Markus Paanasesta urheilutoiminnan nuoruusvaiheen kehityspäällikkö

• Alueuutiset
  • Jalkapalloharrastus
  • Seuratoiminta

Paananen aloittaa uudessa tehtävässään kesäkuussa.

Markus Paananen on valittu urheilutoiminnan nuoruusvaiheen kehityspäälliköksi. Tehtävässään Paananen vastaa 10–15-vuotiaiden tyttöjen urheilutoiminnan kehittymisestä seuroissa ympäri Suomen.

Peräti 15 vuoden uran Ilveksessä tehnyt Paananen on työskennellyt vuodesta 2020 alkaen Lännen aluevalmentajana. Tamperelaisseurassa Paananen toimi menestyksekkäästi eri tehtävissä, ja viimeiset kuusi vuotta hän työskenteli valmennuspäällikkönä. Paananen suoritti UEFA A -valmentajatutkinnon vuonna 2016 ja valmistui Valmentajan erikoisammattitutkinnosta (VEAT) vuonna 2019.

– Aloitan uudet hommat tosi hyvillä fiiliksillä. Olen päässyt hyvin sisään Palloliiton toimintaan ja olen nauttinut työstä aluevalmentajana. Periaatteessa olisin halunnut jatkaa siinä, mutta uusi tehtävä on todella kiinnostava, enkä malta odottaa, että pääsen aloittamaan, Paananen kertoo.

Marken (Marienne Miettinen) ja Maken (Marko Saloranta) johtamassa tiimissä on ollut hienoa työskennellä. Siellä on ollut kova työnteon kulttuuri, ja kriittiset mielipiteet ja kehittymisen halu ovat olleet tosi sallittuja.

Käynnistyvän strategisen projektin tavoitteena on tukea seuroja rakenteiden, prosessien ja valmennussisältöjen vahvistamisessa tyttöjen puolella. Lisäksi tavoitteena on vahvistaa kansainvälistä verkottumista ja osaamisen jakamista seuratoiminnassa tyttöjen puolella.

– Jalkapallo naisten ja tyttöjen lajina on vähän nuorempi, ja sitä kautta tällaiselle strategiaprojektille on tarvetta. Haluamme ottaa seuraavan askeleen kovenevassa kansainvälisessä kilpailussa. Minulla on vahva tausta myös poikien puolelta, ja mielestäni se on suuri vahvuus – uskon, että pystymme rakentamaan raja-aitoja ylittäviä yhteistyömuotoja seurojen sisällä, Paananen sanoo.

– Koen, että paras lopputulos tulee siten, että seura johtaa omaa prosessiaan, mutta Palloliitto pystyy omilla toiminnoillaan tukemaan sitä. Se toimi Ilveksessä, ja on mielenkiintoista päästä tekemään yhteistyötä eri seurojen kanssa.

Tutkimus- ja kehityspäällikkö Ville-Pekka Inkilä toteaa, että tehtävään oli useita hyviä hakijoita. Heistä neljää haastateltiin, ja Inkilä on tyytyväinen lopulliseen valintaan.

– Markus on kokenut ja näkemyksellinen toimija, joka ymmärtää nykyaikaisen huippu-urheilun vaatimuksia jalkapallon puolella. Löysimme erinomaisen tekijän laadukkaasta hakijajoukosta, Inkilä sanoo.

– Tehtävässä on tärkeää ymmärtää seurojen kokonaisrakenne ja tavoitteet – kuinka pystymme mahdollistamaan pelaajien, valmentajien ja toimintarakenteiden kehittymisen ja takaamaan muun muassa laadukkaan harjoittelun toimivissa olosuhteissa? Markus pystyy hyödyntämään Palloliiton keskeisiä palveluita, kuten laatujärjestelmää ja kehittymisen seurantaa, aktiivisesti uudessa roolissaan. Hänen osaamisensa ja näkemyksensä on keskeistä toimivan kokonaisuuden muodostamisessa.

Paananen aloittaa uudessa tehtävässään 1. kesäkuuta. Avoin haku Lännen aluevalmentajaksi avautuu myöhemmin tällä viikolla.