Miettinen EM-kisapaikan karkaamisesta: ”Valtava pettymys”

• Maajoukkueet

U19-tytöt voittivat EM-jatkokarsintojen päätöspelissään Azerbaidzhanin 4-0, mutta tunnelma suomalaisleirissä oli pettynyt. Ranska vei lohkovoiton ja näin ollen ainoan jaossa olleen EM-lopputurnauspaikan.

Suomi avasi turnauksen 2-0-voitolla Belgiasta. Lauantai-iltana joukkue meni ennakkosuosikki Ranskaa vastaan Jutta Rantalan maalilla johtoon, mutta loppulukemiksi kirjattiin vieraiden 2-1-voitto. Miniturnauksen päätöskierrokselta vaadittiin siis sekä Suomen voitto Azerbaidzhanista että Ranskan tappio Belgialle, jotta Suomi veisi lohkon ja etenisi kisoihin.

Suomi hoiti osuutensa, mutta niin teki myös Ranska. Ranska voitti lohkon täydellä pistepotilla kaadettuaan Belgian 1-0.

- Pettymys on valtavan suuri. Uskomme ja halumme päästä kisoihin oli todella iso. Kauas emme jääneet, marginaalit ovat tällä tasolla pienet. Pienet asiat ratkaisevat ja tällä kertaa loppuun saakka meni Ranska. Pelaajamme hoitivat tämän päivän pelin kuitenkin äärimmäisen tyylikkäästi ja ammattimaisesti. Azereilla ei ollut yksinkertaisesti mitään jakoa, päävalmentaja Marianne Miettinen kommentoi.

Suomi ei tällä kertaa päässyt kisoihin, mutta kovat kansainväliset pelit ovat arvokasta kokemusta nuorille pelaajille sekä juuri alkanutta Naisten Liigan kautta että yleisesti tulevaa uraa varten.

- Tämä oli yksi etappi uralla ja monille viimeinen askel tyttömaajoukkueissa. Tilanne on vähän sama kuin lukiosta valmistuessa, nyt on edessä korkeakoulu eli aikuisten maajoukkueet. U23-maajoukkue on osalle näistä pelaajista ajankohtainen varmasti jo ensi syksynä. Tässä joukkueessa on hienoja persoonia, upeita urheilijoita ja hyviä pelaajia. Nyt olennaisinta on, millaisia heidän seuraavat askeleensa ovat.

- Ilmapiiri joukkueessa on koko ajan ollut sopivan rento. Pelaajat luottavat omaan tekemiseensä vaikka vastaan tulisi kuka. Tämän joukkueen kanssa on ollut hienoa tehdä töitä.

Miettinen uskoo ja luottaa vuonna 1999 syntyneiden ikäluokasta nousevan pelaajia aina A-maajoukkueeseen saakka.

- Olen siitä varma. En lähde tässä vaiheessa puhumaan nimillä, koska se tulee olemaan niin monesta asiasta kiinni. Uskon, että mahdollisuudet ovat useammalla pelaajalla. Toivon, että pääsemme Pekon (Söderström) kanssa katsomaan naisten pelejä tulevaisuudessakin ylpeydellä.

Lue raporttia pelistä ja tilastot täältä.

• T1999