Mestaruusjuhlat Malmössä ja vahva kauden aloitus Baskimaassa

• Maajoukkueet

Ria Ölingin ensimmäinen kausi Rosengårdissa huipentui mestaruuden varmistumiseen kaksi kierrosta ennen sarjan päättymistä. Sanni Franssi puolestaan on avannut uuden kauden vahvasti Real Sociedadin kanssa.

Helmareiden Ria Öling pääsi juhlimaan Damallsvenskanin mestaruutta sunnuntaina, kun Rosengård kaatoi Piteån vieraskentällä lukemin 2–3. Urallaan 49 A-maaottelua pelannut Öling pohjusti ottelun 78. minuutilla Stefanie Sandersin viimeistelemän maalin, joka jäi ottelun ja samalla myös mestaruuden ratkaisseeksi osumaksi. Ensimmäisen Damallsvenskan-mestaruutensa saavuttanut Öling siirtyi malmölaisen FC Rosengårdin riveihin Växjöstä joulukuussa 2020.

Rosengårdin mestaruus varmistui, kun lähin uhkaaja BK Häcken jäi sunnuntaina maalittomaan tasapeliin Kaisa Collinin, Jenny Danielssonin, Milla-Maj Majasaaren ja Emma Santamäen edustamaa AIK:ta vastaan. AIK:n valmentajana toimii Maiju Ruotsalainen. Tukholmalainen AIK on sarjassa kymmenentenä, joten sunnuntain tulosta voidaan pitää jokseenkin yllättävänä.

- Vähän yllättäen mestaruus tuli jo nyt. En osannut odottaa, että näin tulisi käymään, mutta tietenkin se oli todella iloinen yllätys ja tunnelma pelin jälkeen oli todella hyvä, Öling sanoo.

Mestaruusjuhlat saavat vielä odottaa

Damallsvenskania on jäljellä vielä kaksi kierrosta, ja Rosengårdin osalta kausi paketoidaan lopullisesti 6. marraskuuta, kun joukkue matkustaa Djurgårdenin vieraaksi Tukholmaan. Vielä kesken oleva kausi ja välittömästi mestaruuden ratkaisseen ottelun jälkeen alkanut maajoukkuetauko vaikuttivat myös Rosengårdin mestaruusjuhliin.

- Juhlat jäivät vähän lyhyeksi, sillä moni meidän pelaajistamme lähti maajoukkueen mukaan. Meillä oli vierasottelu Piteåssa, niin menimme yhdessä syömään lentokentällä. Sen jälkeen meillä kaikilla oli yhteinen lento Tukholmaan, johon itseni mukaan lukien osa jäi, Öling kertoo Rosengårdin juhlahumusta.

Vaikka monet Rosengårdin pelaajista suuntasi maajoukkueiden mukaan, nautti osa pelaajista mestaruudesta välittömästi sen varmistuttua.

- Osa jatkoi vielä Malmöhön, jossa juhlat jatkuivat, mutta itse en nyt päässyt mukaan. Mutta eiköhän sitä vielä ehdi juhlia, Öling sanoo hymy kasvoillaan.

Edellisen kerran vuonna 2019 Ruotsin mestaruuden voittanut Rosengård on pelannut kuluvalla kaudella 20 ottelua, joista se on voittanut 16 ja pelannut kolmesti tasan, häviten ainoastaan yhden sarjaottelun koko kauden aikana.

- Meillä on ollut hyvä kausi, mutta tässä näiden maaotteluiden välissä on ollut vähän haastavampia jaksoja ja olemme pelanneet muutaman hieman huonomman ottelun. Onneksi voitimme niin monta ottelua jo alkukaudesta, että se riitti ja mestaruus pystyi varmistumaan jo nyt, Öling summaa pian päättyvää kautta.

Sociedadin nousukiito

Ölingin tapaan 49 A-maaottelua pelannut Sanni Franssi aloitti syyskuussa toisen sarjakautensa espanjalaisessa Real Sociedadissa. Viime kaudella sarjassa viidenneksi sijoittunut Baskimaan ylpeys on aloittanut kauden erittäin vahvasti, sillä seitsemän pelatun ottelun jälkeen kasassa on kuusi voittoa. Alkukauden aikana joukkue on kaatanut muun muassa Real Madridin, joka sijoittui viime kaudella sarjassa toiseksi.

- Nyt tuli harmittavasti se ensimmäinen tappio, mutta kausi on lähtenyt todella hyvin käyntiin ja joukkueen peli on sujunut erittäin hyvin, Franssi sanoo.

Franssi siirtyi Espanjaan kesällä 2020 ja ensimmäinen kausi Real Sociedadissa tuotti komeat 11 maalia. Alkukauden seitsemässä ottelussa kolmesti osunut RiNS-kasvatti kertoo, että aika Espanjassa on ollut positiivisten yllätysten sävyttämää.

- Espanjan liiga on todella kovatasoinen. Olin ehkä vähän yllättynytkin siitä, miten nopea pelitempo siellä on ja miten nopeaa peli yleisesti on siellä, Franssi kertoo.

Onnistuneen alkukauden osalta Franssi korostaa sen merkitystä, että hänellä on jo yksi kausi alla seurassa. Myös päävalmentaja Natalia Arroyon pelitapa saa Franssilta kiitosta.

- On ollut ehdottomasti helpompi lähteä tähän kauteen, kun on jo tottunut pelitapaan ja tietää, minkälaista peli siellä Espanjassa on. Nautin todella paljon pelaamisesta ja tuntuu, että se on helppoa siellä. Totta kai silloin on myös helppo pelata, kun se pelitapa, jolla pelaamme, sopii omiin vahvuuksiini, Franssi sanoo iloisesti.

Suomen ja Georgian välinen MM-karsintaottelu pelataan torstaina 21.10. klo 18.00 (Suomen aikaa) Mikheil Meskhi Stadiumilla Tbilisissä. Ottelu näkyy suorana lähetyksenä Yle TV2:ssa sekä Yle Areenassa.

Tulevana tiistaina (26.10.) Helmarit puolestaan palaa kotipesään yli 8 vuoden tauon jälkeen, kun Irlanti saapuu vieraaksi Olympiastadionille. Liput tiistain MM-karsintaotteluun voit hankkia TÄÄLTÄ >>

• Helmarit