#MeOlemmeSuomi -kannattajatarina: Eveliina

• Maajoukkueet

Huuhkajien ottelut ovat Eveliinalle ystäväporukan kokoontumispaikka ja henkireikä kiireisen arjen keskellä. Eveliina kiertää kaikki kotipelit ja on tehnyt myös kymmenkunta vierasmatkaa Huuhkajien perässä. Mitkä ovat Eveliinan mieleenpainuvimmat hetket Huuhkajien matkassa? Tutustutaan Eveliinan #MeOlemmeSuomi -kannattajatarinaan.

”Innostus futikseen on lähtenyt veljen pelaamisesta, mutta teini-ikäisenä löysin futiksen tai oikeastaan internetin kautta samanhenkisiä ystäviä. Ensimmäisen kerran nähtiin vuoden 2006 Tšekki-ottelussa ja siitä lähtien ollaan oltu erottamattomia, kun matseihin mennään.”

Eveliinalle Huuhkajien ottelut ovat aika nähdä ystäviä ja vuoden reissut päätetäänkin sen mukaan, missä Huuhkajat pelaa. Sinne lähdetään lomailemaan ja nauttimaan jalkapallosta. Vaikka enemmistö otteluissa käyvistä on miehiä, ei Eveliinalla tai hänen ystävillään ole pahaa sanottavaa matsikokemuksista.

– Meidät on otettu tosi hyvin vastaan ja varsinkin vanhemmat herrat ovat katsoneet vierasreissuilla, että meillä on turvallista olla. Vaikka olemme vähemmistönä Pohjoiskaarteessa, niin se ei ole näkynyt mitenkään. Ikinä ei ole ollut ikäviä kokemuksia.

Neljän naisen ydinporukka pitää tiiviisti yhtä reissaten ympäri Eurooppaa jalkapallon perässä. Parhaimmat muistot Huuhkajien otteluista on helppo nimetä.

– Se marraskuinen ilta oli ihan uskomaton, mutta toinen paikan päällä koettu unohtumaton ottelu oli ehdottomasti Gijonin ihme (Espanja–Suomi, 2013). Vettä satoi ja olimme ihan nuhjuisia, mutta lopulta Suomi ja suomalaiset olivat illan kirkkaimpia tähtiä, Eveliina muistelee.

Suomen pelit ovat juhlapäivä ja vaikka kyse on toisaalta harrastuksesta, niin jalkapallolla on muutenkin iso rooli Eveliinan elämässä.

- Kaikki opinnäytetyöni ovat liittyneet jalkapalloon, työskentelen vapaaehtoisena futisotteluissa ja tosiaan ulkomaan matkatkin pyritään suunnittelemaan futis edellä.

Huuhkajat on herättänyt Eveliinassa tunteita osittain myös siksi, että matka ei ole missään nimessä ollut helppo. Via Dolorosa on jo hieman puhki kulutettu käsite, mutta senkin tien päässä koitti palkinto kisapaikan myötä.

– Ystäväni muista maista ovat kyselleet tuloksellisesti vaikeina aikoina, että miksi et vain vaihda kannattamaasi maajoukkuetta, mutta eihän se niin mene.

Ajattelumaailma, jossa omia tuetaan sekä voittojen että tappioiden hetkellä on hyvä ja juuri voittojen sekä tappioiden tuomat tunneskaalat houkuttelevat kannattamisen pariin.

– Vaikka oltaisiin muista asioista eri mieltä, niin jalkapallo kyllä yhdistää. Pelin tarjoamat tunteet ilosta suruun ja yhteenkuuluvuuden tunne antavat todella paljon.

Eveliinan mukaan hän ja hänen futisystävänsä ovat ihmisinä melko erilaisia, mutta jalkapallo on yhdistävä tekijä, joka pitää porukan kasassa. Saman asian Eveliina on huomioinut myös työssään.

– Työssäni olen kohdannut lapsia, joilla ei välttämättä ole yhteistä kieltä, mutta jalkapallon kielen kaikki ovat ymmärtäneet.  Suomen maajoukkueessa on moninaisuutta ja pelaajia eri lähtökohdista, joten jokaiselle lapselle löytyy varmasti sieltä esikuva, johon samaistua.

• #kannattajatarina #meolemmesuomi #huuhkajat