Miesten futsalmaajoukkue EM-lopputurnaukseen valittu

• Futsal
  • Maajoukkueet

Miesten futsalmaajoukkue tulevaan EM-lopputurnaukseen on valittu. Suomi osallistuu ensimmäistä kertaa historiassaan futsalin arvokisoihin.

Päävalmentaja Mico Martic on valinnut joukkueeseen kaksi maalivahtia sekä 12 kenttäpelaajaa. Lisäksi varapelaajiksi on nimetty yksi maalivahti ja kolme kenttäpelaajaa.

- Varapelaajat ovat mukana, jos jotain käy. He tuovat meille samalla hyviä vaihtoehtoja tilanteesta riippuen, valottaa Martic.

Futsalmaajoukkueen runko on pysynyt useita vuosia samana ja se näkyy myös EM-miehistössä. Kokemus oli valttia karsinnoissa ja Martic luottaa siihen myös kisoissa.

- Meillä on kokenut joukkue ja tämä on juuri se joukkue jonka halusin. Toivoin, että kaikki pelaajat olisivat käytettävissä ja iloinen, että näin myös tapahtui. Mielestäni meillä on paras mahdollinen joukkue kasassa. Se tekee valmentajan aina iloiseksi.

Martic myöntää, ettei lopullisen joukkueen valinta ollut helppo. Futsalmaajoukkueen nousua eurooppalaiselle huipputasolle on ollut mahdollistamassa monta pelaajaa, jotka eivät tällä kertaa mahtuneet lopulliseen miehistöön.

- Tällaiset ratkaisut eivät ole koskaan helppoja. On paljon pelaajia, jotka ovat olleet pitkään mukana maajoukkueessa ja auttamassa meitä eteenpäin. Haluan kiittää kaikkia, jotka ovat olleet mukana karsinnoissa sekä leireillämme. Heillä kaikilla on ollut oma roolinsa ja panoksensa tässä kisapaikassa, Martic kiittelee.

- Pelaajat kuten Vesa Lilja, Justus Kunnas, Joonas Madetoja, Aleksi Pirttijoki sekä Niila-Ville Laitinen ovat kaikki olleet lähiaikoina mukanamme ja auttamassa meitä kohti kisoja. Haluan kiittää myös heitä heidän panoksestaan, Martic jatkaa.

Martic pitää EM-kisapaikkaa pitkän työn tuloksena. EM-paikka ei ole vain miesten futsalmaajoukkueen saavutus, vaan koko suomalaisen futsalyhteisön.

- EM-kilpailut ovat hieno osoitus siitä kehitystyöstä, mikä suomalaisessa futsalissa on tapahtunut vuodesta 1998 lähtien. Nyt voimme EM-kilpailuissa esitellä sen työn hedelmiä. Enkä tarkoita vain miesten maajoukkueen suhteen, vaan suomalaisen futsalin kokonaisuudessaan. Futsal on ottanut isoja askeleita Suomessa myös koulutuksen, nuorten maajoukkueiden sekä naisten maajoukkueen osalta. Nyt on hyvä hetki näyttää olevamme yksi Euroopan huippumaista futsalissa.

- Haluan kiittää kaikkia niitä, jotka ovat mahdollistaneet tämän. Suomalaisessa futsalissa on paljon sellaisia, jotka eivät välttämättä ole hirveästi esillä, mutta ovat auttamassa lajia eteenpäin omalla panoksellaan. Tämä on myös kaikille heille.

Futsalin EM-kilpailut pelataan Hollannissa Amsterdamissa ja Groningenissa 19.1.-6.2.2022. Suomen lohkossa pelaavat Italia, Kazakstan sekä Slovenia.

Suomen joukkue EM-lopputurnaukseen:

Maalivahdit:

Antti Koivumäki, GFT
Juha-Matti Savolainen, KaDy

Pohjapelaajat:

Jani Korpela, MFC Torpedo (RUS)
Jukka Kytölä, KaDy
Mikko Kytölä, KaDy
Olli Pöyliö, Riemu

Laitapelaajat ja pivotit:

Panu Autio, GFT
Miika Hosio, GFT
Jarmo Junno, Vieska Futsal
Juhana Jyrkiäinen, Akaa Futsal
Sergei Korsunov, KaDy
Tuukka Pikkarainen, FC Kemi
Lassi Lintula, KaDy
Iiro Vanha, Akaa Futsal

Varalla:

Kasper Kangas (maalivahti), Henri Alamikkotervo (pohjapelaaja), Jussi Nyström (pohjapelaaja), Jere Intala (pivot)

Suomen EM-alkulohkon otteluohjelma:

To 20.1. kello 21.30 Italia-Suomi (Groningen)
Ma 24.1. kello 21.30 Suomi-Kazakstan (Groningen)
Pe 28.1. kello 18.30 Slovenia-Suomi (Amsterdam)

Lohkojen kaksi parasta joukkuetta etenee puolivälieriin.

Suomen joukkueen tilastot ja pelaajaesittelyt >>

• futsal
  • miesten futsalmaajoukkue