Miesten Futsal-Liigan kausiennakko, osa 7/14: GFT: Löytyykö kauden musta hevonen Espoosta?

• Futsal

Miesten Futsal-Liiga 2020–2021 käynnistyy sunnuntaina 20. syyskuuta täydellä seitsemän ottelun kierroksella.  Palloliiton futsalsivuston 14-osaisessa kausiennakossa esitellään kaikki 14 liigajoukkuetta. Espoolainen GFT on yksi Suomi-futsalin suurista, joka on pelannut liigassa perustamisestaan saakka. Joukkueessa taso on leveä, ja se tähtää jälleen kerran kärkikahinoihin haastamaan suurimpia mestarisuosikkeja uuden päävalmentajansa Kim Räisäsen ja kaiken kokeneen Panu Aution johdolla.

Miesten Futsal-Liigan kausiennakko

Osa 7/14: Golden Futsal Team, Espoo (GFT)
Löytyykö kauden musta hevonen Espoosta?

Espoolainen Golden Futsal Team (GFT) on yksi Suomi-futsalin suurista, joka on pelannut liigassa perustamisestaan saakka ja onnistunut lähes joka kaudella sijoittumaan viiden parhaan joukkoon. SM-mitaleita on kolme kutakin väriä, joskin tuoreimmat mestaruudet ovat vuosilta 2008 ja 2009, ja viimeisiä finaalipaikkojakin saa hakea seitsemän vuoden takaa (2013, 2010). Cup-mestaruuksien määrällä GFT on miesten puolella ylivertainen kuudella Cup-pokaalillaan.

Vuosi sitten GFT menetti pitkäaikaisen valmentajansa Ville Sihvosen, mutta pelaaja-valmentaja Panu Aution johdolla joukkue ylsi kevättalvella nousukiitoon ja miehitti 3. sarjasijaa yhtä kierrosta ennen runkosarjan päätöstä, kun liigakausi keskeytettiin. Tällä kaudella 35-vuotias Autio jatkaa pelaaja-valmentajana, mutta päävalmentajaksi on valittu Kim Räisänen. Maalivahtipeli ja puolustus ovat olleet espoolaisten vahvuuksia jo vuosia, vaikka suurin menestys on “kultaisia” väistänyt. Joukkueessa taso on leveä, ja se tähtää jälleen kerran kärkikahinoihin haastamaan suurimpia mestarisuosikkeja.

Valmentaja Kim Räisäsen kommentit kaudesta:

–  GFT:ssä ollaan jo monien vuosien ajan tehty todella laadukasta työtä suomalaisen futsalin kehittämiseksi. Meillä on ollut pientä liikehdintää sekä pelaajapuolella että valmennuksen puolella, mutta mitään radikaalia muutosta ei Espoossa olla näkemässä. Me luotamme edelleen omaan pelityyliimme ja pyrimme totta kai kehittämään koko joukkuetta ja pelaajia entisestään.

–  Preseason on sujunut hyvin, ja olemme päässeet harjoittelemaan laajalla porukalla. Isoimpana muutoksena edellisiin kausiin verrattuna voi sanoa sen, että harjoituskerrat ovat vähentyneet neljästä harjoituksesta kolmeen harjoitukseen viikossa.  Tavoitteemme on kuitenkin tehdä oma tekemisemme mahdollisimman hyvin ja nöyrästi. Meillä on kaikki edellytykset olla seuraavan kauden musta hevonen.

Antti Koivumäki, GFT ja Suomen maajoukkue. (Kuva: Siiri Perälä)

27-vuotias maajoukkuemaalivahti Antti Koivumäki ja 29-vuotias pohjapelaaja Niko Stenholm ovat olleet jo vuosia espoolaisten puolustuspelin tukipilareita. Joukkueen vakiokalustoon kuuluva, yhden kauden Romanian liigassa ammattilaisena pelannut Koivumäki nauttii siitä, että vihdoin tosipelit alkavat:

–  Meillä oli hieman hankalat lähtökohdat treenikauden alussa, mutta siitä huolimatta hyvin ollaan päästy nyt vauhtiin. On todella mukavaa päästä pelaamaan taas pitkän tauon jälkeen.

Niko Stenholm, Antti Arvola ja Lasse Saari, GFT. (Kuva: Siiri Perälä)

Espoolaisten riveissä neljä vuotta ja sitä ennen Ilveksessä pelannut Niko Stenholm uskoo, että Espoon ylpeys on oikealla tiellä.

–  Vaikka sarjan kärkisijoille on varmasti tällä kaudella taas enemmän tunkua kuin viime kaudella, niin mielestäni meillä on koossa sellainen ryhmä, että sijoittuminen runkosarjassa neljän joukkoon ja välieriin pääseminen ovat ihan minimitavoitteet. Materiaali on laaja ja laadukas, mistä saadaan varmasti kilpailuetua normaalia enemmän pelejä sisältävän runkosarjan aikana.

– Ollaan varmasti alkukaudesta pelin valmiudessa joitakin muita kärkijengejä perässä, mutta tärkeintä on, että pystyttäisiin kauden aikana kehittämään meidän peliä riittävin askelin. Uskon, että meillä on siihen vähintäänkin riittävästi osaamista pelaajiston ja valmennustiimin kesken.

–  Kauteen valmistautumista on tietenkin varjostanut jonkin verran epävarmuustekijöitä, mutta kyllähän jengi selvästi janoaa päästä taas kilpailemaan pitkän tauon jälkeen. Toivottavasti saadaan nauttia pelistä ja vietyä kausi läpi. Tärkeintä nyt on kuitenkin reagoida tarvittaessa vastuullisesti muuttuviin tilanteisiin kentän ulkopuolella, Stenholm päättää.

Suomi-futsalin suurmies Panu Autio ei esittelyjä kaipaa. (Kuva: Siiri Perälä)

GFT 2020–2021 – seuraa heitä:

Panu Autio.
Ehdoton legenda suomalaisessa futsalissa sekä GFT:ssä. Raudanluja ammattilainen, joka pelaa aina täysillä voitosta. Pelisilmä ja taktinen osaaminen on edelleen Suomen parasta.  Aikaisemmilta vuosilta löytyy kokemusta muun muassa Espanjan ja Venäjän kentiltä.

Antti Koivumäki.
Suomen futsalmaajoukkueen vakiokasvo Aution tavoin. Rauhallinen torjuja, jota on erittäin haastava ohittaa sekä treeneissä että peleissä. Käynyt ammattilaisena pelaamassa Romaniassa.

Jaso Oksanen.
Miesten ja nuorten maajoukkueissa esiintynyt Oksanen näyttäisi vihdoin selättäneen loukkaantumiset, jotka keskeyttivät hänen aikaisempia kausiaan. Oksanen on täydessä iskussa ollessaan yksi Liigan ehdottomasti vaarallisimmista pelaajista. Tulikuuma nuorukainen ei jätä ketään kylmäksi kentällä.

Merkittävimmät lähteneet pelaajat (suluissa uusi seura):

Samir Haddouti (ToPV), Hassan Yaghoubi (HIFK FS), Sampo Kaukonen (mv) (HIFK FS), Johannes Axerud (HIFK FS).

Joukkueeseen liittyneet pelaajat (suluissa viime kauden seura):

Eetu Kauria (SoVo/EBK), Jori Lagerblom (Riemu), Eeli Niemelä (GFT U19), Eetu Kaikkola (GFT U19).

Golden Futsal Team, Espoo
Perustettu: 2002
Aiempia liigakausia: 23 (kaikki historian liigakaudet; joukkue oli 1997–2002 FC Hongan alla)
Parhaat saavutukset: kolme Suomen mestaruutta (2003, 2008, 2009), kuusi Cup-mestaruutta
Kauden 2019–20 runkosarjan sijoitus kauden keskeytyessä: 3.
Päävalmentaja: Kim Räisänen
Kotihalli: Opinmäen liikuntahalli, Espoo
Lempinimi: ”Kultaiset”

Kotisivut: https://gft.fi/