”Meillä on tässä jengissä 26 hyvää pelaajaa” – Tim Sparv on täydessä pelikunnossa

• Maajoukkueet

Venäjä-ottelun vaihtopenkiltä seurannut kapteeni muistuttaa Suomen saaneen hyviä tuloksia Belgiaa vastaan.

Moni yllättyi nähdessään Huuhkajien avauskokoonpanon keskiviikkona pelattuun Venäjä-otteluun – kapteeni Tim Sparvin nimi löytyi keskikentän keskustan sijaan vaihtopelaajien joukosta. Tanska-ottelussa aloittanut Huuhkaja-kippari kertoo syyn olevan yksinkertainen.

- Meillä on tässä jengissä 26 hyvää pelaajaa. Jos alkaa laskea, niin meillä on 26 pelaajaa, mutta vain 11 paikkaa kentällä. Se on se syy. Tällä kertaa olin penkillä. Totta kai minä haluaisin pelata, olen hyvässä kunnossa ja Tanska-pelin jälkeen olisi ollut hieno jatkaa sitä momentumia. Tällä kertaa näin. Yritin kannustaa ja motivoida joukkuekavereitani niin hyvin kuin mahdollista. Toivottavasti saan pelata enemmän Belgiaa vastaan, Sparv kertoi torstaina.

34-vuotias keskikenttäpelaaja kärsi pitkään polvivaivoista EM-kisojen alla, mutta on nyt täydessä pelikunnossa. Sparv haluaa kiittää Huuhkajien taustaryhmää, joka on mahdollistanut nopean kuntoutumisen.

- Peli Tanskaa vastaan meni tosi hyvin fyysisesti. Pelasin 75 minuuttia ja treeneissä pelien välissä ei ollut mitään ongelmia. Takapakkia ei ole tullut - olen todella iloinen siitä, miten polveni on reagoinut. Olen kiitollinen meidän taustaryhmällemme, lääkäreillemme, hierojille ja fysioterapeuteille. He tekevät loistavaa duunia, iso kiitos heille heidän ammattimaisuudestaan ja siitä rakkaudesta, mitä me saamme heiltä, Sparv sanoo hymyillen.

”Minulle isoin pettymys oli se, että hävisimme ottelun”

Yli 80 A-maaottelua pelannut oravaislähtöinen pelaaja on ollut äärimmäisen tärkeä osa Suomen A-maajoukkuetta jo yli 10 vuoden ajan. Kunnossa ollessaan Sparv on lähes poikkeuksetta päässyt pelaamaan. Myös tilastot kertovat kokeneen pelaajan merkityksestä Suomelle – kun hän pelaa, Suomi voittaa enemmän kuin häviää. Venäjä-ottelun seuraaminen penkiltä oli haastavaa viime kauden kreikkalaisessa AE Larisassa pelanneelle Sparville.

- Luulen, että jalkapalloilijana jännität enemmän, kun katsot peliä ulkopuolelta. Kaikki, jotka istuvat penkillä tai katsomossa, haluavat pelata ja ovat vähän pettyneitä. Mutta minulle isoin pettymys oli se, että hävisimme ottelun. Se ei ollut paras mahdollinen peli meiltä. Meillä oli omat saumamme, mutta jostain syystä pelimme ei ole ihan lähtenyt rullaamaan niin hyvin kuin olisimme halunneet.

Johtajien rooli joukkueessa korostuu varsinkin vaikeina hetkinä. Sparv näkee itsensä välikappaleena pelaajien ja valmennuksen välillä.

- Keskustelemme tietysti paljon joukkueen kesken. Se on todella tärkeää kuunnella pelaajien mielipiteitä. Erilaisia mielipiteitä on taktisista asioista, valmistautumisesta, ohjelmasta ja kaikesta. Tärkein roolini on ehkä kuunnella pelaajia ja jossain vaiheessa välittää se viesti eteenpäin.

Hyviä muistoja Belgiasta

Huuhkajien lohkovaihe ja taistelu pääsystä jatkopeleihin jatkuu maanantaina Pietarissa Belgiaa vastaan. Vastassa on yksi maailman parhaista maajoukkueista, mutta Belgia on ollut Suomelle aiemmin mieluinen vastus. Viidestä viimeisimmästä joukkueiden kohtaamisesta kolme on päättynyt tasapeliin ja kaksi Suomen voittoon.

Sparv pelasi täydet minuutit Huuhkajien keskikentällä, kun joukkueet kohtasivat viimeksi. Vuosi oli 2016 ja ottelu päättyi 1–1-tasapeliin. Suomen maalista vastasi Kasper Hämäläinen. Belgia otti torstaina 2-1-voiton Tanskasta ja varmisti samalla jatkopaikkansa. Kolmessa pisteessä olevat Suomi ja Venäjä sekä vielä pisteittä oleva Tanska taistelevat taistelevat edelleen jatkopaikoista. Lohkovoittajien ja -kakkosten lisäksi neljä parasta lohkokolmosta jatkaa pudotuspeleihin. Kaikki on yhä omissa käsissä – vaikka Sparvin mielestä kliseistä lausetta käytetäänkin liikaa.

- Meidän tuloksemme Belgiaa vastaan ovat olleet hyviä. Vaikea sanoa miksi, koska Belgia on mielestäni yksi Euroopan parhaista joukkueista ja he ovat minun ennakkosuosikkini voittamaan kisat. Heillä on laatupelaajia kaikilla pelipaikoilla ja hyvä valmennustiimi. Jostain syystä olemme pärjänneet juuri Belgiaa vastaan. Termiä "omissa käsissä" käytetään ehkä liian usein - varsinkin tappioiden jälkeen. En tiedä onko se jonkinlainen puolustusmekanismi. Mutta kyllä, tilanne on edelleen omissa käsissämme. Haaste on meille kuitenkin iso.

Historiallinen EM-turnaus on jo nyt ollut unohtumaton kokemus koko joukkueelle. Sparv kuitenkin korostaa, että kokemus ei saa jäädä yhteen kertaan.

- Uskon, että kaikki pelaajat ja taustahenkilöt ovat ylpeitä siitä, että he ovat mukana. Olemme tehneet paljon töitä suomifutiksen eteen, ja tämä on ollut meidän yhteinen unelmamme. Nyt olemme täällä ja toivon, että perintömme on se, että tämä oli ensimmäinen kerta, mutta ei viimeinen ja näkisimme Suomen säännöllisesti arvokisoissa, kapteeni päättää.

• Huuhkajat