Martti Haukioja: ”Juuri nämä pelit kasvattavat meitä eniten”

• Maajoukkueet

18-vuotias Martti Haukioja siirtyi kesällä Ilveksestä Chievon Veronan organisaatioon lainasopimuksella. Keskiviikkona toppari pääsee pelaamaan tutulla maaperällä, kun Suomen U19-pojat kohtaavat Italian Bresciassa.

Martti Haukiojalla on takanaan unohtumaton jalkapallovuosi. Talven 2016-2017 hän harjoitteli Veikkausliigajoukkue Ilveksen riveissä. Kevään ja kesän toppari haki lainalla tärkeitä peliminuutteja FC Jazzin paidasta Kakkosesta.

Heinäkuussa oli uuden lainasopimuksen vuoro. Onnistunut testileiri vei topparin Chievo Veronan alle 19-vuotiaiden joukkueeseen.

- Vuosi on ollut tapahtumarikas ja olen todella tyytyväinen ja kiitollinen kun ajattelen sitä taaksepäin, Haukioja summaa.

- Pelaaminen Italiassa on suurimmaksi osaksi vastannut odotuksiani. ”Italialaisuus” näkyy meidänkin seurassa esimerkiksi aikatauluissa, mutta sitten taas esimerkiksi puolustustyöskentely on erittäin tarkkaa. Olen oppinut kiinnittämään huomiota erilaisiin puolustuksen pieniin yksityiskohtiin, niitä käydään läpi paljon ja huolella.

Haukiojan nykyinen sopimus italialaisseuran kanssa loppuu huhtikuun puolivälissä.

- Toisaalta haluaisin jäädä vielä sen jälkeenkin, mutta mikään ei ole poissuljettua. Yksi vaihtoehto on palata Suomeen ja yrittää saada vastuuta Veikkausliigasta. Nyt kuitenkin keskityn tähän hetkeen, kaikki järjestyy varmasti, pelaaja linjaa.

”Juuri nämä pelit kasvattavat meitä eniten”

Suomen alle 19-vuotiaat jatkavat valmistautumistaan kesän 2018 EM-kotikisoihin lähellä Haukiojan nykyistä kotiseutua ja kohtaavat keskiviikkona Italian Bresciassa.

Vuosi ei ole ollut nuorille helppo. EM-esiturnauksessa joukkue kärsi kolme tappiota ja vaikeudet ovat jatkuneet syksyn maaotteluissa. Edellisellä leirillä Kimmo Lipposen suojatit hävisivät Norjalle 0-4 ja Ruotsille 0-3.

- Matkamme on ollut äärimmäisen opettavainen. Olemme pelanneet ajoittain hyvinkin, mutta välillä on vastaavasti tullut ”unijaksoja”. Niiden ei tarvitse kestää kovaa vastustajaa vastaan kuin viisi minuuttia ja voit hävitä pelin.

- Minulle ainakin tuli esiturnauksesta, varsinkin Belgia-ottelusta, sellainen olo, että me pystymme pelaamaan näin kovia maita vastaan. Se ei ole mahdottomuus, mutta meidän olisi vain pitänyt pystyä vääntämään varsinkin siitä pelistä tulosta. Olen ajatellut sen jälkeen omaa pelaamistani erilailla. Sain nähdä, missä maailman parhaat minun ikäiseni menevät. Se oli todella opettavaista.

Suomi kärsi esiturnauksessa tappiot Portugalille (0-3), Belgialle (0-2) ja Hollannille (0-9).

- Niiden joukkueiden yhteinen tekeminen oli korkealla tasolla. Pallottoman pelaajan liike, pallon liike, niillä he pääsivät linjojemme väleihin ja murtamaan puolustustamme. Meidän pitää pystyä pitämään oma tekemisemme koossa paremmin.

- Meidän on keskityttävä puolustuspeliin koko joukkueena, pelkästään neljän linjalla siihen ei pystytä. Ei edes vaikka siihen laitetaan toinen neljän linja päälle. Tarvitsemme onnistuneeseen puolustuspeliin kaikki 11 pelaajaa. Tietysti myös hyökkääminen on koko joukkueen tehtävä, mutta puolustuksessa se korostuu enemmän. Meillä on onnistumiseen kaikki eväät, ehdottomasti.

Suomi on kohdannut viimeisen vuoden aikana Euroopan huippumaita ja matka jatkuu siis keskiviikkona Italian vieraana. Haukioja korostaa, että negatiivisista tuloksista huolimatta hän haluaa pelata ehdottomasti juuri näitä otteluita.

- Nämä ovat juuri niitä pelejä, jotka meitä kasvattavat eniten. Nämä vievät meitä lähemmäs EM-kisoja, emmekä sitten ylläty siitä tasosta, minkä ensi kesänä kohtaamme.

Suomi kohtaa siis Italian keskiviikkona Bresciassa klo 14.30 paikallista aikaa. Haukiojan seurakavereita Chievosta ei ole vastustajan kokoonpanoon mahtunut, mutta Torinon Alessandro Buongiorno ja Interin Nicolò Zaniolo tekivät suomalaiseen vaikutuksen U19-ikäluokan Primavera-otteluissa.

- Odotan, että Italia pelaa todella tarkkaan meitäkin vastaan. Italia on aina ollut kova puolustamaan, mutta samalla he hyökkäävät taitavasti. Siinä meidän pitää olla äärimmäisen tarkkoja ja pitää heidät poissa maalipaikoilta.

• P1999