Miesten Futsal-Ykkönen alkaa lauantaina – mukana monta perinteistä liigaseuraa

• Futsal

Miesten Futsal-Ykkösen avauskierros pelataan 23.10. 24.10. Lauantaina pelataan Joensuussa, Helsingissä ja Oulussa, sunnuntaina Turussa, Pirkkalassa ja Tampereella.

Miesten Futsal-Ykkönen käynnistyy viikonloppuna viimeisenä Liiton aikuisten sarjoista. Suomen toiseksi korkeimmalla sarjatasolla pelaa tuttuun tapaan 12 joukkuetta. Eniten joukkueita on Tampereen seudulta, kun Futsal-Liigasta putosi keväällä peräti kolme alueen joukkuetta. Länsirannikolta on mukana kuusi joukkuetta Oulusta Turkuun. Itä-Suomen paras joukkue SC Riverball on Joensuusta, Helsinkiä edustaa liiton miesten sarjoissa HIFK FS, joka niin ikään putosi liigasta keväällä.

Huhtikuun 2. päivä päättyvän Futsal-Ykkösen runkosarjan voittaja nousee Miesten Futsal-Liigaan kaudelle 2022–2023. Sarjan toiseksi sijoittunut joukkue karsii Miesten pääsarjapaikasta Miesten Futsal-Liigan 11. sijalle sijoittuneen joukkueen kanssa. Miesten Futsal-Ykkösen runkosarjan sijalle 10. ja huonoimmin sijoittuneet joukkueet putoavat alueellisiin Miesten Futsal-Kakkosen lohkoihin.

Turkulainen KF Kosova koostuu kosovolaistaustaisista pelureista.

Miesten Futsal-Ykkösessä nähdään kenties enemmän liigakokemusta kuin koskaan aikaisemmin. Peräti neljä joukkuetta putosi viime kauden laajennetusta liigasta keväällä Ykköseen. Kun mukaan lasketaan Tervarit ja FC Rauma, on entisiä liigaseuroja on tällä kaudella Ykkösessä yhteensä peräti kuusi, joiden lisäksi FC Kiiston pelaajistosta suuri osa on pelannut liigaa Ruutupaidoissa.

Seitsemän kautta Futsal-Liigassa pelannut tamperelainen PP-70 on kasannut joukkuetta kokeneista paluumuuttajista. Pelaaja-valmentajan rooliin palaa kokenut Joona Valkama, jolla on Suomen mestaruus KaDyssa kaudelta 2018–19. Kahdeksan Suomen mestaruutta voittanut Ilves FS putosi keväällä ensimmäistä kertaa Ykköseen. Ilves FS solmi farmisopimuksen valkeakoskelaisen Mad Maxin kanssa; joukkueen kokenein kolmikko Tomi Lahtinen - Antti Teittinen - Jaakko Ahokas siirtyikin juuri Mad Maxin riveihin. Viime kauden Ilveksen liigapelaajia on siirtynyt myös PP-70:n ja Tornion Palloveikkojen miehistöihin.

Myös Pirkkalan Jalkapalloklubi putosi Liigasta Ykköseen toistamiseen. Liigakausia PJK:lle ehti kertyä yhteensä neljä. Neljäntenä Tampereen seudun joukkueena Ykkösessä pelaa Vehmaisten Urheilijat, joten seudulla on tiedossa peräti tusinan verran Ykkösen derbyjä. Tampereen puolella käytössä ovat sekä Kaupin että Tesoman uudet liikuntahallit.

Oululaista futsalosaamista miesten Ykkösessä edustavat perinteikäs Tervarit ja FC OPA. Tervarit pelasivat 18 kautta Liigassa, FC OPA:lle Ykkönen on seurahistorian korkein sarjataso miesten puolella. Raahelainen AS Moon on pelannut Futsal-Ykkösessä jo kuusi kautta ollen yleensä kärkikastissa. Nousu Liigaan on jäänyt raahelaisille vielä haaveeksi. Oulun perinteikäs urheilutalo on saanut purkutuomion; oululaisten uusi kotiareena on Ouluhallissa.

FC Kiisto ylsi vuonna 2019 yväskylässä pelattuihin Futsal Cupin välieriin.

FC Kiisto Vaasasta kantaa toisen vaasalaisseuran Ruutupaitojen aloittamaa perintöä. Ruutupaidat pelasi pitkään kahdella korkeimmalla sarjatasolla, kunnes joukkueen runko siirrettiin perinteikkään jalkapalloseuran Kiiston papereihin. Kokeneiden Matias Träskbäckin, Lauri Karrin ja Aapo Aution johdolla joukkue jäi viime kaudella vain neljä pistettä liigakarsintapaikasta.

Myös FC Rauma on erittäin perinteikäs joukkue Ykkösen tasolla. Yhdeksän kauden kokonaissaldona on ottelumäärä, joka on maratontaulukossa toiseksi suurin 18 kautta Ykkösessä pelanneen Zenith Myllypuron jälkeen. FC Rauma käväisi liigatasolla 2013–14, mutta suurempi menestys on karttanut raumalaisia. FC Rauman kotiotteluiden livelähetyksiä arvostetaan lajipiireissä laajasti.

Varsinais-Suomea edustaa Futsal-Ykkösessä Albaaniyhdistys Bashkimi (KF Kosova), joka sijoittui viime kaudella kahdeksanneksi. Nimensä mukaisesti joukkueen runko on kosovonalbaanitaustaisia pelaajia, joista suurimpana tähtenä on häärinyt maalitykki Alban Ferati.

Joensuulainen SC Riverball on ainoa seura, joka on Itä-Suomesta esiintynyt Futsal-Ykkösessä sarjamuotoisen Ykkösen aikana. KF Kosovan lailla Riverball on saanut hissijoukkueen maineen seilattuaan Kakkosen ja Ykkösen välillä; viime kaudella joensuulaisten säilyminen sijoituksella 9. varmistui vasta loppukierroksilla. Joukkueen ylivoimainen maaliruisku viime kaudella oli Dimitri Klimov.

Helsinkiläistä futsalia edustaa Ykkösessä HIFK FS, joka peri Zenith Myllypuron hankkiman liigapaikan kesällä 2020, mutta putosi debyyttiliigakaudellaan Ykköseen. HIFK menetti joitain pelaajiaan erityisesti espoolaiseen GFT:hen. Ykköstä totuttiin Zenithin aikakaudella näkemään erityisesti Herttoniemenrannassa, mutta HIFK:n edustusjoukkueiden kotiareena on Pirkkolan palloiluhalli.

Hassan Yaghoubin HIFK FS pelasi liigaa Pirkkolassa. (Kuva: Niklas Günsberg)

Miesten Futsal-Ykkösen avauskierros pelataan 23.10.  24.10. Lauantaina pelataan Joensuussa, Helsingissä ja Oulussa, sunnuntaina Turussa, Pirkkalassa ja Tampereella.

>> Tarkempi sarjainfo

>> Miesten Futsal-Ykkösen otteluohjelma 2021-22 (Palloliiton Tulospalvelu)

MIESTEN FUTSAL-YKKÖNEN
Kilpailukausi: 1.9.2021 – 30.6.2022