Miesten Vitosen FC Komar - KuuLa -ottelun tapahtumista pelikieltoja - FC Komarille 1 000 euron sakot

FC Komarille määrätään 1000 € sakkoa 12.9. pelatun ottelun tapahtumista. FC Komarin pelaajalle Isuf Shalalle määrätään määräaikainen pelikielto 30.6.2022 asti sekä FC Komarin Karim Hilal Jebarille ja Kastriot Ademille annetaan viiden ottelun pelikiellot. Lisäksi KuuLan Hadhifa Al-Qaisille annetaan kolmen ottelun pelikielto.

Ottelun erotuomareiden ja kahden riippumattoman ulkopuolisen silminnäkijän raporttien mukaan noin 90 minuutin kohdalla FC Komarin Shala työnsi kahdella kädellä kohtuuttomalla voimalla KuuLan pelaajaa naamaan. Erotuomari näytti Shalalle punaista korttia, jonka jälkeen Shala lähestyi uhkaavasti erotuomaria. Tuomari pakeni tilanteesta välittömästi ja vihelsi pelin päättyneeksi. Shala oli lähtenyt seuraamaan erotuomaria, mutta hänen joukkuekaverinsa pysäyttivät hänet.

Erotuomarikolmikko ohjattiin pukukoppiin. FC Komarin pelaajat sekä kannattajat ja KuuLan pelaajat ajautuivat joukkotappeluun pukukoppikäytävällä. Tilanne purkautui noin viiden minuutin jälkeen. Pian tämän jälkeen poliisit saapuivat paikalle. Raporttien mukaan FC Komar on ollut ottelun jälkeisissä tapahtumissa aktiivinen osapuoli.

Suomen Palloliiton Läntisen alueen kurinpito- ja vastalauseasioita käsittelevä työryhmä on käsittelyssään arvioinut eri osapuolten raporttien luotettavuutta. Urheilun oikeusturvalautakunnan päätösten mukaisesti erotuomariraportteja pidetään lähtökohtaisesti luotettavina tapahtumakuvauksina. Ottelun jälkeisistä tapahtumista ei ole olemassa erotuomarien näkemystä, joten työryhmä on arvioinut muiden näyttöjen luotettavuutta. Joukkueiden ja erikseen nimettyjen pelaajien antamat vastineet ovat keskenään ristiriitaisia ja eivät mahdollista objektiivisen kuvan muodostamista tapahtumien kulusta. Video- tai muuta kuva-aineistoa ei ole käytettävissä teknisen vian takia. Lausunnot, joissa pelaaja tai muu henkilö itse ilmoittaa tehneensä rikkeen, on arvioitu luotettavaksi. Aiemmin mainittujen kahden ulkopuolisen silminnäkijän kuvaukset on arvioitu luotettaviksi ja niiden painoarvo ottelun jälkeisten tapahtumien arvioinnissa on suuri.

Työryhmä on perustaa päätöksensä edellä selostettuun arviointiin ja jos viranomaistutkinnassa tulee esille uusia asiaan vaikuttavia seikkoja, työryhmä täydentää päätöstään myöhemmin.

Ottelun raporttien, muun materiaalin ja vastineiden perusteella työryhmä katsoo, että FC Komar on ottelun järjestäjänä syyllistynyt turvallisuusmääräysten rikkomiseen laiminlyömällä vastuunsa taata erotuomareiden ja muiden ottelutapahtumaan osallistuneiden henkilöiden turvallisuuden. Lisäksi työryhmä katsoo käytettävissä olevan aineiston perusteella, että FC Komar on ollut ottelun jälkeisissä tapahtumissa aktiivinen osapuoli ja siten rikkonut rangaistusmääräyksiä.

FC Komarille määrätään 1000 euron sakko. FC Komarin pelaajalle Isuf Shalalle määrätään määräaikainen pelikielto 30.6.2022 asti sekä FC Komarin Karim Hilal Jebarille ja Kastriot Ademille annetaan viiden ottelun pelikiellot. Lisäksi KuuLan Hadhifa Al-Qaisille annetaan kolmen ottelun pelikielto.

Kilpailumääräysten 6 § 31 mukaan ottelun tulos jää voimaan eikä ottelua jatketa tilanteesta, jossa se keskeytyi.

Työryhmä otti päätöksessään huomioon tämän ja kahden edellisen kauden aikana tapahtuneet Palloliiton sääntöjen ja määräysten rikkomiset. FC Komarin yksittäisillä pelaajilla on tarkastelujaksolla rikkeitä, mutta ne eivät vaikuttaneet työryhmän päätökseen.