Miesten Futsal-Liiga: Vieska Futsal tähtää takaisin huipulle

• Futsal

Ylivieskan seudun futsalin lippulaiva Vieska Futsal lähtee korkein tavoittein ja odotuksin alkavaan miesten futsal-liigakauteen. Kokenut venäläinen päävalmentaja Igor Botškov jatkaa toista vuotta liigajoukkueen peräsimessä. Artikkelissa äänessä Igor Botškovin lisäksi seuran puheenjohtaja Kai Perttu, Sievi FS:n monivuotinen kapteeni Juho Alasuutari ja Tornion Palloveikoista Ylivieskaan palaava Aleksi Kylmälä.

Lisäys 15.8.2021:
Seuran uudet kotisivut avattu: https://www.vieskafutsal.fi

Ylivieskan seudun futsalin lippulaiva Vieska Futsal lähtee korkein tavoittein ja odotuksin alkavaan miesten futsal-liigakauteen. Kokenut venäläinen päävalmentaja Igor Botškov jatkaa toista vuotta liigajoukkueen peräsimessä. Joukkueen kokeneimmat pelaajat Henri Heikkilä, Radik Akhmetkhanov, Jarmo Junno, Juho Alasuutari ja Jaakko Alasuutari raapustivat myös nimensä jatkopahveihin.

Siirtomarkkinoilla vieskalaisen futsalin ystäviä hellittiin kunnolla, kun maalivahtiosastolle kaapattiin serbialainen Slobodan Tomić FC Kemistä, ja maajoukkueen 22-vuotias pivotpelaaja Aleksi Kylmälä palasi Tornion Palloveikoista Ylivieskaan.

Jarmo Junno on Vieska Futsalin ja maajoukkueen tähtipelaaja. (Kuva Justus Perttu)

Paluumuuttajia edustavat myös sekä KaDyssa että Sievi FS:ssä Suomen mestaruuden voittanut 27-vuotias Juho Väinälä sekä valmennusryhmään palaava Kaj Ollikainen. Väinälällä on jo 10 vuoden kokemus Futsal-Liigasta; hän pelasi Sievin ja KaDyn välillä myös useita vuosia Oulun Tervareissa ja viime vuosikymmenen alussa Turun Pallokerhossa.

Sievi FS yksi 2010-luvun suurista – seuranvaihdos vuonna 2016

Takaisin mitalipeleihin tähtäävän edustusjoukkueen takana on vuodesta 2016 asti ollut laajemmin operoiva seura nimeltä Jokilaaksojen futsalin tuki, joka nimensä mukaisesti toimii Ylivieskaa suuremmalla alueella. Edustusjoukkue tunnettiin uuden ry:n viisi ensimmäistä vuotta nimellä Sievi FS, jolla nimellä seura voitti Suomen mestaruuden kaudella 2016–17. Sitä ennen joukkue loisti useita vuosia Jalkapalloseura FC YPA:n alla nimellä Sievi Futsal; palkintokaappiin kertyi yhden SM-pronssin perään kaksi Suomen mestaruutta.

Liigajoukkueen kotihallina on ollut seura- ja nimenmuutoksista huolimatta aina Sievin monitoimihalli lukuun ottamatta keväiden 2016 ja 2017 finaaliotteluita suuremmassa ja televisiointiin soveltuvassa Ylivieskan jäähallissa. Tänä vuonna kääntyy tässäkin asiassa uusi lehti, kun nimenmuutoksen myötä liigajoukkue siirtyy pelaamaan kotiottelunsa Ylivieskan upouuden Taanilan koulun liikuntahallissa.

34-vuotias Henri Heikkilä jatkaa Vieskassa. (Kuva: Iida Lesell)

Puheenjohtaja Kai Perttu tulevaisuuteen kehitysmielellä

Seuran puheenjohtaja Kai Perttu:

– Alkavan kauden myötä moni asia muuttuu ja kehittyy Vieska Futsalissa parempaan suuntaan. Seuraorganisaatiota ja liigajoukkueen taustoja on laajennettu ja kehitetty edellisiin kausiin nähden. Vieska Futsal tekee ”paluun” Ylivieskaan: toiminnan näkyvyys ja huomio paranevat. Organisaatiossa rakennetaan tulevaa pitkäjänteisesti vaihe kerrallaan. Menestys seuraa pitkäjänteistä ja kovaa työtä, eikä ole ulosmitattavissa pikavoittoina. Varainhankitaa on kyetty korona-ajasta huolimatta kehittämään määrätietoisella työllä oikeaan suuntaan.

– Tällä hetkellä seura ja joukkue – koko toiminta – on murrosvaiheessa: halutaan kääntää suuntaa ja jättää pari heikompaa liigakautta historiaan. Joukkueen arkeen satsataan laadukkaalla harjoittelulla ja tukitoimilla, koska arjessa luodaan kivijalkaa menestykselle. Uusi kotiareena Taanilan koululla luo tähän uusia mahdollisuuksia. Pre-seasonilla rakennetaan pohjaa tulevan kauden koitoksiin; hiki virtaa Igor Botškovin treeniprässissä. Tulevaisuustyötä tukevat myös yhteistyöseura- ja farmisopimukset raahelaisen AS Moonin kanssa sekä oma kakkosjoukkue ja oppilaitosfutsalakatemia, Perttu sanoo.

– Joukkue asettaa oman tavoitteensa kaudelle, ja se on varmasti kunnianhimoinen. Seuraorganisaation tavoitteena on, että niin liigajoukkue, organisaatio kuin koko toiminta ottavat useita askeleita parempaan kauden 2021–22 aikana ja että herätämme alueellamme positiivista mielenkiintoa. Joukkueen tulee kyetä ehjään ja nousujohteiseen kauteen kovatasoisessa Futsal-Liigassa. Joukkuetta on rakennettu niin, että eväitä edelliskausia parempaan menestykseen on olemassa.

–  Jokilaaksojen Futsalin tuki ry on perustettu ja rekisteröity Ylivieskaan. Seuran perustamisasiakirjassa todetaan, että seura tavoitteena vaikuttaa Jokilaaksojen alueella (Kalajoki, Pyhäjoki, Lestijoki). Tämä on jatkossakin strateginen valintamme. Yhteistyöalueemme säde on runsaat 100 km Ylivieskasta. Yhteistyö Raahen kanssa vahvistaa alueellisuutta ja kehittää alueen futsalia eri tasoilla. Meillä on ollut varrella aikojen ja edelleen pelaajia Ylivieskan lisäksi esimerkiksi Toholammilta, Kannuksesta, Nivalasta, Raahesta, Vetelistä, Kokkolasta ja Oulusta. Ylivieskaan siirtyminen ei tätä seikkaa muuta, ennemminkin vahvistaa. Vieska Futsalin urheilu- ja harjoitustoiminta siirtyy syksystä 2021 alkaen Ylivieskaan, mutta aiemman kotiareenan Sievin Monitoimihallin käyttö ei ole jatkossakaan poissuljettua, Perttu linjaa.

Vieska Futsalin puheenjohtaja Kai Perttu ja päävalmentaja Igor Botškov.

Päävalmentaja Botškov haasteeseen vuotta kokeneempana

Venäläinen huippuvalmentaja Igor Botškov:

– Viime kausi ei ollut menestys. Tavoitteemme oli ehdottomasti päästä pudotuspeleihin, mutta jäimme siitä jo reilusti ennen runkosarjan päätöstä.  En halua listata kaikkia syitä tähän, vaan olemme analysoineet koko menneen kauden ja vetäneet analyyseista johtopäätöksiä. Olemme jo pre-seasonin aikana tehneet muutoksia ja parannuksia harjoitteluun. Lisäksi tällä kaudella minulla on jo huomattavasti enemmän tietoa suomalaisesta futsalista.

– Uusi nimi ja uusi kotiareena aloittavat uuden kauden seuran historiassa. Tavoitteemme on parantaa huomattavasti edelliskausista, ja sen pitää näkyä myös tuloksissa. Tässä vaiheessa en halua vielä kovaäänisesti julistaa mitään yksittäistä tavoitetta tai kannanottoa; sitä vastoin teemme kovasti töitä kehittääksemme tekemistämme. Seurajohto on tehnyt paljon vahvistaakseen joukkuetta, minkä näkee selvästi siirtouutisista. Myös valmennustiimi on vahvistunut, Igor Botškov kertoo.

–  Ollakseni varovainen voin sanoa, että pudotuspeleihin pääsy on ehdoton prioriteetti alkavalla kaudella. Ymmärrän samalla, että kaikki vastustajamme valmistautuvat myös huolellisesti ja tavoittelevat samaa. Monilla joukkueilla on tavoitteet korkealla, ja kellään tuskin playoffeja alempana. Tulossa on mielenkiintoinen ja vakavasti otettava kilpakausi, venäläisluotsi päättää.

Joukkueen runko säilyy, Alasuutari ja Kylmälä nostavat tavoitteita

Nuoremman polven pelaajista seura on kesän aikana uutisoinut lisäksi ainakin Atte Häivälän, Vilho Hannin, Jose Suihkosen, Elmer Käännän, Jesper Ojalan sekä maalivahti Marko Pirneksen jatkosta. Myös kokenut Miikka Isosalo jatkaa Vieskan maalivahtiosastolla. Kokenut kolmen Suomen mestaruuden Nikola Erceg (37) on ollut mukana pre-seasonin miehistössä, mutta on vailla sopimusta. Viimeksi Erceg toimi Someron Voiman pelaaja-valmentajana syksyllä 2020.

Kippari Juho Alasuutari on kokenut seuran nousut ja laskut. (Kuva: Iida Lesell)

Joukkueessa useita vuosia kapteenin nauhaa kantanut Juho Alasuutari (30):

– Sarjan taso on noussut jatkuvasti, eikä meidän seura ole pysynyt viime vuosina vauhdissa mukana. Mestaruusvuosien (2014–2017) jälkeen menetimme liikaa pelaajia emmekä onnistuneet paikkaamaan lähteneiden jättämiä aukkoja. Kilpailutilanne ja tapahtumiemme taso eivät ole olleet tarpeeksi laadukkaita, jotta olisimme voineet realistisesti enää unelmoida aikaisempien kausien loistosta.

–  On ollut hienoa nähdä, että kaikki seuramme ihmiset ovat olleet valmiita paiskimaan töitä kuroakseen kiinni takamatkaa tämän hetken parhaisiin liigajoukkueisiin. Seuran hallitus ja muu taustalla oleva porukka ovat todellakin pistäneet itsensä likoon ja mahdollistaneet meille pelaajille taas ammattimaisen meiningin. Tällä hetkellä Ylivieskassa on niin hyvä pöhinä futsalin ympärillä, että uskon sen kantavan joukkueen hyvään tulokseen.

– Mitään tarkkaa sijoitusta en ala veikkailemaan, mutta väitän uusien hankintojen, paluumuuttajien sekä aikaisemman ringin muodostavan niin laadukkaan nipun, että meidät kannattaa taas laskea mukaan ihan kärkikahinoihin, Alasuutari päättää.

Aleksi Kylmälä on mieluisa paluumuuttaja Vieskaan. (Kuva: Iida Lesell)

Vieska Futsal on solminut usean aiemman kauden tapaan farmisopimuksen raahelaisen AS Moonin kanssa. Maajoukkuepelaaja Aleksi Kylmälä on AS Moonin kasvatti. Tornion Palloveikoista Vieskaan palaava Aleksi Kylmälä, joka valmistautuu mm. Jarmo Junnon ja Jaakko Alasuutarin kanssa myös tammi–helmikuun EM-kisoihin Suomen maajoukkueen tämänhetkisessä miehistössä, kertoo:

– Vieskassa on hyvä pöhinä päällä. Jo viime kaudella joukkue näkyy ottaneen hyviä askelia, vaikka sijoitukseksi jäi 9. Koen, että Vieska on hyvä ympäristö kehittymiseen tällä hetkellä.

–  Uusi areena on hieno homma: saadaan pelit Ylivieskaan ja lähemmäs suurempaa yleisöä. Aivan uusi koulu ja halli sekä täysmittainen kenttä ovat hienoja  juttuja. Oikeastaan parketin puuttuminen (muovimattoalusta) on ainoa asia, mikä vähän harmittaa.

–  Tavoitteena on ilman muuta mitalipeleihin tähtääminen joukkueen kanssa, päättää Kylmälä.

Sievin monitoimihalli jää Vieska Futsalin vara-areenaksi. (Kuva: Iida Lesell)

Vieska Futsalin pre-seasonin harjoitusottelut:

la 14.8. Valkeakoski, liikuntahalli
15.00 Mad Max – Vieska Futsal

su 15.8. Jyväskylä, Monitoimitalo
15.00 KaDy – Vieska Futsal

4.9. Taanilan liikuntahalli, Ylivieska
Vieska Futsal – AS Moon

Lisätietoja:

Uudet kotisivut: https://www.vieskafutsal.fi

Facebook: https://www.facebook.com/vieskafutsal
Instagram: https://www.instagram.com/vieskafutsal/
Twitter: https://twitter.com/vieskafutsal

Sievi Futsal (FC YPA) ja Sievi FS (Kalajokilaakson Futsalin tuki) Miesten Futsal-Liigassa 2008–2021:

Kolme Suomen mestaruutta: 2014–15, 2015–16, 2016–17
SM-pronssi: 2013–14
Neljäs sija: 2011–12, 2012–13, 2017–18
Puolivälieriin: 2010–11, 2018–19
9. sija: 2020–21, 2019–20 (keskeytetty kausi)

Sievi Futsalin debyyttikausi liigassa 2008–09 päättyi putoamiseen liigakarsinnan kautta, mutta joukkue nousi takaisin liigaan seuraavalla kaudella 2009–10.

• futsal
  • miesten Futsal-Liiga