Markku Kanerva: ”Näette tässä erittäin tyytyväisen valmentajan”

• Maajoukkueet

Päävalmentaja Markku Kanerva saapui tiistai-iltana median eteen syystäkin aurinkoisena. Huuhkajat otti Armeniasta 3-0-voiton ja mahdollisuudet edetä kesän 2020 EM-kisoihin ovat edelleen joukkueen omissa käsissä.

Fredrik Jensen laukoi Suomen avausmaalin puolen tunnin kohdalla. Teemu Pukki täydensi illan 61. ja 88. minuuteilla chippaamillaan osumilla.

- Näette tässä erittäin tyytyväisen valmentajan, olen äärimmäisen ylpeä pelaajien esityksestä tänään. Lähtökohdat peliin eivät olleet helpoimmat mahdolliset. Joukkue osoitti henkistä kanttia, pystymme handlaamaan tällaiset tilanteet. Saimme hyvän draivin ja se näkyi kentällä alusta asti. Tämä oli ansaittu voitto. Jäljellä on kaksi matsia ja homma on omissa käsissä, Markku Kanerva tiivisti.

- Saimme tehot kohdilleen niistä paikoista, jotka loimme. Ensimmäisen maalin merkitys on jalkapallossa suuri. Oli odotettavissa, että tilaa aukea Armenian selustaan jossain vaiheessa paremmin. Kaksi seuraavaa maalia olivat esimerkkejä siitä, kuinka tehokkaasti osaamme ne tilanteet hyödyntää.

Huuhkajat kärsi lauantaina vieraissa Bosnia-Hertsegovinalle 1-4-tappion ja tulos tuntui äkkisältään, ainakin kotikatsomoissa, täystyrmäykseltä. Kanerva ei kuitenkaan antanut sen häiritä keskittymistä Turun iltaan.

- Tiesimme, että tämä on näistä kahdesta pelistä se, joka meidän pitää voittaa. Meille jäi Bosniasta paljon parannettavaa ja ne asiat käytiin läpi. Teimme suunnitelmat siitä, mitä meidän on pelissämme parannettava ja niitä asioita myös nähtiin kentällä tänään.

- Kun perussuoritukset alkavat toimia puolustuksessa ja hyökkäyksessä, niin sama tapahtuu myöhemmin isommille asioille puhutaan sitten pelinrakentelusta tai murtautumisesta. Kuten totesin, joukkue osoitti venymiskykyä ja henkistä kanttia ja pystyimme nollaamaan edellisen pelin.

Päävalmentajaa pyydettiin kommentoimaan myös kaksikon Joel Pohjanpalo-Teemu Pukki -yhteistyötä.

- Siitä saimme esimerkin toisessa maalissa - hyvinhän se toimi. Vastus ei ollut yhtä kova kuin jotkut muut, eli tilaa oli enemmän. ”Jollen” kohdalla on nyt tärkeää, että Peter Bosz näki tämän pelin ja antaa hänelle toivottavasti vastuuta. Hän tarvitsee minuutteja. Olen todella iloinen, Jollen taustat huomioiden, että hän pystyi pelaamaan noin hyvin.

Kanerva kommentoi myös tekemiään vaihtoja. Jensen sai ensimmäisellä puoliajalla puujalan ja tilannetta päätettiin seurata vielä hetki tauon jälkeen. Lassi Lappalainen oli selättänyt vatsataudin, joka esti hänen matkansa Bosnia-Hertsegovinaan, mutta hänen voimat alkoivat ehtyä toisella puoliajalla.

Glen Kamaran kohdalla kyse oli puolestaan taktisesta vaihdosta - keskikenttämiehellä oli tilillään kaksi varoitusta ja täten uhka pelikiellosta. Kolmikon korvasivat Pohjanpalo, Pyry Soiri ja Rasmus Schüller.

Huuhkajat jatkaa EM-karsintoja 15.11. Liechtensteinia vastaan Helsingissä ja Kreikkaa vastaan Ateenassa 18.11.

• Huuhkajat