A-maajoukkuepelaajilla hyviä cup-muistoja

Ammattilaisina Euroopan kentillä pelaavista A-maajoukkuemiehistä monilla on hienoja muistoja Suomen cupista.

Suurimmalla osalla A-maajoukkuepelaajista on meriittilistallaan myös Suomen cupin voitto. Maalintekoonkin moni maajoukkuemies on cupin finaalissa pystynyt. Maalin makuun ovat päässeet Jari Litmanen (MyPa 1992), Sami Hyypiä (MyPa 1995), Mika Nurmela (TPS 1994), Aki Riihilahti (HJK 1998), Hannu Tihinen (HJK 1998), Antti Sumiala (FC Jokerit 1999) ja Janne Saarinen (HJK 2000). Kaikki ovat paitsi tehneet finaalissa maalin myös voittaneet kyseisen ottelun.Ulkomaille siirtyneistä maajoukkuepelaajistamme Cupin ovat ehtineet Suomessa voittaa myös Antti Niemi (HJK 1993), Peter Enckelman (TPS 1994), Joonas Kolkka (MyPa 1995), Teemu Tainio (Haka 1997), Mikael Forssell (HJK 1998), Peter Kopteff (HJK 1998 ja 2000) Markus Heikkinen (HJK 2000) sekä Toni Kuivasto (HJK 2000).Hienojen muistojen lisäksi päällimmäisenä pelaajien mielessä on cupin arvostus. Valmentajille ja pelaajille Suomen cup on aina ollut tärkeä kilpailu ja se heijastuu myös maajoukkuemiesten kommenteissa.- Ensimmäiset cupin otteluni pelasin Reippaassa ja se oli hienoa. Siinä seurassa todella arvostettiin cupia, MyPassa cupin voittoa vuonna 1995 juhlinut Joonas Kolkka sanoo.Vuoden 2000 cupin finaalin vapaapotkumaalillaan ratkaissut Janne Saarinen pitää myös cupia korkeassa arvossa.- Arvostan cupia todella paljon ja tietysti siinäkin on oma muistamisensa, että se oli toistaiseksi viimeinen otteluni suomalaisjoukkueessa, sanoo Saarinen.Auxerressa leipäänsä tienaava Teemu Tainio muistaa FC Hakan paidassa otetun cupin voiton lisäksi hienon tunnelman vuoden 1997 finaalista.- Cupin finaalissa oli aivan mieletön tunnelma, sillä koskilaisyleisö halusi meidän todellakin voittavan. Me teimmekin sen, jatkoajalla. Vallu pääsi tuikkaamaan voitto-osuman. Juhlat kestivät aika pitkään sen jälkeen.