Miesten Futsal-Liiga: FC Kemi kukisti KaDyn, Riemu ryöstöllä Espoossa

• Futsal

Miesten Futsal-Liiga 2020–21 jatkui maajoukkuetauon jälkeen viiden ottelun lauantailla. FC Kemi jatkaa puhtaalla pelillä voitettuaan kärkiottelussa KaDyn 3–4. Liikunnan Riemu haki komean ryöstön Espoosta GFT:ltä; ToPV avasi pistetilinsä Someron Voiman vieraana. Tampereen paikallisottelussa Ilves näytti PP-70:lle kaapin paikan; Mad Max haki täydet pisteet Pirkkalasta. Sarja jatkuu sunnuntaina kolmella ottelulla.

Miesten Futsal-Liiga 2020–2021
Kierrosraportti
la 17.10.2020

Futsal-Liigan ottelut Solidsportilla: https://solidsport.com/futsalliiga

Otteluohjelma ja sarjataulukko kahdessa eri formaatissa:

>> Tulospalvelu

>> Tulospalveluarkisto

Opinmäen liikuntahalli, Espoo
GFT – Riemu 1–5 (1–3)

Vahvasti kauden avannut GFT joutui nöyrtymään yllätystappioon kotonaan Riemua vastaan. Jyväskyläläiset toteuttivat omaa, liikkuvaa ja prässäävää pelitapaansa nappisuorituksen arvoisesti ja yllättivät ennakkosuosikin housut kintuissa. Illan keisarina hääri väkivahva PP-70:stä Riemuun siirtynyt pivotpelaaja Matias Hovi kahdella maalillaan. Panu Aution komea 1–2-tasoitus jäi laihaksi lohduksi espoolaisille, jotka kokivat kauden avaustappionsa. GFT:n maalia vartioinut ex-riemulainen Jori Lagerblom joutui kaivamaan pallon neljästi verkosta; viidennen Riemu roikotti tyhjiin. Riemu nousi komealla ryöstöllään sarjan jaetulle kolmossijalle GFT:n kylkeen.

GFT ei löytänyt lääkettä Riemun murtamiseen. (Kuva: Siiri Perälä)

Someron Monitoimitalo
SoVo – ToPV 3–5 (2–2)

Tornion Palloveikot oli juuttunut liigan nollakerhoon kahden tappion ja yhden ottelusiirron myötä; kohennusta tilanteeseen lähdettiin hakemaan kahden ottelun etelän-kiertueelta. SoVo aloitti kotihallissaan vahvasti ja siirtyi nopeaan 2–0-johtoon; Tornion maajoukkuemiehet Aleksi Kylmälä ja Iiro Vanha toivat vieraat tasoihin. Toisella puoliajalla SoVo kävi vielä kertaalleen johdossa ykköspyssynsä Arber Istrefin illan toisella maalilla, mutta ToPV jauhoi kärsivällisesti tasoituksen ja tarvittavan voittomaalin. Sergei Korsunov (0 + 2) ja Iiro Vanha (1 + 2) kunnostautuivat tärkeiden maalien rakentelussa. SoVo jatkaa sunnuntaina kotihallissaan; ToPV matkustaa Tampereen Tesomalle.

Kauppi Sports Center, Tampere
Ilves FS – PP-70 7–0 (3–0)

Pirkanmaalla pelattiin kaksi kiihkeää paikallisvääntöä. Tampereen Kaupissa Ilves oli tyly isäntä länsitamperelaiselle paikallisvastustajalleen PP-70:lle. Avauspuoliajan mestarina hääri Ilveksen kapteeni Jaakko Ahokas kahdella osumalla; tauolle tupsukorvien 3–0-johdossa. Toisella puoliajalla “oma koira puri”, kun useita vuosia PP-paitaa kantanut Vili-Atte Mäkinen rankaisi entistä seuraansa kahdella maalilla. Mäkisen illan saldo oli kolme maalia. PP-70:n ahdinko yksin pisteittä sarjataulukon pohjalla jatkuu; Ilves nousi keskikastiin kuuteen pisteeseen. Molemmat tamperelaiset pelaavat myös sunnuntaina.

Vili-Atte Mäkinen: viime vuonna PP-paidassa, nyt Ilves-paidassa. (Arkistokuva: Esa Norvia)

Pirkkalan vapaa-aikakeskus
PJK – Mad Max 2–4 (0–1)

Pirkkalassa valkeakoskelainen Mad Max ei antanut armoa sarjanousijalle, vaan rouhaisi sarjapisteet eteläiselle Pirkanmaalle. Vierasvoiton arkkitehtein häärivät Mikko Heritty ja Justus Kunnas tehopisteillä 2 + 1. Heritty vei vieraat taukojohtoon varhaisella avausmaalillaan Kunnaksen passista. PJK kuroi tilanteen Miika Sainion maaleilla parhaimmillaan maalin päähän. Molemmat pirkanmaalaiseurat ovat kuudella pisteellä keskikastissa Ilveksen ja SoVon kanssa.

Jyväskylän monitoimitalo
KaDy – FC Kemi 3–4 (1–4)

Lauantain huippuottelu nähtiin Jyväskylän illassa, kun Monnarilla kamppailivat sarjan kärkipaikasta ainoat puhtaan pelin joukkueet KaDy ja FC Kemi. Avauspuoliaika oli vahvasti Kemin; Enderson Suárezin kaksi maalia sekä Boris Cizmarin ja Vesa Liljan osumat siivittivät vieraat 1–4-taukojohtoon. KaDyn kokenut maalivahti Niila-Ville Laitinen poistettiin kentältä hänen torjuttuaan kädellä reilusti ulkona maalistaan rangaistusalueen ulkopuolella; Suárezin 1–4-osuma syntyi ylivoimapyörityksen päätteeksi.

Toisella puoliajalla nähtiin sisuuntunut KaDy ja intensiivinen takaa-ajo ja taistelu sarjapisteistä. Monen hyvän erikoistilanteen jälkeen 200 liigaottelua KaDy-paidassa täyteen saanut Jukka Kytölä kavensi irtopallosta Henri Lousteen tolppalaukauksen jälkeen. Maali oli samalla KaDyn 1000. runkosarjamaali kautta aikojen. Hetkeä myöhemmin Mikko Kytölä avasi kauden maalitilinsä tuoden kotijoukkueen jo maalin päähän. Takaa-ajo jäi kuitenkin lopulta torsoksi ja FC Kemi sai puolustettua KaDyn ylivoimapelin tylpäksi.

FC Kemin Enderson Suárez ja KaDyn Lassi Lintula väännössä. (Kuva: Anu Kangas-Happonen)

FC Kemin valmentaja Markku Kalermo jakoi kiitosta omilleen ja vastustajalle:

”Minusta tämä ottelu oli kahden tämän hetken kärkijoukkueen tasoinen peli. Molemmat osoittivat kentällä asioita, minkä takia ollaan tällä hetkellä liigan kärjessä. Kumpikin pystyi käyttämään tietyilä hetkillä omia vahvuuksiaan, toisina hetkinä vastustaja sai niitä pelattua pois. Molemmat olivat lukeneet ja opiskelleet toistensa peliä ja onnistuivat kaivamaan lääkkeitä vastustajaansa varten.”

“Lopulta yksittäiset ratkaisut ratkaisivat. Maalivahdin ulosajo oli ehkä eräs käännekohta, toisaalta KaDy 1–4-tilanteen jälkeen osoitti sen, että pelaa loppuun asti”, Kalermo päättää.

KaDyn valmentaja Vasko Vujovic löysi tappion hetkellä jotain hyvääkin.

“Meillä ei ollut tämän huippuottelun vaativa energiataso otteluun lähtiessä verrattuna Kemiin. Tämä maksoi meille alussa 2–3 maalin takaa-ajoaseman. Asenteemme ei ollut alusta asti pelin vaatimalla tasolla. Pelin intensiteetti on korkea; meidän täytyy päästä samalle keskittymisen tasolle.”

“Päätimme puoliajalla kopissa, että voitamme vähintään 2. puoliajan ja sen myös teimme. Totta kai halusimme voittaa koko pelinkin. Tämä oli erittäin opettava peli, saimme paljon hyödyllistä tietoa”, montenegrolainen päättää.

su 18.10.2020

Sarja jatkuu sunnuntaina kolmella ottelulla. Tornion Palloveikot jatkaa kiertuettaan Somerolta Tampereen Tesomalle PP-70:n vieraaksi, Ilves FS matkaa puolestaan Somerolle. FC Kemi jatkaa Jyväskylästä etelään Joutsaan JoSePan vieraaksi. HIFK:in ja Sievin ottelu on siirretty koronavirusvarotoimenpiteenä myöhempään ajankohtaan.

Tesoman palloiluhalli, Tampere
PP-70 – ToPV