Maaottelut vielä tauolla – aluetoiminnan merkitys kasvaa

• Maajoukkueet

Suomen Palloliiton poikien alueleiritoiminta pääsi uudelleen käyntiin kuluvalla viikolla.

Vuonna 2005 syntyneet pojat leireilivät alueellisissa maajoukkuetapahtumassa Lännen ja Idän alueilla. Etelän, Pohjanmaan ja Pohjoisen alueiden ensimmäiset koronatauon jälkeiset leiritykset järjestetään elokuun alkupuolella.

Poikien U15 maajoukkueen päävalmentaja Kai Nyyssönen oli valmentamassa ja tarkkailemassa pelaajia sekä Lännen että Idän alueleireillä.

- Hienoa, että aluetoiminta saatiin taas käyntiin ja päästiin kentille. Näimme tällä viikolla yli 80 pelaajaa. Heistä huomasi, että aluetoimintaa on kaivattu. Kaikki olivat mukana kovalla motivaatiolla - sekä pelaajat että taustojen jäsenet, Nyyssönen kehuu.

Vuonna 2005 syntyneet pojat pelasivat ensimmäiset maaottelunsa jo viime marraskuussa, kun U15 Suomi kohtasi Portugalin, Italian ja Espanjan UEFA Development -turnauksessa.

Suomi esiintyi turnauksessa edukseen, joten myös vuotta nuoremmat suomalaiset saivat kutsun vastaavaan maajoukkuetoiminnan starttitapahtumaan täksi vuodeksi. Tapahtuma ei kuitenkaan valitettavasti toteudu. Vuonna 2006 syntyneiden  UEFA Development -turnaus on jo peruttu koronan takia.

Vuonna 2005 syntyneiltä jäi keväällä väliin neljän maan maajoukkueturnaus. Syksyn maajoukkuetapahtumien lopulliset kohtalot ovat vielä auki. Joka tapauksessa elokuun Ruotsi-maaottelut siirtyvät, eikä syyskuussa matkusteta Pohjois-Irlantiin, kuten oli suunniteltu.

- Yritämme saada syyskuulle Pohjois-Irlannin tilalle uuden vastustajan. Toiveissa on, että voisimme pelata maaotteluita myös lokakuussa, päävalmentaja Nyyssönen toteaa.

Suomen paidassa katsastetaan normaalisti ensimmäisenä maajoukkuevuonna jopa 40 pelaajaa. Nyt kun kansainväliset ottelut ovat tauolla, maaottelukokemusta ei kerry ja aluetoiminnan merkitys vain kasvaa.

- Vaikka vuosi on ollut haastava, maajoukkue- ja aluevalmennus ovat hoitaneet pelaajatarkkailua hyvin. Aluevalmentajat ovat tehneet paljon seuravierailuja ja jalkautuneet kentille.

- Koronakeväänä pidettiin paljon etäpalavereja, mutta nyt tilanne on jo lähellä normaalia. Sarjat ja harjoitukset pyörivät, joten myös meidän tiimimme on päässyt kenttätöihin, maajoukkuevalmennuksen ohella aluevalmentajien esimiehenä toimiva Nyyssönen toteaa.

Laajaa katsastusta aluetoiminnassa

Alueleirityksiä järjestetään poikien ikäluokissa C14 ja C15 puolentoista vuoden ajan maajoukkuetoiminnan rinnalla. Ikäluokan 2006 aluetoiminta käynnistyy heti tulevalla viikolla Eerikkilässä järjestettävän Huuhkajaturnauksen jälkeen.

Alueleirityksissä ei ole kiinteitä ryhmiä tai joukkueita. Kaikkiin leirityksiin valitaan pelaajat sen hetkisten näyttöjen perusteella.

- Tällä viikolla järjestimme Eerikkilässä kaksi Lännen alueleiriä, joissa oli mukana koko alueeltamme yhteensä yli 50 pelaajaa. Mukana oli myös ensikertalaisia, ja sellaisiakin, jotka eivät olleet mukana viime kesän Huuhkajaturnauksessa, Lännen aluevalmentaja Teemu Eskola kertoo.

Kaikkiaan aluetoiminnan parissa on yhteensä useampi sata pelaajaa viidellä eri alueella.

- Tässä iässä biologiset erot voivat olla isoja, ja motivaatiotasot voivat heilahdella. Senkin takia on tärkeää, että jatkuvan tarkkailumme alla on iso määrä pelaaja. Toisaalta haluamme myös innostaa mahdollisimman montaa potentiaalista pelaajaa, ja tarjota heille mahdollisuuksia henkilökohtaiseen tasonmittaukseen alueiden muiden kärkitason pelaajien kanssa.

- Lisäksi koronatauon aikana pelaajatarkkailu oli lähes mahdotonta, ja joidenkin pelaajien kehityksessä on tapahtunut isojakin muutoksia – suuntaan ja toiseen. Siksi laaja katsastus on juuri nyt tarpeen, Eskola toteaa.

Vuonna 2005 syntyneiden aluetoiminta päättyy joulukuussa järjestettävään alueturnaukseen. Ensi vuonna ikäluokan maajoukkue alkaa valmistautua syksyllä alkaviin U17 EM-karsintoihin.

• pojat
  • Paluejoukkue