Miesten MM-karsintalohkojen arvonta maanantaina 7.12.

• Maajoukkueet

Miesten MM-karsintalohkot Euroopan karsintojen osalta arvotaan maanantaina 7.12. Zürichissä.

Euroopan jalkapalloliiton UEFA:n 55 jäsenmaata on jaettu kuuteen arvontakoriin kansainvälisen jalkapalloliiton FIFA:n viimeisimmän rankin perusteella. Viidessä ensimmäisessä arvontakorissa on kymmenen maata kussakin ja kuudennessa korissa viisi maata.

Huuhkajat nousi syksyn hyvien esitystensä myötä kolmanteen arvontakoriin.

Maat arvotaan lohkoihin siten, että jokaisesta arvontakorista yksi maa arvotaan kuhunkin lohkoon. Näin viiteen lohkoon tulee kuusi maata ja viiteen viisi. UEFA Nations Leaguen lopputurnaukseen selvinneet maat Belgia, Ranska, Italia ja Espanja sijoitetaan automaattisesti viiden maan lohkoihin.

Arvonnassa on tiettyjä rajoituksia ensinnä sen osalta, että tiettyjä maita ei turvallisuussyistä voida sijoittaa samaan karsintalohkoon. Toisaalta kymmenen maan osalta – Suomi yhtenä – on määritelty riski talvisista olosuhteista ja yhteen lohkoon ei näistä maista voida sijoittaa kahta maata enempää. Kolmanneksi rajoituksia on myös sen suhteen, että Azerbaidhania, Kazakstania ja Islantia ei voida arpoa samaan lohkoon kuin korkeintaan yhden sellaisen maan kanssa, johon matkustaminen voidaan katsoa poikkeuksellisen vaikeaksi. Suomi ei kuulu yhdenkään näistä maista osalta tähän joukkoon.

Karsintalohkoissa pelataan kaksinkertainen sarja. Jokaisen lohkon voittaja etenee suoraan vuoden 2022 MM-lopputurnaukseen. Lohkokakkoset etenevät play-offs -kierrokselle yhdessä kahden parhaan Nations Leaguen lohkovoittajan kanssa – tässä huomioidaan ne lohkovoittajat, jotka eivät karsintalohkojen kautta pääse suoraan lopputurnaukseen tai play-offs -kierrokselle. Play-offs -kierroksella pelataan kuudessa otteluparissa ja sen jälkeen vielä kahdessa ja näiden voittajat pääsevät MM-lopputurnaukseen.

MM-karsinnat Euroopan karsintalohkojen osalta alkavat 24.-25. maaliskuuta 2021 ja lohkojen viimeiset ottelut pelataan 14.-16. marraskuuta 2021. Play-offs -kierros pelataan maaliskuun 2022 lopulla.

Arvontatilaisuus Zürichissä alkaa maanantaina 7.12. kello 18.00 (19.00 Suomen aikaa). Yle TV2 näyttää arvonnan suorana lähetyksenä.

• Huuhkajat