Markku Kanerva: "Täysi työpanos täytyy antaa"

• Maajoukkueet

Huuhkajat hakee lauantaina voittoa Ukrainasta äärimmäisen tärkeässä MM-karsintaottelussa lähes 30 000-päisen kotiyleisön kannustamana. Päävalmentaja Markku Kanervan mukaan hyvään tulokseen tarvitaan huippuesitys.

Lauantaina vietetään todellista jalkapallojuhlaa, kun uusitulla Olympiastadionilla päästään nyt pelaamaan ensimmäistä kertaa näin isolle yleisölle – tätä on odotettu pitkään.

Ukraina-ottelun kilpailullista panosta on myöskään vaikea liioitella. Viidessä pisteessä olevat Suomi ja Ukraina taistelevat tiukasti jatkokarsintoihin oikeuttavasta toisesta sijasta MM-karsintalohko D:ssä. Lohkoa johtaa Ranska, joka on kerännyt 12 pistettä. Lohkon toisena olevalla Ukrainalla on yksi ottelu Suomea enemmän pelattuna. Joukkue on pelannut viisi ottelua, joista jokainen on päättynyt tasatulokseen. Suomi ja Ranska ovat ainoat joukkueet, jotka ovat onnistuneet ottamaan voittoja ristiinpelaamista täynnä olleessa viiden joukkueen lohkossa.

Huuhkajat pääsee siis kohtaamaan kesällä EM-kisojen puolivärierissä pelanneen ja kovasta prässipelistään tunnetun Ukrainan herkullisista asetelmista.

- Ukraina lähtee varmasti voittoa hakemaan - sellaista he eivät ole vielä saaneet. Tosin he eivät ole yhtään hävinneetkään. Pelin aikana heidän prässitasonsa tulee varmasti muuttumaan. Olemme käyneet sitä läpi. Yksi kehityskohteemme on, miten pääsemme kovia joukkueita vastaan sieltä prässin alta läpi, päävalmentaja Markku Kanerva kertoi lehdistötilaisuudessa perjantaina.

EM-kisoissa aina puolivälieriin asti selvinnyt Ukraina on muuttunut paljon sitten viime maaliskuun, jolloin Huuhkajat haki vieraskentältä arvokkaan pisteen Teemu Pukin viime hetken rangaistuspotkumaalilla. Valmentaja Andriy Shevchenko on vaihtunut Oleksandr Petrakoviin ja Suomen kohtaavasta joukkueesta puuttuu nimekkäät Ruslan Malinovskyi ja Oleksandr Zinchenko.

- Kyllä meilläkin niitä poissaoloja on. Jos ajatellaan muutenkin Ukrainan joukkuetta ja pelaajia, niin kymmenen oletetusta avauskokoonpanosta pelaa Mestarien liigan lohkovaihetta. Valioliiga-pelaaja Andriy Yarmolenko on ainoa, joka ei pelaa Mestarien liigaa. Heillä on huikea rutiini. Kyllä sieltä laatua löytyy, vaikka kaksi tärkeää pelaajaa onkin poissa. Fyysinen ja taitava joukkuehan se on. Täysi työpanos täytyy antaa huomenna, jotta saamme hyvän tuloksen, Kanerva sanoi vastustajasta.

Suomen keskikentän miehityksessä nähdään muutoksia, sillä Kanervan luottopelaajista Rasmus Schüller on pelikiellossa korttitilin täyttymisen takia ja kapteeni Tim Sparv ei ole joukkueessa. Myös viime maaotteluissa pelaavaan kokoonpanoon vahvasti murtautunut Kaan Kairinen on sivussa lokakuun maaotteluista loukkaantumisen takia. Huuhkajat ovat päässeet valmistautumaan otteluun jo maanantaista alkaen. Tämä on Kanervan mukaan näkynyt harjoituskentällä.

- Se jää nähtäväksi pelaammeko kahden vai kolmen pelaajan keskikentän keskustalla. Meillä on siihen riittävästi hyviä vaihtoehtoja. Joukkue on sisäistänyt pelitavan hyvin. Jokainen tietää roolinsa. Meillä on mahdollisuus myös mukautua pelin aikana ryhmitysmuutoksin.

Olympiastadionin lähes 30 000-päinen yleisö haluaa varmasti juhlia maaleja lauantaina. Suomella on ollut ongelmia maalinteon kanssa viime otteluissa - kuudessa viimeisimmässä pelissä maaleja on syntynyt vain kaksi, joista molemmista on vastannut Joel Pohjanpalo.

- Toivottavasti hanat aukeavat kunnolla tämän rupeaman aikana ja toivottavasti jo huomenna. Mikäli pystymme luomaan parempia maalipaikkoja, maalien todennäköisyys kasvaa. Mutta se on aina tietynlaista tasapainoilua puolustus- ja hyökkäyspelaamisen suhteen. Tasapainon pitää olla kunnossa, Kanerva painotti.

Suomi kohtaa Ukrainan Olympiastadionilla lauantaina 9.10. klo 19.00. Ehdit vielä hankkimaan lippusi täältä >>

• Huuhkajat