Markku Kanerva: ”Äärimmäisen ylpeä joukkueen esityksestä”

• Maajoukkueet

Markku Kanerva oli iloinen päävalmentaja esiintyessään lehdistölle voitokkaan Kreikka-pelin jälkeen.

Suomi on avannut Nations Leaguen neljällä voitolla, maalierokin on komea 5-0. Kreikka kaatui Ratinan maanantai-illassa 2-0 (0-0). Maalit iskivät 46. minuutilla Pyry Soiri ja 89. minuutilla Glen Kamara.

- Kopissa on aivan loistavat fiilikset. Voitto oli mielestäni ihan ansaittu, peli oli kontrollissamme tilastojenkin mukaan. Maalipaikat, laukaukset maalia kohden olivat meille 6-1,  14-7 kaiken kaikkiaan. Toki Kreikalla oli muutama vaarallinen paikka, mutta meidän kolmas tai neljäs maali olivat vielä lähempänä, ”Rive” kertasi.

- Pelin tappaminen meni vähän myöhäiseksi. Kreikka alkoi ottamaan riskejä ja aukaisi selustaa. Pääsimme selustaan ja olisimme voineet päästä vielä paremmin tarkemmilla läpisyötöillä.

- Kokonaisuudessaan joukkue osoitti taas henkistä vahvuutta, taistelu- ja voitontahtoa. Puolustuspelimme oli uhrautuvaa. Neljä peliä, nolla päästettyä maalia kertoo jotain puolustuspelaamisesta. Olemme pystyneet tekemään kaikissa peleissä maalit, joten tehojakin löytyy tarvittaessa. Olen äärimmäisen ylpeä joukkueen esityksestä tänään. Tämä antaa erinomaiset pohjat kahteen viimeiseen peliin.

Suomi johtaa lohkoaan siis täydellä pistepotilla. Kreikalla on kasassa kuusi, Unkarilla neljä ja Virolla yksi piste. Huuhkajilla on vielä jäljellä vieraspelit Kreikkaa ja Unkaria vastaan. Kuinka lähellä lohkovoitto luotsin mielestä oikein on?

- Edessä on toki vielä kaksi vaikeaa vieraspeliä. Jalkapallossa voi tapahtua ihan mitä vaan, mutta jos me säilytämme tällaisen draivin, niin uskon, että raavimme noista peleistä ainakin pisteen.

Ratinan yleisö sai Kanervalta myös kiitokset.

- Yleisö oli hyvin mukana, se antaa paljon tunnetta. Se antaa oikeasti lisäenergiaa. Siitä iso kiitos! Mielenkiintoista on myös, että fanijoukkomme laajenee. Pohjoiskaarteesta löytyi tasavallan presidentti, joka kuulemma nautti tunnelmasta täysin siemauksin. Oli hienoa tarjota hänelle ja koko suomifutisväelle hyvä esitys.

Illan ainut jobin posti oli maalitykki Teemu Pukin loukkaantuminen, joka johti vaihtoon jo 12. minuutilla.

- Ensimmäinen diagnoosi on, että hänen takareitensä kramppasi. Silloin on tietysti järkevää tulla vaihtoon, ettei tule pahempaa loukkaantumista. Valmentajana pitää varautua kaikkeen, yllättäviä loukkaantumisia voi tulla jopa verryttelyssä.

- Mutta joukkue osoitti, ettei sota kaipaa yhtä miestä. Maalintekorintamalla löytyi muita pelaajia. Sääli Teemun kannalta, noin hyvässä vireessä kun hän on, toivottavasti ei tule pitkää poissaoloa.

• Huuhkajat