Malinen löysi Italia-pelistä paljon positiivista

• Maajoukkueet

U19-poikien päävalmentaja Juha Malinen oli tyytyväinen muun muassa siitä, että Suomi loi tukun hyviä maalintekopaikkoja Italiaa vastaan.

Suomen alle 19-vuotiaiden poikien maajoukkue koki EM-kisa-avauksessaan 0-1-tappion Italialle Vaasan stadionilla maanantai-iltana.

Suomella riitti maalipaikkoja, mutta sisään ei mennyt mistään. Pääasiassa Saku Ylätupa ja Eetu Vertainen saivat molemmat yrittää verkon heiluttamista useampaan otteeseen, mutta tuloksetta.

- En syytä ketään pelaajaa siitä, että joku olisi tehnyt väärin. Teimme ne kaikki tilanteet todella hyvin. Kuinka hyvä vastustajan maalivahti oli ja mikä on onnen osuus sitten siinä, mutta ne kaikki menivät (Italian kannalta) hyvin. Joku toinen päivä voimme tehdä tämmöisessä pelissä viisi maalia, jos pelaamme tällä lailla. Silloin on turha tulla sanomaan, että vähän tuuria. Tämä pelitapa tuottaa tällaisia paikkoja, Suomen päävalmentaja Juha Malinen sanoi.

Italia on yksi EM-kisojen suosikeista. Silti kisaisäntä Suomi ei suostunut jarruttelemaan vastustajaansa vastaan vaan pelasi rohkeasti läpi ottelun, mikä miellytti Malista.

- Tämä on mielestäni se tapa, miten Suomen pitää pelata. Se ei tarkoita sitä, että meidän pitää vaan antaa kaikkemme, vaan se on luonnollinen asia. Aina pitää antaa kaikkensa! Tässä oli rohkeaa pelaamista alakerran kautta, pyrimme koko ajan pelaamaan sieltä. Vastustaja ottaa ylhäältä kiinni, mutta silti yritetään löytää kombinaatioita, miten pääsemme pelaamaan.

- Aina kun saimme vähän pidempiä syöttöyhdistelmiä ensimmäisellä jaksolla, niin saimme tosi hyviä paikkoja. Meillä oli viisi loistavaa maalintekopaikkaa ensimmäisellä jaksolla. Yleensä se menee aina sillä tavalla, että niitä edeltää muutama hyvä syöttö. Pikkuisen liian kauan kesti minusta se vaihe, että siirrytään siihen rohkeampaan pelaamiseen, Malinen selitti.

Toisella jaksolla Italialla oli pari kelpo paikkaa, mutta Suomi painoi vimmatusti päälle. Se ei kuitenkaan riittänyt pisteille.

- Totta kai voidaan sanoa, että he puolustivat hyvin sitä johtoaan, mutta toinen jakso osoitti sen, että meiltä löytyy myös syöttöpeliä, ettei se ole pelkästään suoraviivaista tai prässäämistä.

Malinen täytti maanantaina 60 vuotta. Syntymäpäivälahjaa ei tullut voiton muodossa, mutta se ei vetänyt kokenutta luotsia täysin surun murtamaksi, vaikka tappio luonnollisesti otti päähän.

- Jos minä olen 60-vuotias jätkä tänään, niin tämä oli minulle yksi hienoimpia otteluita pitkiin aikoihin. Jos meillä on vuonna 2001 syntynyt Anssi Suhonen, 2000-syntyneet kaverit ja 1999-syntyneet, jotka kokevat tällaisia juttuja ja tällaiset pelit jatkuvat, niin se tulos on otettavissa.

Malisen mukaan Suomi pelasi sen verran hyvin, että tappiosta huolimatta lähtökohdat seuraavaan kamppailuun ovat hyvät. Suomi pelaa torstaina 19.7. Norjaa vastaan Seinäjoella kello 18.30.

• P1999