Miesten Futsal-Liiga: Riemu ja Vieska avaavat, GFT Turkuun

• Futsal

Viime viikonloppuna käyntiin pyörähtänyt miesten Futsal-Liiga jatkuu tällä viikolla kuudella ottelulla. Vieska Futsal avaa kautensa keskiviikkoiltana Jyväskylän Monnarilla, jossa isäntänä on Liikunnan Riemu. Torstaina GFT matkaa jo toistamiseen Varsinais-Suomeen, tällä kertaa sarjanousija Turun Pallokerhon vieraaksi.

Torstaina GFT matkaa Turun Pallokerhon vieraaksi. Lauantaina on ohjelmassa kolme ottelua, sunnuntaina yksi. Meri-Lapin joukkueet ToPV ja FC Kemi avaavat liigakautensa myöhemmin. ToPV:n avausottelu siirrettiin; FC Kemi aloittaa vasta lokakuussa Liettuan MM-kisoissa pelaavien ulkomaanvahvistuksiensa palattua Suomeen.

Seuraavat ottelut:

ke 15.9.  Riemu – Vieska Futsal klo 19.00 Jyväskylän mtt

to 16.9. TPK – GFT klo 19.30 Samppalinnan ph

Riemun runko säilyy, Martikainen jatkaa peräsimessä

Liikunnan Riemu sijoittui viime kaudella kahdeksanneksi ja eteni neljättä kertaa kahdeksan vuoden sisällä playoffeihin. Kuten aiemmillakin kolmella kerralla, jyväskyläläisten seinä nousi vastaan heti puolivälierissä, joissa runkosarjan voittaja FC Kemi oli vahvempi voitoin 2–1.

Riemu pääsee uuteen kauteen lähes täsmälleen samalla joukkueella kuin viime kaudella, joten se on entistä valmiimpi haastamaan terävintä kärkeä. Riemussa jatkava pohjapelaaja Olli Pöyliö on kerännyt arvokasta maaottelukokemusta.

– Olemme Riemun kanssa erittäin tyytyväisiä siihen, kuinka meidän preseason on sujunut. Joukkueemme pysyy lähestulkoon samana kuin viime vuonna, mikä mahdollistaa pelin kehittämisen loogisin askelin. Viisaampien ihmisten sanoja lainatakseni; viime kauden alussa pystytimme vasta seinää, nyt alamme ripustamaan siihen tauluja, kertoi päävalmentaja Elias Martikainen kausiennakossa kaksi viikkoa sitten.

– On tärkeää, että joukkueena tiedostamme menestyksen vaativan entistä kovempaa työntekoa, sillä viime kauden hyvillä esityksillä ei toistaiseksi ole ansaittu pistettäkään tämän vuoden sarjassa. On mukava nähdä, kuinka muutkin seurat ovat panostaneet pelaajamarkkinoilla, ja se kehittää varmasti lajin asemaa Suomessa pitkässä juoksussa, Martikainen toteaa.

Vieska Futsal (ex- Sievi FS) vahvistunut huomattavasti

Vieska Futsal on uuden äärellä, sillä seura on vaihtanut kotihallia ja edustusjoukkueen nimeä. Taustalla oleva yhdistys, 2016 aloittanut Jokilaaksojen Futsalin tuki ry säilyy samana; sarjapaikan siirtoja ei muutokseen tällä kertaa sisälly.

Aiemmin nimillä Sievi FS, Sievi Futsal ja FC YPA/Sievi tunnettu edustusjoukkue lähtee kauteen selvästi vahvistuneena. Avainpelaajat Jarmo Junnon ja Henri Heikkilän johdolla jatkavat Ylivieskassa; siirtomarkkinoilta tarttui haaviin Slobodan Tomićin (FC Kemi), Aleksi Kylmälän (ToPV) ja Juho Väinälän (KaDy) tasoisia nimiä. Kylmälä ja Väinälä ovat vieskalaisittain paluumuuttajia. Valmentajana Vieskassa aloittaa toista vuottaan venäläinen Igor Botškov.

Igor Botškov ja Radik Akhmetkhanov: Vieskan venäläisvahvistukset. (Kuva: Vieska Futsal)

– Uusi nimi ja uusi kotiareena aloittavat uuden kauden seuran historiassa. Tavoitteemme on parantaa huomattavasti edelliskausista, ja sen pitää näkyä myös tuloksissa. Tässä vaiheessa en halua vielä kovaäänisesti julistaa mitään yksittäistä tavoitetta tai kannanottoa; sitä vastoin teemme kovasti töitä kehittääksemme tekemistämme. Seurajohto on tehnyt paljon vahvistaakseen joukkuetta, minkä näkee selvästi siirtouutisista. Myös valmennustiimi on vahvistunut, Igor Botškov kertoi elokuun kausiennakossa.

Sievin viime kauden sijoitus oli runkosarjan 9., yhdeksän pistettä Riemun takana. Myös keskeytetyllä kaudella 2019–20 Sievi FS kipusi yhdeksänneksi, joten kolminkertaisen mestarijoukkueen tavoitteena on nousta aallonpohjasta takaisin liigan kärkikahinoihin.

GFT ja Autio TPK:n ja Laaksosen vieraaksi

Torstaina GFT matkaa jo toistamiseen Varsinais-Suomeen, tällä kertaa liigaan kuuden vuoden tauon jälkeen palanneen Turun Pallokerhon vieraaksi. GFT ja TPK ovat seuroina toisilleen tuttuja peräti 15 liigakauden ajalta, mutta pelaajisto joukkueissa on vaihtunut sitten viime näkemän. Toki Marko Laaksosen (TPK) ja Panu Aution (GFT) kaltaiset tervashongat ovat kokoonpanossa edelleen.

Kyseessä on tämänhetkinen sarjan kärkiottelu, sillä TPK voitti sarja-avauksessaan AU:n puhtaasti 0–2, ja GFT saalisti Somerolta kaksi pistettä voittomaalikilpailussa irronneella 5–6-vierasvoitolla. Ulkomailta toistaiseksi Suomeen palannut tähtipelaaja Miika Hosio nähtiin GFT:n kokoonpanossa kolmen vuoden tauon jälkeen.

SoVo - GFT 11.1.2020 Marko Laaksonen
Marko Laaksonen, maalivahtikonkari, tässä vielä SoVon paidassa. (Kuva: Christoffer Enckelman)

Uutispoimintoja seuraavina pelaavista joukkueista:

Riemu 29.8.2021:

Vieska Futsal 14.8.2021:

TPK 9.9.2021:

TPK 10.9.2021:

GFT 12.9.2021:

GFT 1.8.2021:
(tuoreempi koosteuutinen tulossa lähiviikkoina)

Liigajoukkueiden kuulumisia ja siirtouutisia kesällä ja liigakauden alla voi lukea tämän Palloliiton futsalsivuston Miesten Futsal-Liigan uutisarkistosta. Tälla sivustolla julkaistaan viime vuosilta tuttuun tapaan otteluennakkoja, kierrosraportteja ja feature-juttuja kotimaisesta futsalista.

>> Miesten Futsal-Liigan uutiset

Kaikki miesten ja naisten Futsal-Liigojen ottelut näkyvät Ruutu+-palvelussa.
>> uutinen ja tiedote

>> Miesten Futsal-Liigan otteluohjelma ja tulokset