Markku Kanerva: "Tällaisia otteluita varten me pelaamme jalkapalloa"

• Maajoukkueet

Olympiastadionilla on tiistaina luvassa yksi suomalaisen jalkapallon suurimmista illoista. Huuhkajat taistelee täydellä stadionilla historiansa ensimmäisestä MM-jatkokarsintapaikasta hallitsevaa maailmanmestaria vastaan.

Suomen upea vierasvoitto Bosnia-Hertsegovinassa petasi asetelmat tiistai-illan jännitysnäytelmään. Suomi on lohkon toisella sijalla ja jatkokarsintapaikka on joukkueen omissa käsissä. Mikäli Huuhkajat voittaa tai Ukraina ei voita omaa samaan aikaan pelattavaa otteluaan Bosnia-Hertsegovinaa vastaan, on paikka maaliskuussa pelattavissa jatkokarsinnoissa varma.

Jos Suomi häviää ja Ukraina voittaa, tippuu Huuhkajat lohkon kolmannelle sijalle. Tasapeli Ranskaa vastaan ja Ukrainan voitto sen sijaan toisi molemmat joukkueet 12 pisteeseen. Silloin joukkueiden sijoituksen ratkaisee maaliero. Maalieron ollessa tasoissa katsotaan tehtyjä maaleja, jonka jälkeen ratkaiseva tekijä on keskinäisistä otteluista kerätyt pisteet.

Päävalmentaja Markku Kanerva avasi joukkueen tunnelmia maanantaina Olympiastadionilla järjestetyssä kansainvälisessä lehdistötilaisuudessa.

- Eilen palauduttiin ja tänään ollaan kovasti keskitytty Ranska-otteluun. Joukkueessa on hyvä ja odottavainen fiilis. Saimme upean tuloksen fantastisen pelin jälkeen Bosnia-Hertsegovinaa vastaan. Se nosti meidän itseluottamusta ennen tätä huipputärkeätä ja mielenkiintoista peliä Ranskaa vastaan.

Mahdollisuus tehdä historiaa

Suomalainen jalkapalloväki on viime vuosina saanut tottua Huuhkajien menestykseen, mutta tiistain ottelu on historiallisessa valossa poikkeuksellinen. Suomen miesten A-maajoukkue on toki ennenkin ollut lähellä MM-jatkokarsintapaikkaa – vuoden 1997 dramaattista ottelua Unkaria vastaan muistellaan yhä. Huuhkajat ei arastele suuren mahdollisuuden edessä.

- Tällaisia pelejä varten me pelaamme. Aivan huikeaa päättää nämä karsinnat alkulohkon osalta tällaiseen peliin. Maailmanmestari ja Nations Leaguen hallitseva mestari vastassa ja pelissä on paljon potissa. Kisapaikka ei vielä huomenna varmistu, vaikka voittaisimme. Kuitenkin, jos ajatellaan historiaa ja MM-karsintoja, kyllä tämä on äärimmäisen iso ja merkittävä peli, päävalmentaja tunnelmoi.

Olympiastadionin viileässä illassa vastaan asettuva Ranska varmisti lohkovoittonsa ja paikkansa MM-kisoissa kaatamalla lauantaina Kazakstanin murskalukemin 8-0. Kun Suomi vieraili syyskuussa Lyonissa, vei "Les Bleus" ottelun nimiinsä lukemin 2-0. Varsinkin Antoine Griezmannin ja Karim Benzeman juonikkaat yhden kosketuksen yhteispelit aiheuttivat Suomen puolustukselle haasteita, mutta Kanervan mukaan nopeihin syöttökombinaatioihin on varauduttu tiistaita varten.

- Ranskaa vastaan on ollut yksi ja toinenkin joukkue vaikeuksissa. Päästimme siellä kaksi maalia. Se oleellinen juttu on, että pystymme puolustamaan niin hyvin, että pidämme nollan. Sitten taas toisella puolella niitä maaleja pitäisi tehdä. Ranska on tullut tutuksi ja tiedämme heidän vahvuutensa. He pystyvät luomaan alueellisia ylivoimia ja tulemaan seinäsyötöillä meidän prässin ohi. Seinäsyöttöjen puolustaminen on huomenna yksi teema meille. Myös erikoistilannepelaaminen tulee olemaan isossa roolissa molempiin suuntiin.

Miljardin arvoinen vastus

Ranskan oletetaan lepuuttavan ainakin joitain tähtipelaajiaan. Huuhkajien keskittyminen on kuitenkin vastustajan nimien sijaan omassa pelissä ja Ranskan pelin haavoittamisessa.

- Ranskalla on miljardin arvoinen nippu kasassa –  sieltä löytyy kyllä laadukkaita vaihtoehtoja. Emme voi liikaa alkaa arvuuttelemaan, mikä se kokoonpano on. Kyllä meidän pitää keskittyä siihen, miten pystymme eliminoimaan Ranskan pelilliset vahvuudet ja hyödyntämään niitä vähäisiä heikkouksia, jota siitä joukkueesta löytyy.

Suomen ja Ranskan jännittävä kohtaaminen käynnistyy huomenna tiistaina Olympiastadionilla klo 21:45. Ottelu on loppuunvarattu. Kotikatsomoissa peliä voi seurata Elisa Viihde Viaplay -suoratoistopalvelun, V sport jalkapallo -kanavan, Nelosen ja Ruutu+ tilausta edellyttävän Ruutu -palvelun kautta.

• Huuhkajat