Miesten Futsal-Liiga: uudistunut Akaa Futsal jälleen mitalijahdissa

• Futsal

Viime kaudella pronssimitalit napannut Akaa Futsal on uudistunut kesän aikana. Päävalmentajaksi saapui italialainen Sergio Gargelli, ja myös pelaajarintamalla on tapahtunut paljon muutoksia.

"Uuden projektin alku seuralle"

Keväällä 2017 nykyinen Akaa Futsal, silloinen Leijona Futsal, nappasi seurahistorian ensimmäisen mitalin - pronssin - ja sen jälkeen joukkue onkin ollut jokaisella kaudella kolmen parhaan joukossa. Kultamitali on kuitenkin kiertänyt Etelä-Pirkanmaata. Tulevaan kauteen joukkue lähtee uudistuneena - ja varmasti jälleen yhtenä vahvimmista mitaliehdokkaista.

Joukkueen päävalmentajana aloitti elokuussa italialainen Sergio Gargelli, joka saapui Suomeen Kiinasta, jossa maajoukkuepesti edelleen jatkuu seuravalmennuksen ohella. Gargellin meriittilistalta löytyy myös valmennuskokemusta Norjan, Vietnamin ja Japanin maajoukkueesta, ja lukuisista seurajoukkueista. Nyt se kokemus pyritään tuomaan Akaa Futsalin arkeen. Seura käynnisti kesällä myös junioritoiminnan, josta ensimmäisenä konkreettisena esimerkkinä Akaa Futsal osallistuu edustusjoukkueen lisäksi myös P17 Futsal-Liigaan.

- Tämä syksy on tietyllä tapaa meille uuden projektin alku. Tiedostamme, että mikään muutos ei tapahdu nopeasti, ja tässä projektissa hedelmiä poimitaan toivottavasti tulevina vuosina. Sergio auttaa meitä paitsi edustusjoukkueen kanssa, myös junioripolun rakentamisessa ja valmennusosaamisen kehittämisessä. Taustalla on käynnissä seuran rakenteellinen muutos monella rintamalla, joka ottaa oman aikansa, mutta ei tietysti estä menestystä kentän puolella heti ensimmäiselläkään kaudella, Akaa Futsalin puheenjohtaja Tero Kivistö pyörittelee.

Akaa Futsal on ollut useita vuosia putkeen mitaleilla. Seurassa kuitenkin tiedostetaan, että kärkitaistossa mukana pysyminen on vaikeampaa kuin sinne pääseminen.

- Suomessa yhä useampi seura tekee upeaa työtä, ja on todella suuren työn takana pitää seura kilpailukykyisenä, jotta pystymme realistisesti kamppailemaan mitaleista joka vuosi. Tätä työtä teemme taustalla, jotta nimenomaan seurana olisimme valmiita tulevaisuuden haasteisiin. Tässä yhtenä konkreettisena ja näkyvänä asiana on myös uusi kotihallimme, joka valmistuu Akaaseen ensi keväänä, ja joka mahdollistaa yli 700 hengen ottelutapahtumat. Se myös samalla triplaa Akaan futsalkenttien määrän, mikä luo meille uusia, mielenkiintoisia mahdollisuuksia, Kivistö kertoo.

Juhana Jyrkiäinen jatkaa Akaan paidassa. Kuva: Tuukka Nyström / Newstream Photography.

"Moni seura vahvistanut rivejään"

Akaa Futsalin viime kauden miehistöstä liigauran ainakin tällä erää lopettivat kokeneet maalivahdit Juho Laine sekä Jukka Saari, ja pelaajiston puolelta Petri Grönholm sekä Tatu Ahonen. Tilalle puolestaan on saatu paljon nuorta voimaa; maalivahtiosastoa vahvistaa PJK:sta siirtynyt Aatu Nieminen. Myös Antti Ala-Myllymäki saapui Pirkkalasta, Ville Koskela sekä Riku Partala puolestaan Ilveksestä, ja maajoukkuetähti Iiro Vanha Tornion Palloveikoista.

Yksi Akaa Futsalin runkopelaajista on maajoukkueenkin avainhahmoihin kuuluva Juhana Jyrkiäinen, jonka sopimus kattaa vielä tulevan kauden. Jyrkiäinen ei ole täysin tyytyväinen joukkueen valmistautumiseen liigakauden kynnyksellä.

- Meidän pre-season ollut hieman rikkonainen, kun useampi pelaaja on ollut loukkaantuneena ja maajoukkueen tapahtumat ovat verottaneet koko joukkueen yhteisiä treeniviikkoja. Harjoituspelin tuloksiin ei voi olla tyytyväinen, mutta treeneissä on ollut hyvä intensiteetti ja Sergion opit alkavat hiljalleen näkyä pelaamisessa. Edistystä on tullut myös fyysisellä puolella, kiitos Ivan Bazoulevin armottomien voimatreenien.

Kilpailu kentillä kovenee vuosi vuodelta. Tämän on tunnistanut ja tiedostanut myös Jyrkiäinen.

- Moni seura on vahvistanut rivejään ja houkutellut huippupelaajia kotimaasta ja ulkomailtakin, joten mitalipeleihin hamuavat saavat painaa entistä enemmän hommia. Tosipelejä odottaa aina innolla ja toivotaan että väki löytää tiensä jälleen katsomoihin sekä etäfanit Ruudun äärelle. Henkilökohtaisena tavoitteena olkoon tehdä enemmän maaleja kuin Kasper Kangas, jotta ei pääse nuori mies liikaa huutelemaan kopissa, Jyrkiäinen virnistää.

Sergio Gargelli luotsaa akaalaisia alkavalla kaudella. Kuva: Tuukka Nyström / Newstream Photography.

"EDESSÄ HAASTAVA ALKUKAUSI"

Päävalmentana elokuussa aloittanut Gargelli on päässyt jo hiukan tutustumaan suomifutsaliin. Harmaita hiuksia on aiheuttanut joukkueen loukkaantumistilanne. Ala-Myllymäki on poissa koko syyskauden, ja myös Jussi Nyström, Amel Rastoder sekä Kim Lingman ovat toistaiseksi sivussa kokoonpanosta.

- Kieltämättä alkusyksy on ollut meille todella haastava loukkaantumisten ja maajoukkueleirien takia, ja onkin mielenkiintoista nähdä, mihin kentällä kykenemme kun sarja alkaa vaikealla neljän pelin vieraskiertueella. Olen valmentanut pitkään Aasiassa, jossa ei yleensä pelata pudotuspelejä. Täällä taas pelataan, mikä antaa meille mahdollisuuksia kehittää peliämme kohti kevättä. Tavoitteemme on olla silloin liigan paras joukkue.

Norjan maajoukkuettakin valmentanut Gargelli tiesi Suomeen lähtiessään mitä on odotettavissa, mutta myös sopeutumista on ollut.

- Olen pitkälti työskennellyt ammattilaispelaajien kanssa, joten valmentamista on pitänyt suhteuttaa hiukan siihen, että täällä kaikki pelaajat eivät ole täysammattilaisia. Olen kuitenkin päässyt hyvin sisään suomalaiseen kulttuuriin ja pelaajien tapaan ajatella. Meillä on edessä paljon työtä, mutta pelaajien intohimo lajia kohtaan ja myös maajoukkueen kehitys olivat juuri niitä syitä, miksi Suomeen ylipäätään tulin. Nyt keskitymme joukkueen kanssa siihen, että pääsemme mahdollisimman pian sille tasolle, jossa pystymme voittamaan pelejä tässä sarjassa, Gargelli päättää.

• futsal
  • Akaa Futsal