Menestyvä Seurojen Palloliitto

• Seuratoiminta

Iloinen tervehdys kaikille suomalaisen jalkapallon ystäville ja toimijoille!

Elämme futiksessamme mielenkiintoisia ja poikkeuksellisia aikoja. Upea U17-tyttöjen maajoukkueemme on juuri asettunut Etelä-Amerikkaan ja valmistautuu Uruguayn Montevideossa 13.11.-1.12. pelattaviin MM-kisoihin. Me taustavoimat täällä Suomessa olemme aidosti vaikuttuneita joukkueen osoittamasta rohkeudesta ja ennakkoluulottomuudesta. Suomella on aito mahdollisuus yltää mitalipeleihin. Eikä siinä vielä kaikki. Tulevana maanantaina miesten A-maajoukkueemme matkaa Riven johdolla Kreikkaan ja sieltä edelleen loppuviikosta Unkariin jahtaamaan historiallista UEFA Nations League -kilpailun lohkovoittoa ja sitä kautta EM-lopputurnauspaikkaa. Ja kyllä, myös Huuhkajien osalta olo on luottavainen, vaikka tiedämme vastustajien olevan kovia.

Aika hienoa. Erilaisiakin aikoja olemme yhdessä kokeneet ja tulemme vielä kohtaamaan, joten yritetään tarttua hetkeen ja iloita hyvin tehdystä työstä, johon tyttömme ja miehemme ovat itsensä ja meidät kaikki pelanneet.

Hyvistä tuloksista huolimatta emme saa herpaantua perustekemisessä emmekä asioissa, joita olemme pitkällä tähtäimellä kehittämässä. Parhaillaan valmistelemme toimintasuunnitelmaa 2019, jossa edelleen pyrimme painottamaan toimenpiteitä, joilla edesautamme unelmamme toteutumista – sitä, että jokaisella lapsella ja nuorella on osaava ja koulutettu valmentaja.

Lisäksi on varmistettava jokaiselle lapselle ja nuorelle turvallinen toimintaympäristö harrastaa ja pelata, sillä syksyn aikana olemme saaneet karmean muistutuksen siitä, ettei urheilun maailma ole mikään lintukoto: se meidän kaikkien on syytä muistaa ja ottaa todella vakavasti. Vaikka ennaltaehkäiseviä toimenpiteitä on tehty jo vuosien ajan, on niiden jatkuva kehittäminen ensiarvoisen tärkeätä.

Liittona olemme toteuttamassa historiamme suurinta muutosta, kun Seurojen Palloliitto -hanke etenee aikataulussa. Pitkään valmisteltu ja huolella suunniteltu organisaatiouudistus sinetöityy vajaan vuoden kuluttua, kun piirien henkilöstö ja toiminta siirtyy liitolle. Täysimääräisesti uusi organisaatio aloittaa toimintansa reilun vuoden kuluttua, 1.1.2020.

Uskon tietäväni, että ulkopuolelta katsottuna uudistuksen valmistelu tuntuu kestävän ikuisuuden – ja itse suunnittelu onkin kestänytkin kauan. Rakennamme kuitenkin kiihkottomasti ja perusteellisesti toimintaprosesseja ja toimenkuvia - organisaatiota, joka vastaa seurakentän tarpeisiin mahdollisimman optimaalisesti 2020-luvulla. Noin 20 avainpositiota on vuoden 2018 aikana valittu pääosin avoimilla hakuprosesseilla ja seuraavien 2-3 kuukauden aikana nimitämme loput asiantuntijat muokattuihin toimenkuviin.

Henkilöstö on mukana muutosprosessissa, mutta tarvitsemme entistä vahvempaa vuorovaikutusta seurojen kanssa. Tämän elintärkeän asian päällä ovat parhaillaan viestintäpäällikkömme Taru Nyholm ja Seurojen Palloliiton kehityspäällikkö Veli-Matti ”Velkka” Yli-Rinne. Kehityspäällikön päätehtävänä on kuunnella seuroja ja kerätä kaikin mahdollisin tavoin seurakentän tarpeita, jotta me liitossa osaamme muokata organisaatiomme oikeaan asentoon. Velkka tulee seuraavien kuukausien aikana omalla tyylillään herättämään ajatuksia ja sparraamaan meitä kaikkia. Hyvä niin.

Viestintä ei ole helppo laji. Liittona ja itse pääsihteerinä olemme siitä oman osamme saaneet kokea, joskus aiheestakin. Uskallan kuitenkin sydämestäni sanoa, että meillä on vilpitön tahto ja halu avoimeen vuoropuheluun. Lupaamme järjestää viestinnälle ja vuorovaikutukselle aikaa ja resursseja – me tarvitsemme teidän apuanne tarpeittenne ymmärtämisessä. Olemmekin avanneet Seurojen Palloliitolle omat sivut, ja sieltä löydätte lisätietoja hankkeesta ja saatte äänenne kuuluviin.

Kertokaa meille, kuinka voimme olla Teille entistä paremmin avuksi. Me lupaamme kuunnella.

Nöyränä ja kiitollisena kaikesta kentällä tehtävästä duunista ja ylpeänä menestystä toivoen sekä jälleen Rivedancea odottaen,

pääsihteeri
Casa