Mariet Louhento aloittaa Kansallisen Liigan hallituksen puheenjohtajana

• Jalkapallosarjat

Jalkapallon naisten pääsarjan seuroista koostuva yhdistys valitsi syyskokouksessaan 16. joulukuuta uuden puheenjohtajan ja hallituskokoonpanon vuodelle 2022. Samalla hyväksyttiin päivitys Kansallisen Liigan strategiaan ja johtamismalliin. Seuraavien kahden vuoden painopisteenä on seurojen kaupallisen kasvun tukeminen.

Kansallisen Liigan hallituksen työn tavoitteena on edistää naisten pääsarjatason jalkapallon kehittymistä ja kaupallistumista sekä lisätä seurojen välistä yhteistyötä korkeimmalla sarjatasolla. Hallituksen puheenjohtajaksi valittiin aiemmin FC Honka ry:n puheenjohtajana ja Hongan naisten edustusjoukkueen managerina toiminut Mariet Louhento. Louhento on myös Palloliiton hallituksen jäsen.

- Kansallinen Liiga on vahva suunnannäyttäjä ja olen hyvin otettu uudesta tehtävästäni. Pääsarjatason seurojen haasteet, mutta myös mahdollisuudet ovat minulle hyvin tuttuja, samoin seuroissa toimivat henkilöt. Se antaa hyvät lähtökohdat toimia sekä liigan, lajin että seurojen edun puolesta, edelliset kaksi vuotta liigan hallituksen varapuheenjohtajana toiminut Louhento sanoo.

Kuluneiden kahden vuoden aikana hallituksen puheenjohtajana toiminut Joonas Sarelius jatkaa Kansallisen Liigan hallituksen jäsenenä. Puheenjohtajakautensa aikana Sarelius on ollut viemässä isoja kehitysaskelia eteenpäin sarjan toiminnassa.

- Kansallinen Liiga on ottanut valtavia harppauksia eteenpäin. Siitä suuri kiitos varsinkin Heidi Pihlajalle ja Palloliitolle. Työ kuitenkin jatkuu, ja strategian päivityksen myötä liigalla on selkeät stepit myös seuraaville vuosille. Nyt kahden vuoden jälkeen oli hyvä ja looginen hetki tälle vaihdokselle. Onnea Marietille valinnasta ja onnea koko liigalle loistavasta uudesta puheenjohtajasta, HJK:n naisten ja tyttöjen huippuvaiheen päällikkö Sarelius toteaa.

Lähivuosien painopiste seurojen kaupallisen kasvun tukemisessa

Jalkapallon naisten pääsarjan strategia luotiin syksyllä 2019 vuosille 2020–2023. Strategia suuntasi kohti visiotaan ”Modernia huippu-urheilua” neljän painopisteen kautta.

Naisten pääsarja onkin kuluneiden kahden vuoden aikana kehittynyt monella tavoitteeksi asetetulla osa-alueella kasvattaen mm. tunnettuuttaan, näkyvyyttään sekä kumppanuuksiaan. Silti samaan aikaan on tunnistettu tarve tarkastella seurojen arkiympäristöä ja pohtia, vastaako liigan strategia parhaalla tavalla esimerkiksi seurojen yleisömäärien kehitykseen ja seurojen ammattimaisen kehittämisen tukemiseen.

- Kuluneiden kahden vuoden aikana kehityksen painopiste on onnistuneesti ollut liigan tunnettuuden kehittämisessä. Nyt käännämme sen ohella katseita entistä vahvemmin seurojen kasvun tukemiseen, puheenjohtajana aloittava Louhento kertoo.

Kansallisen Liigan päivitetyssä strategiassa painopisteiksi nousevatkin seurojen yleisömäärän kasvattaminen, seurojen kaupallisen kasvun tukeminen sekä liigan tunnettuuden ja kumppanuuksien kehittämisen jatkaminen.

- Perustamme mm. oman asiantuntijafoorumin seurojen kaupallisen kasvun tukemiseen. Tähän liittyen meillä on myös rekrytointiprosessi käynnissä. Haluamme olla etunojassa kaupallistamassa naisten urheilua. Seurojen osaamisen kehittyminen ja omien kohderyhmien rakentaminen on sekä myynnillisesti että markkinoinnillisesti tulevina vuosina avainroolissa, Louhento päättää.

Lue myös >>

Lisätiedot:
Mariet Louhento, Kansallisen Liigan hallituksen puheenjohtaja, 040 080 0858, mariet.louhento(at)palloliitto.fi
Heidi Pihlaja, kehityspäällikkö, 040 843 2370, heidi.pihlaja(at)palloliitto.fi