Masar Ömer päätti pitkän maalittoman putken

• Jalkapallosarjat

IF Gnistanin hyökkääjä taisteli itsensä takaisin pelikentille, ja nyt hän kamppailee helsinkiläisten sarjapaikan puolesta.

960 päivää on pitkä aika, mutta hyökkääjälle 960 päivää ilman maalia on ikuisuus. Niin pitkä kuiva kausi Masar Ömerillä, 27, päättyi sunnuntaina, kun mies viimeisteli komean osuman 5–3-voitossa VPS:n vieraana. Ömerin tärkeä maali toi IF Gnistanin 3–3-tasatilanteeseen.

– Maalia ei ehtinyt paljon tuuletella, kun meillä oli pakkovoitto. Matsin jälkeen sekä maalia että voittoa ehti juhlia, ja olihan siinä ihan huikeat fiilikset. Kun hyppäsin pelin jälkeen bussiin, olin kyllä aika finaalissa, Ömer sanoo.

Edellisen 90-minuuttisen Ömer oli pelannut keväällä 2018. Silloin ”Matinkylän Zlatan” oli hurjassa vireessä, ja mätti viidessä Suomen Cupin lohkovaiheen ottelussa yhtä monta maalia. Ömer edusti tuolloin FC Honkaa, joka oli noussut edellisen kauden päätteeksi Veikkausliigaan – kauden, jolla Ömer oli tehnyt 14 Ykkösen pelissä yhdeksän maalia.

Suomen Cupin jälkeen Ömer ehti pelata parissa liigaottelussa, mutta kolmannessa hän kärsi vakavan loukkaantumisen. Isku oli hyökkääjälle valtava, sillä odotukset uran toiselle liigakaudelle olivat kovat.

– Uskoin, että tulisin jopa taistelemaan maalikuninkuudesta. Kuntoutin itseäni, ja kun sopimus loppui, lähdin neljäksi viikoksi Aasiaan. Suomeen palattuani luulin pääseväni hiljalleen pelikuntoon, mutta sitten alkoi tuntua taas polvessa, Ömer toteaa.

– Jouduin rustovaurion takia uuteen leikkaukseen. Se kolahti todella pahasti, ja uskoin, että minun pitäisi lopettaa jalkapallo.

Ömer näkee, että rakkaus lajia kohtaan sai hänet kuntouttamaan itseään sekä palaamaan kesällä kentille. PK-35-aikojen joukkuetoveri, ja IF Gnistanin nykyinen valmentaja, Marko Kolsi kysyi häntä mukaan ”Kipinän” riveihin, jolloin Ömer tarttui haasteeseen.

Hyökkääjän polvi tähystettiin kesällä, mutta hän on ehtinyt pelata kymmenessä Ykkösen ottelussa. Kauden puolivälissä IF Gnistania saattoi pitää lähes varmana putoajana, mutta joukkue on taistellut tiensä viimeisen säilyjän paikalle. Viimeisestä yhdeksästä pelistä se on voittanut viisi, ja nyt sarjapaikka on omissa käsissä.

– Olemme saaneet loppukaudelle hyviä vahvistuksia – Lucas Morais ja Douglas Caé ovat olleet huikeita. Lisäksi olemme saaneet selkeyttä hyökkäyspeliimme ja pääsemme paremmin maalipaikoille. Meillä on koko kaudella ollut vain yksi nollapeli, joten olemme tarvinneet maaleja voittaaksemme otteluita.

Lauantaina IF Gnistan pelaa kauden viimeisen ottelunsa, kun KPV vierailee Oulunkylässä. Voitolla säilyminen on varmaa, sillä AC Kajaani on sarjataulukossa kahden pisteen päässä.

– Loppu on vain meistä kiinni – jos voitamme, AC Kajaanin pelillä ei ole väliä. Olen aina tykännyt paineen alla pelaamisesta, joten tykkään tällaisista tilanteista. Lähden peliin oikein positiivisilla fiiliksillä.

Liput IF Gnistanin viimeiseen kotiotteluun löydät täältä.

Kuva: Niklas Günsberg