Miesten Futsal-Ykkönen puolimatkan krouvissa

• Futsal

Miesten Futsal-Ykkönen on ehtinyt puolimatkan krouviin. FC Kiisto ja AS Moon ovat kärjessä repäisseet kaulaa muihin; Ilves FS ja Tervarit ovat putoamisviivan alla. Tammikuussa pyörähtää käyntiin kevätkierros, jonka aikana selviävät nousijat ja putoajat.

Miesten Futsal-Ykkönen on ehtinyt puolimatkan krouviin; lähes kaikki 12 sarjan joukkuetta ovat kohdanneet toisensa kertaalleen. Tammikuussa pyörähtää käyntiin kevätkierros, jonka aikana selviävät nousijat ja putoajat.

Suomen toiseksi korkeimmalla sarjatasolla pelaa tuttuun tapaan 12 joukkuetta. Eniten joukkueita on Tampereen seudulta, kun Futsal-Liigasta putosi peräti kolme alueen joukkuetta keväällä. Länsirannikolta on mukana kuusi joukkuetta akselilla Oulu – Raahe – Vaasa – Rauma – Turku. Joensuulainen SC Riverball on Itä-Suomen ainoa pääsarjajoukkue; Helsinkiä edustaa miesten pääsarjoissa HIFK FS, joka putosi liigasta keväällä.

Huhtikuun 2. päivä päättyvän Futsal-Ykkösen runkosarjan voittaja nousee Miesten Futsal-Liigaan kaudelle 2022-2023. Sarjan toiseksi sijoittunut joukkue karsii Miesten pääsarjapaikasta Miesten Futsal-Liigan 11. sijalle sijoittuneen joukkueen kanssa.

Miesten Futsal-Ykkösen runkosarjan sijalle 10. ja huonoimmin sijoittuneet joukkueet putoavat alueellisiin Miesten Futsal-Kakkosen lohkoihin.

>> Tarkempi sarjainfo

>> Miesten Futsal-Ykkösen otteluohjelma 2021-22 (Palloliiton Tulospalvelu)

Syyskierrosta hallitsi suvereenisti vaasalainen FC Kiisto (31 p.), joka aloitti vuoden kymmenellä perättäisellä voitolla. Kiiston henkisestä vahvuudesta kertoo myös se, että kymmenestä voitosta muutama tuli 1–2 maalin marginaalilla ottelun ratketessa vasta viimeisillä minuuteilla. Vasta tammikuussa Kiisto koki ensimmäisen pistemenetyksensä, kun perinteikäs Oulun Tervarit haki 3–3-tasapelin Vaasan “Kauppikselta”. Matias Träskbäck on ollut odotetusti Kiiston avainpelaaja ja latonut tiskiin tehot 16 + 4. Liigakokemusta Ruutupaidoista (3 kautta) ja Sievi FS:stä (1 kausi) omaava Träskbäck on siten ollut mukana lähes puolissa Kiiston 47 maalista. Träskbäckin moukarointia ovat säestäneet erityisesti Toni Pylkkänen, Lauri Karri ja Nicolas Tuisku. Ruutupaitojen pudottua liigakartalta neljä vuotta sitten näyttäisi samasta rungosta koottu vaasalaisjoukkue olevan piakkoin hyvinkin valmiina uuteen liiganousuun.

FC Kiiston nousujuna puksuttaa. (Kuva: FC Kiisto)

FC Kiiston nousujunan puksutusta haastaa vakuuttavimmin raahelainen AS Moon (24 p.), joka pelaa toiseksi korkeimmalla sarjatasolla jo seitsemättä kautta putkeen. AS Moon on hätyytelly aiemminkin kärkikastia, mutta nyt he ovat tukevasti kakkossijalla peräti seitsemän ottelun voittoputkessa. Tehomiehiä ovat olleet Timi Knuutinen (6 + 11), Hannes Seikkala, Marko Keinänen ja Jukka-Pekka Patanen, jotka ovat pelanneet yhdessä jo kauan.

Futsal-Ykkösen keskikasti AS Moonin takana on todella tasainen, ja joukkueet ovat pelanneet ristiin paljon. Turkulainen KF Kosova, tamperelainen Vehmaisten Urheilijat ja kehäkettujen FC Rauma ovat muutaman pisteen muuta keskikastia edellä; kolmikolla on yhä hyvät mahdollisuudet ainakin liigakarsintaan, jos kohta FC Kiisto on karannut tässä vaiheessa jo yli 10 pisteen päähän.

Alempaa keskikastia miehittävät liigasta viime vuonna pudonneet PJK, PP-70 ja HIFK FS sekä SC Riverball ja Oulun ykkösjoukkueeksi vaivihkaa noussut FC OPA. Peräti 18 vuotta Futsal-Liigassa pelannut Tervarit on valahtanut pohjalle; tosin joulu-tammikuussa Tervarienkin tuloskunto on ollut alkusyksyn tappioputken jälkeen nousujohteinen.

Sarjataulukon pohjalla haavojaan nuolee Suomi-futsalin jättiläinen Ilves FS. Viime kevään liigakarsinnassa putoajaksi päätyneen Ilveksen pelaajisto uusiutui kovalla kädellä; entisestään nuorentunut joukkue ei onnistunut saamaan 11 syyskierroksen ottelustaan yhtään pistettä. Seurassa on kuitenkin futsalosaamista ja jaossa keväällä on vielä 33 sarjapistettä, joten kaikki on mahdollista.

Miesten Futsal-Ykkösen kevätkierros potkaistaan käyntiin pelataan 22. – 23.1. Lauantaina pelataan Raahessa ja Joensuussa, sunnuntaina Raahessa ja Raumalla. Osa Futsal-Ykkösen joukkueista huilaa tämän viikonlopun ja jatkaa pelejään ensi viikonloppina 29. – 30. tammikuuta.

Ilveksen tie nousi pystyyn viime kevään liigakarsinnassa. (Kuva: Esa Norvia)

>> Tarkempi sarjainfo

>> Miesten Futsal-Ykkösen otteluohjelma 2021-22 (Palloliiton Tulospalvelu)

MIESTEN FUTSAL-YKKÖNEN