Miesten EM-kisat kruunaavat jalkapallovuoden 2021 – Ari Lahti toivoo, että suomalaiset pääsevät todistamaan historiallista hetkeä

• Maajoukkueet

Palloliiton puheenjohtaja Ari Lahti uskoo, että miesten EM-lopputurnaus pelataan muodossa tai toisessa.

Palloliiton puheenjohtaja Ari Lahti myöntää odottavansa innolla jännittävää jalkapallovuotta 2021.
Alkavan jalkapallovuoden kruunaavat kesään 2021 siirtyneet miesten EM-kisat, joissa Huuhkajat pelaa ensimmäistä kertaa.

– Uskon, että kisat pelataan muodossa tai toisessa. UEFA:ssa pohditaan tällä hetkellä useita eri vaihtoehtoja kisojen järjestämiselle. Kun olin UEFA:n kanssa keskusteluissa joulukuussa, oli vallitseva tilanne se, että pyritään mahdollisimman pitkälle menemään alkuperäisen suunnitelman mukaan. Nyt, kun tiedämme rokotteista, rokotetahdista ja viruksen eri mutaatioista enemmän, voi se valitettavasti vaikuttaa alkuperäisen suunnitelman toteutumiseen. Päätökset tehdään maaliskuun alkupuolella.

Lahti esittääkin jalkapallovuodelle 2021 kolme toivetta.

Toivon ensinnäkin, että vastuullinen toiminta jalkapalloperheessä liittyen koronavirukseen jatkuu. Toiseksi haluan toivoa, että me suomalaiset saisimme olla sankoin joukoin Huuhkajien mukana laulamassa Maamme-laulua euroturnauksessa, jos ei paikan päällä niin televisioiden ääressä. Kolmas toive on, että saisimme vuodattaa ilon kyyneleitä tänäkin vuonna suomalaisen jalkapallon parissa.

Myös muissa A-maajoukkueissa tapahtuu heti alkuvuodesta. Helmareiden EM-karsinnat huipentuvat helmikuussa, ja joukkueella on loistava mahdollisuus varmistaa paikkansa EM-lopputurnauksessa. Miesten futsalmaajoukkue aloittaa EM-karsinnat tammikuun lopulla.

Korona AIHEUTTAA yhä HUOLTA

Lahti muistuttaa, että koronatilanne aiheuttaa kuitenkin yhä huolia. Jalkapallon harrastajamäärä laski viime vuonna 6,3 prosenttia. Palloliitto reagoi tilanteeseen yhdessä allekirjottaneiden lajiliittojen ja Olympiakomitean kanssa tiede- ja kulttuuriministeri Annika Saarikolle lähetetyssä avoimessa kirjeessä.
– Tärkeintä on, että jalkapalloperheenä otamme koronan vakavasti. Pyrimme toimimaan järkevästi ja purkamaan rajoituksia, jos se on mahdollista. Meidän täytyy pitää huoli siitä, että jalkapallon harrastaminen on kaikissa olosuhteissa turvallista.

Korona on vaikuttanut voimakkaasti myös seurojen talouteen. Esimerkiksi Veikkausliigaseurojen tulot tippuivat keskimäärin viidenneksen edellisvuoteen verrattuna ja futsalseurojen talous on kärsinyt tyhjille katsomoille pelaamisesta.

Lisää valmennusresursseja

Syksyllä hyväksytyn, vuoteen 2024 tähtäävän strategian mukaan Palloliiton toimintaa ohjaa ensi vuonna kolme keskeistä aluetta. Tärkein kolmesta alueesta on lasten ja nuorten valmennusresurssien lisääminen.
– Tavoitteena olisi, että strategiakauden lopussa jokaisella lapsella ja nuorella olisi osaava valmentaja.

Toiseksi Palloliitossa on investoitu osaamisen kehittämiseen.
– Haluamme johtaa Palloliittoa ja suomalaista jalkapalloa pohjautuen mahdollisimman hyvään, tutkittuun tietoon. Olemme palkkaamassa resursseja Palloliittoon ja olemme tehneet Jyväskylän yliopiston kanssa yhteistyötä ja palkanneet jalkapalloprofessorin. Tavoitteena on, että osaaminen ja kehittäminen on entistä korkeammalla tasolla ja saamme eurooppalaista tasoa kiinni nopeasti.
Kolmas tavoite liittyy pelaajamäärien kasvattamiseen.

Alkuvuodesta on myös heti positiivista kerrottavaa, sillä Kesko liittyi jalkapalloperheen tukijaksi.

– Kun tulin puheenjohtajaksi kolmisen vuotta sitten, aika pian lanseerattiin Sukupolvien unelma -projekti, jossa kerroin, että Palloliiton tavoitteena on saada suomalaiselle jalkapallolle kahdeksan pääyhteistyökumppania. Nyt minulla on ilo ja kunnia kertoa, että olemme saaneet viimeisen kumppanuuden täyteen, kun Kesko on liittynyt kumppaniverkkoomme, Lahti kertoo.