Mico Martic ei jatka miesten futsalmaajoukkueen päävalmentajana

• Maajoukkueet
  • Futsal

Upean työn suomalaisen futsalin eteen tehnyt miesten futsalmaajoukkueen päävalmentaja Mico Martic, 57, ei jatka enää tehtävässään EM-lopputurnauksen jälkeen. Martic valmensi Suomea yli yhdeksän vuoden ajan ja valmennettuja maaotteluita kertyi tilille yhteensä 101.

Kroatialainen Martic tuli Suomen miesten futsalmaajoukkueen päävalmentajaksi vuonna 2013. Martic jatkoi edeltäjiensä luoman perustan päälle ja nosti vuosi kerrallaan Suomea lähemmäs Euroopan ja maailman kärkeä. Marticin ja hänen apujoukkojensa sekä pelaajien pitkäjänteinen kehitystyö palkittiin vuonna 2021, kun Suomi selvitti tiensä ensimmäistä kertaa futsalin arvokisoihin. Suomi eteni EM-lopputurnauksessa puolivälieriin häviten hallitsevalle maailmanmestarille Portugalille 2-3.

- Matka oli mahtava. Kun tulin, niin liitto oli päättänyt panostaa futsaliin. Mukana oli paljon ihmisiä, jotka olivat kehittämässä tätä ja minäkin olin siinä mukana. Kaikki laittoivat paljon intohimoaan ja tietotaitoaan peliin. Intohimo on se, mikä on johtanut näitä ihmisiä. Suurin osa ei ole ammattilaisia - etenkään pelaajista. Mielestäni teimme paljon hyviä asioita. Loimme perustan paremmalle Suomelle, Martic toteaa.

Marticin kanssa yhtä aikaa maajoukkueuransa päättävä monivuotinen kapteeni Panu Autio kehuu kroatialaisen vaikutusta koko suomalaisen futsalin kehityksessä.

- On vaikea löytää sanoja, sillä hän on ollut meille loistava valmentaja ja kokonaisuudessaan loistava ihminen. Ystävä, johtaja, joku joka aina ajattelee joukkuetta ja futsalin sekä pelaajien kehitystä. Hän laittaa pelaajat aina etusijalle ja hän on paras valmentaja, joka minulla on ollut urani aikana.

- Ei ole sattumaa, että olemme nousseet maailmanrankingissa eniten viimeisten vuosien aikana. Micolla on futsalmieli, mutta samalla psykologinen silmä. Hän on erittäin hyvä lukemaan peliä, pelaajia ja joukkuetta. On ollut etuoikeus olla hänen valmennettavanaan, Autio kehuu valmentajaa.

• Futsalmaajoukkue