Maksuttomat valmentajien verkkokoulutukset käynnistyvät – ”Jatkuvaa oppimista myös poikkeustilanteessa”

• Seuratoiminta

Palloliitto tarjoaa maksutonta etäkoulutusta valmentajille ja seuratoimijoille ammattitaidon ylläpitämiseksi ja kehittämiseksi verkkoseminaarien muodossa.

Koronapandemian aiheuttama kriisi on osunut kipeästi seuroihin.

- Mietimme kuinka voisimme osaltamme auttaa tässä vaikeassa tilanteessa ja etäkoulutus on yksi keino, jossa osaamistamme on mahdollista hyödyntää. Tarjoamme verkkokoulutuksia mahdollisimman vaivattomasti ja laajalle valmentajajoukolle vallitsevissa olosuhteissa.

- Myös valmentajayhdistykseltä tuli ehdotus koulutuksen järjestämisestä ja haluamme vastata kentän pyyntöön. Osaamistaan ja ammattitaitoaan intohimoisesti kehittävien suomalaisvalmentajien joukko on kasvava, ja vaikeasta ajasta huolimatta haluamme vastata valmentajien tiedontarpeeseen, Palloliiton koulutuspäällikkö Matti Lähitie taustoittaa.

Lähitie kertoo, että verkkokoulutuksia oli tavoitteena tuoda Palloliiton koulutustarjottimelle lähitulevaisuudessa, mutta tilanteen johdosta aikataulua nopeutettiin.

- Yritämme nyt yhteiskunnan tavoin sopeutua ja ratkoa tilannetta. Tämä vaatii uskallusta reagoida tilanteeseen nopeasti, ja tavoitteemme on tarjota tilanteeseen konkreettista hyötyä, Lähitie toteaa.

Kenelle verkkokoulutukset on suunnattu?

Valmentajien verkkokoulutukset on jaettu kolmeen kategoriaan.

- Meillä on kaikille valmentajille ja valmennuksesta kiinnostuneille avoimia koulutuksia. Niiden sisällöt kumpuavat pääasiassa maajoukkueistamme ja vetäjät ovat maajoukkueiden valmentajia. Tavoitteena on edistää valmentajien ymmärrystä, osaamista, tiedonvaihtoa ja rikastuttaa jalkapallokeskustelua, Lähitie kertoo.

Lisäksi valmentajat, joilla on jo valmentajalisenssi, voivat ylläpitää ja päivittää lisenssiään täydennysverkkokoulutuksissa.

- Lisenssin ylläpitämisen vaatimuksena on 15 tunnin täydennyskoulutus kolmen vuoden sisällä lisenssin myöntämispäivästä. Aiemmin maksulliset täydennyskoulutukset on nyt muutettu maksuttomiksi ja osallistuminen on mahdollista läpi Suomen, Lähitie kertoo.

Hyväksytyn täydennyskoulutuskokonaisuuden suorittaminen edellyttää ennakkoilmoittautumista, ennakkotehtävän tekemistä, osallistumista koulutuskokonaisuuden verkko-opintoihin ja oppimispäiväkirjan tekemistä.

- Kolmas poikkeustilanteessa käynnistyvä verkkokoulutusmalli on alueellisessa yhteistyössä seurojen kanssa järjestettävät koulutukset, joista tärkeimpinä varhaisvaiheeseen keskittyvä Futisvalmentajan startti ja Ikävaihekoulutus. Näihin ilmoittaudutaan mukaan seurojen kautta, Lähitie kertoo.

Jatkuvaa oppimista

Lähitien mukaan poikkeusolot edellyttävät poikkeuksellisia keinoja.

- Ei valmentajaksi vain verkossa opiskella, se on selvää. Teorian ja verkkokoulutusten lisäksi valmentajana kehittyminen edellyttää käytännön valmennustyötä kentällä, mutta tässä tilanteessa teemme sen mikä on mahdollista, Lähitie sanoo.

- Tulokulma etävalmennuskoulutukseen on se, että meillä on aito pyrkimys tehdä hyvää vaikeassa tilanteessa. Tämän onnistuminen vaatii heittäytymistä niin kouluttajilta kuin osallistujilta. Keräämme jokaisesta koulutuksesta palautetta ja kehitämme toimintaamme sen perusteella. Jalkapallo on jatkuvaa oppimista myös poikkeustilanteessa.

Valmentajien verkkokoulutuksia on jatkossa tarjolla maanantaisin*, tiistaisin ja torstaisin noin klo 15.00-17.00. Verkkokoulutukset toteutetaan Microsoft Teams -palvelun kautta.

Verkkokoulutusten sarja käynnistyy torstaina 2.4. klo 15.00
Pallo maaliin YHDESSÄ - Tiimityön ja joukkuepelaamisen ylistys
U17-poikien päävalmentaja Erkka V. Lehtola
Ilmoittaudu mukaan valmentajien verkkokoulutukseen 2.4. >> (ilmoittautumiset viimeistään samana päivänä kello 14.00)