Miesten Futsal-Liigan kausiennakko 4/14: Akaa tähtää mestaruuteen

• Futsal

Miesten Futsal-Liiga 2020–2021 käynnistyy sunnuntaina 20. syyskuuta täydellä seitsemän ottelun kierroksella.  Palloliiton futsalsivuston 14-osaisessa kausiennakossa esitellään kaikki 14 liigajoukkuetta. Viime kausien finalisti Akaa Futsal pyrkii kultakantaan.

(Artikkelin kuvat: Tuukka Nyström)

Aiemmat osat:

Osa 1: Joutsan Seudun Pallo (JoSePa)
Osa 2: Tampereen Peli-Pojat-70 (PP-70)
Osa 3: Futsal Mad Max, Valkeakoski (Mad Max)

Miesten Futsal-Liigan kausiennakko, osa 4/14

Akaa Futsal eurokentille ja mestaruusjahtiin

Akaa Futsal on noussut viime vuosien aikana Suomi-futsalin menestyjäksi, joka nappasi kolmena peräkkäisenä vuotena mitalin (pronssia 2017, hopeaa 2018 ja 2019). Kun koronaepidemia keskeytti kauden keväällä 2020 aivan pudotuspelien kynnyksellä, Akaa johti sarjaa. Mestaruutta ei jaettu, mutta voittoputki oikeutti europelipaikkaan.

Yhdeksännen liigakautensa aloittavan Akaan (aiemmin KylVe, Leijona Futsal) rosterissa on ollut hieman liikennettä molempiin suuntiin, mutta joukkueen vahva runko on tallella: jatkajien joukossa ovat mm. pelaajavalmentaja Jovan Stanković, serbialaisvahvistus Dušan Milojević ja usempi maajoukkuemies kapteeni Jussi Nyströmin ja maalivahti Kasper Kankaan johdolla. Tulijoissa mielenkiintoa herättävät mm. Ruotsin maajoukkueessakin esiintynyt Amel Rastoder ja KaDyssa yhden Suomen mestaruuden pokannut Markus Rautiainen.

Jovan Stankovic

Stanković: "Vieläkin tiiviimpi nippu kuin viime kaudella"

Akaan puikoissa jatkava serbialais-bulgarialaisella Jovan Stankovićilla on kauden alla luottoa joukkueeseensa:

- Meillä on kasassa taas vahva joukkue, joka on tehnyt kovasti töitä kesän ja alkusyksyn aikana. Olemme ehkä vieläkin tiiviimpi nippu kuin viime kaudella, ja uskon, että mahdollisuudet on mihin vain kun löydämme pelikirjaan sopivat lisäluvut kauden aikana.

- Pre-season on sujunut kokonaisuudessaan hyvin. Olemme muuttaneet fyysistä harjoittelua taas pykälän kovempaan suuntaan, ja uskon, että se näkyy kauden aikana tasaisuutena otteissamme sekä vahvuutena kevätkaudella. Vahvan kotiyleisön tuella tavoitteemme on olla parhaimmillamme tärkeissä peleissä ja tottakai haluamme olla mukana kauden viimeisissä peleissä toukokuussa.

Jussi Nyström

Kapteeni Jussi Nyström arvioi tulevaa kautta:

-  Tavoite on parantaa viime kaudesta, sitä varten on vedetty kovempi harjoituskausi kuin koskaan ennen. Se mihin se riittää, jää nähtäväksi toukokuussa. Hyvä fiilis on päällä ja maltamattomana odotellaan jo kauden alkua. Peleistä täytyy muistaa nauttia eikä toimia kuin kone.

- Taso liigassa on noussut huimasti viime vuosina. Esimerkiksi KaDy ja ToPV ovat panostaneet isosti, pelaavat koko kentän prässäävää peliä ja hyökkäävät pelitapansa mukaan. Futsal on parhaillaan kun koko ajan tapahtuu ja pelit ovat arvaamattomia. Eiköhän toinen näistä löydy meidän kanssa kärjestä keväälläkin.

- Toivottavasti maailmalla vallitseva tilanne ei keskeytä tätä kautta, ja päästäisiin pelaamaan pelit normaalisti ja toivottavasti matkustamaan myös ensimmäisiin europeleihimme kauden aikana.

Maajoukkuemies Juhana Jyrkiäinen:

- Pitkän kesätauon aikana on uutisoitu harvinaisen monen avainpelaajan siirrosta, joten alkavaa kautta sopii odottaa suurella mielenkiinnolla. KaDy on epäilemättä jälleen yksi mestarisuosikeista etenkin, kun Jukka Kytölä on palannut Jyväskylään. Meri-Lapin joukkueet kiilasivat viime kaudella kärkisijoille ja kun heidän rostereitaan katsoo, niin tuskin ovat ainakaan heikentyneet. Sievi on vahvistunut roimasti valmennusta myöten ja haluaa taatusti palata taistelemaan mitalisijoista hieman vaisumpien vuosien jälkeen. GFT on vahva nippu vuodesta toiseen eikä tuleva kausi varmaankaan tee poikkeusta. Mad Max on ollut meille vaikea voitettava, kuten jälleen perjantaina nähtiin, enkä ihmettelisi vaikka koiralauma napsisi pisteitä useammaltakin kärkipään porukalta.

- Joukkuemäärän kasvu 12:sta 14:ään suosii niitä joukkueita, joiden pelaajat ja pelaajaringin laajuus kestävät pitkän kauden rasitukset.

- Joukkueena olemme treenanneet tosi kovaa jo useamman viikon ajan. Näyttäisi, että pelaajat ovat vuosi vuodelta sitoutuneempia ja halukkaampia paiskimaan hommia ammattimaisesti, mihin Akaassa on erinomaiset puitteet. Serbialaisissa fysiikkatreeneissä ei olla todellakaan jämähdetty mukavuusalueelle. Loikkatreenit, kuntopiirit, viivajuoksut ynnä muut näyttäisivät myös tuottaneen kehitystä, sillä tällä viikolla juostussa beep-testissä moni paransi heinäkuista tulostaan yli kahdella minuutilla. Tällä hetkellä pelaamisessa tuppaa
olemaan vielä ajoittain enemmän vauhtia ja intoa kuin malttia ja kurinalaisuutta, mutta onneksi kausi on pitkä.

- Uudet pelaajat ovat kaikki osoittaneet olevansa meille vahvistuksia, ja pre-seasonin perusteella näkisin, että meillä on kaikki edellytykset olla jälleen edelliskautta vahvempi ja yhtenäisempi joukkue.

- Suomen mestaruus on totta kai päätavoite. Myös europeleissä haluamme päästä pitkälle sitten, kun niiden aika koittaa. Henkilökohtaisesti toivon jatkavani siitä mihin viime kaudella jäin eli pysymään terveenä ja tuomaan tehoja hyökkäyspäähän. Pelillinen roolini saattaa hieman poiketa aiemmasta, sillä meillä ei varsinaisesti ole pulaa hyvistä pivot-pelaajista. Uskon pystyväni kehittymään jälleen pelaajana ja siten auttamaan yhteisten tavoitteiden saavuttamisessa niin seura- kuin maajoukkueessakin.

Juhana Jyrkiäinen

Akaa Futsal 2020–2021 – seuraa heitä:

Kim Lingman
"Oman kylän poika" on ottanut taas uusia askeleita pelaajana Mad Maxin vuosien aikana, ja häneltä odotetaan isoa panosta erityisesti puolustuspelissä.

Aleksi Pirttijoki
Stanković: "Uskon, että Aleksi on futsalmaajoukkueen tulevaisuuden runkomiehiä. Hän ottaa varmasti jälleen alkavalla kaudella entistä suurempaa roolia joukkueessa ja kehitys jatkuu vahvana."

Kasper Kangas
Vuonna 1999 syntynyt maalivahti ei ole enää nouseva tähti, vaan Akaan avainpelaaja ja maajoukkueen vakiokasvo, jolla on potentiaali liigan parhaaksi maalivahdiksi. Joukkueen sisäinen kilpailu ruokkii jatkuvaa kehitystä.

Merkittävimmät lähteneet pelaajat (suluissa uusi osoite):

- Mykyta Tmenov (Ukraina)
- Tero Intala (KaDy)
- Tomi Lahtinen (Ilves FS)
- Rafael Giorgio (Ilves FS)
- Mikko Takala
- Mikko Ananin
- Miikka Hurme

Merkittävimmät saapuneet pelaajat (suluissa edellinen seura):

- Jukka Saari (Mad Max)
- Kim Lingman (Mad Max)
- Markus Rautiainen (KaDy)
- Amel Rastoder (Örebro SK, Ruotsi)

Akaa Futsal

Perustettu: 2014 (KylVe:n futsaledustus vuodesta 1998)
Aiempia liigakausia: 8
Parhaat saavutukset: kaksi SM-hopeaa (2017–18, 2018–19), SM-pronssia (2016–17)
Kauden 2019–20 sijoitus sarjan keskeytyessä: 1.
Päävalmentaja: Jovan Stanković (SRB)
Kotihalli: Toijalan Monitoimihalli

Kotisivut: Akaa Futsal
Akaa Futsal - Facebook