Matti Anttonen kuurojen futsalmaajoukkueen päävalmentajaksi

• Futsal

Kuurojen futsalmaajoukkue on solminut päävalmentajasopimuksen Matti Anttosen kanssa. Sopimus kattaa vuonna 2022 pelattavat kuurojen EM-kilpailut, joiden karsintoihin Suomi osallistuu vuosien 2021-2022 aikana. Anttosen mukana valmennustiimiin liittyy apuvalmentajaksi Anssi Mäkinen.

38-vuotias Anttonen on toiminut Suomen Palloliiton futsalvalmentajakouluttajana vuodesta 2015 eteenpäin ja kuului Ilves FS miesten edustusjoukkueen valmennusryhmään menneellä kaudella. UEFA Futsal B-lisenssin omaavan Anttosen edellinen päävalmennuspesti toi Leijona Futsalille SM-pronssia 2017. Mäkiseltä löytyy valmennuskokemusta Futsal-Liigasta ja kansainvälisistä peleistä opiskelijoiden futsalin EM-kilpailuista, joissa hän on Anttosen kanssa kilpaillut viidesti.

Kuurojen maajoukkue on Anttoselle tuttu entuudestaan vuoden 2018 EM-kotikisoista, joissa Anttonen toimi järjestelykomitean jäsenenä ja järjesti joukkueelle kisoihin valmistavat harjoitusottelut.
-Maajoukkue on toiminut kotikisoista asti säästöliekillä ja hakenut uutta suuntaa seuraavia EM-kisoja varten. Kävin rakentavat keskustelut joukkueen kapteeniston kanssa ja aistin joukkueesta kumpuavan halun nostaa tekeminen seuraavalle tasolle, missä olen valmis auttamaan joukkuetta kaikilla mahdollisilla tavoilla. Tulemme uudistamaan joukkueen pelitapaa aktiivisempaan suuntaan ja sitä varten meidän täytyy terävöittää pelifilosofiaamme ja mentaliteettiamme. Meillä on paljon tehtävää joukkueen kanssa ja odotan innolla ensimmäistä leiritapahtumaa, kertoo Anttonen.

Maajoukkueen kapteeni Eetu Keski-Levijoki odottaa paljon uudelta valmennustiimiltä
-Meille on hieno kunnia saada noinkin meritoitunut valmennuskaksikko maajoukkueeseemme. Olen luottavainen siihen, että pystymme nousemaan seuraavalle tasolle uuden valmennuskaksikon kanssa. Päästäksemme valmennusjohdon kanssa samalle sivulle edellytetään pelaajilta myös tavoitteellisuutta ja palavaa halua. Joukkueemme on nyt oiva sekoitus nuoruutta ja kokemusta."

Kuurojen futsalmaajoukkueen oli tarkoitus pitää kolmipäiväinen maajoukkueleiri maaliskuun viimeisenä viikonloppuna, jossa Anttonen olisi ollut jo valmentamassa, mutta kaikki tämän kauden maajoukkuetoiminnat on siirretty koronavirusepidemian takia loppukesään ja syksyyn. Kuurojen maajoukkueen tämän vuoden kilpailullinen mittari on marraskuussa järjestettävät kuurojen futsalin Pohjois- ja Baltianmaiden mestaruuskilpailut (PBM-kilpailut), jotka pelataan Vejlessä Tanskassa.

Suomen Kuurojen Urheiluliiton puheenjohtaja Kristian Lantto kommentoi uutta valmennustiimiä.
-Uskon että vuosikausia yhdessä ollut miesten maajoukkue ottaa askeleita eteenpäin uuden valmennustiimin alaisuudessa. Leiritykset oli tarkoitus aloittaa maaliskuun lopussa, mutta koronaviruksen vuoksi aloitus siirtyy myöhemmäksi ja tätä valmistellaan taustalla jotta olemme valmiita leirityksiin ajan koittaessa. Toivon myös uusia pelaajia löytyvän maajoukkueeseen ja kamppailun pelipaikoista kasvavan.

Lisätiedot ja yhteydenotot:
Kristian Lantto
Suomen Kuurojen Urheiluliitto ry
kristian.lantto (at) skul.org
+358 50 496 7211 (tekstiviestit)

• futsal
  • kuurojen futsalmaajoukkue