Miika Nuutinen: ”Miksi haluaisin tehdä muuta?”

• Jalkapalloharrastus
  • Seuratoiminta

Vuoden poikajoukkueen valmentajaksi valittu Nuutinen avaa Palloliiton kaksiosaisessa strategiapodcastissa valmentajauraansa sekä valmennusfilosofiaansa.

Käpylän Pallon B-poikien päävalmentaja Miika Nuutinen vieraili Palloliiton kehityspäällikkö Veli-Matti Rinnetmäen podcastissa. 28-vuotias Nuutinen on nuoresta iästään huolimatta ehtinyt valmentaa reilut kymmenen vuotta – matka alkoi TuPS:sta ja jatkui VJS:n kautta KäPa:an.

– Koen, että valmentajaurani alkoi jo paljon ennemmin, kuin aloitin valmentamisen. Olen aina ollut aika analyyttinen, ja menin jo nuorena kesäleireille ohjaamaan. Olen rakastanut jalkapalloa aina ja ollut hyvin intohimoinen sen suhteen, Nuutinen kertoo.

KäPa:an Nuutinen siirtyi syksyllä 2019, ja ensimmäinen kausi seuran B-poikien päävalmentajana toi SM-hopeaa. Erinomaisesta juniorityöstään tunnettu KäPa on ollut joulukuun Captain’s Ballissa palkitulle Nuutiselle mainio ympäristö.

– Valmennusfilosofiassani kaikki tähtää joukkueen ja pelaamisen kehittämiseen sekä siihen, että saa joukkueen ja pelaajat loistamaan. Olen ihmislähtöinen valmentaja, ja haluan antaa pelaajille vastuuta. Toisaalta haluan tartuttaa tärkeitä arvoja, joita itselläni on, kuten intohimoa, Nuutinen sanoo.

– Koen, että valmennuksessa parasta on auttaminen, kehityksen näkeminen sekä se tunne, että pystyy vaikuttamaan. Flow-tila tulee myös siitä, että toteuttaa itseään ja saa itsestään sekä ympärillä olevista pelaajistaan irti.

Tavoitteekseen valmentajana Nuutinen asettaa sen, että hän olisi mahdollisimman hyvä ja paras versio itsestään. Mies haaveilee urasta aikuisten huippujalkapallon parissa, muttei mene asioiden edelle.

– Se, mitä saan tällä hetkellä tehdä, on tosi hienoa. Miksi haluaisin tehdä muuta? Olen joka päivä ylpeä siitä, että saan tehdä jalkapallon parissa töitä.

Voit kuunnella podcastin ensimmäisen osan SoundCloudista. Haastattelun jälkimmäinen osa julkaistaan palvelussa lähipäivinä.

Kuva: Mikko Piispa

Kaikki strategiapodcastit >>