Miesten Futsal-Liiga: Kalermo ja Kohonen jatkavat FC Kemissä

• Futsal

Miesten Futsal-Liigassa FC Kemin hopealle valmentanut Markku Kalermo solmi jatkosopimuksen seuran kanssa ja kertoo mietteistään uuden kauden alla. Myös 19-vuotias maajoukkuepelaaja Taneli Kohonen jatkaa Kemissä.

(pelikuvat: Ari Vuorela)

Miesten Futsal-Liigassa SM-hopeaa voittanut FC Kemi jatkaa sopimusta päävalmentaja Markku Kalermon kanssa. FC Kemi tiedotti jatkosta viime viikolla. Kalermo on valmentanut miesten liigajoukkuetta kaudesta 2017–2018 saakka.

Aivan Suomen terävimpään kärkeen parissa vuodessa nousseen FC Kemin suurimmat saavutukset ovat SM-hopean lisäksi runkosarjan voitto 2020–21, Final Four -cup-turnauksen voitto 2020 ja runkosarjan kakkossija keskeytetyllä liigakaudella 2019–2020. FC Kemi nousi miesten liigaan keväällä 2015 ja aloittaa siten seitsemännen perättäisen liigakautensa.

Markku Kalermo:

– Kun teimme jatkosopimuksen kesällä 2019, jolloin kiinnitimme myös joukkueen liigahistorian ensimmäiset todelliset ulkomaalaisvahvistukset, puhuimme kolmivuotisesta projektista. Olemme nousseet liigan kärkipäähän ja projektista alkaa nyt kolmas vuosi, joka osaltani tosiaan varmistui nyt jatkosopimuksen muodossa.

Markku Kalermo, onko FC Kemi sinun silmissäsi ensisijaisesti uusien nuorten pelaajien kasvattajaseura vai eurokentille tähtäävä kilpaseura?

– Kyllä se on molempia ja nimenomaan aika tasan 50-50 %, erityisesti nyt ulkomaalaisvahvistusten tulon (2019) jälkeen. Neljä ensimmäistä vuotta liigassa ennen vuotta 2019 taisteltiin alemmassa puoliskossa, siitä asti on taisteltu kärkisijoista ja nyt jopa mestaruudesta.

– Samalla toisaalta itselleni tärkeää, monella tapaa jopa kaikkein mielekkäintä on kehittää nuoria pelaajia Kemissä ylöspäin. Tässä on onnistuttu hyvin, ja tätä työtä jatketaan.

Miten Meri-Lapin futsalkulttuuri? Miten on mahdollista, että melko pieneltä talousalueelta on kaksi liigajoukkuetta miesten liigassa 45 parhaan joukossa?

– Futsal on nimenomaan laji, jossa suppeamman pelaajamäärän ansioista pienemmällä satsauksella saadaan kilpailukykuinen joukkue, jopa pienellä paikkakunnalla tai talousalueelta  voi päästä Suomen huipulle futsalissa.

– Jalkapallossa ja muissa palloiluissa ei ole ollut vähään aikaan huippujoukkuetta Kemissä eikä Torniossa, vaikka perinteet ovat pitkät erityisesti jalkapallossa (ja jääpallossa, toim. huom.).

– Toisaalta kyseessä on myös monien sattumien summa: nyt sattui natsaamaan sekä Torniossa että Kemissä siten, että molemmat ovat saaneet koottua kilpailukykyisen joukkueen. Kun naapurit kilpailevat keskenään, potkitaan toisiamme eteenpäin, mutta samalla on mahdollista, että syömme samoista resursseista ja taistelemme samoista yhteistyökumppaneista. Paikallisottelut ovat olleet sarjan suola viimeisen kahden kauden ajan.

Myös 19-vuotias miesten maajoukkuepelaaja Taneli Kohonen jatkaa FC Kemin riveissä tulevalla kaudella. Kalermo on iloinen nuoren taiturin jatkosta pohjoisessa.

– Taneli on erittäin potentiaalinen pelaaja. Viime kaudella hän ei aivan alusta saakka päässyt mukaan, joten otti aikansa että hän pääsi sisään joukkueeseen ja sen pelitapaan. Myös maajoukkuekutsut ovat tehneet hyvää Tanelille. Hyvin positiivinen kaveri, joka haluaa kehittyä ja imee oppia ja myös kyselee ja kyseenalaistaa kerrottua, kehuu Kalermo suojattiaan.

Näin ollen FC Kemi on saanut kiinnitettyä jatkosopimuksilla lähes kaikki viime kauden SM-hopeajoukkueen avainpelaajat Vieska Futsaliin siirtynyttä maalivahti Slobodan Tomićia ja uransa 40-vuotiaana lopettanutta Keijo Huuskoa lukuun ottamatta. Seuran tiedotteiden mukaan muutama uusi pelaajasopimus on tulossa kesän aikana.

• futsal
  • miesten Futsal-Liiga