Maajoukkuekutsu oli mieluisa syntymäpäivälahja Mikael Alménille

• Maajoukkueet

Pikkuhuuhkajat on puolustajalle tuttu joukkue jo viime syksyltä.

Eilen maanantaina 21-vuotissyntymäpäiväänsä metsäleirillä viettänyt Mikael Almén sai lisää aihetta juhlaan, kun sähköpostiin kilahti kutsu Pikkuhuuhkajien leirille. Maajoukkuepaita on mukavaa vaihtelua armeijan harmaisiin, joita Almén on kantanut lokakuusta alkaen.

– On aina siistiä nähdä, että on tullut valituksi mukaan. Erityisen hieno fiilis tuli tällä kertaa, kun huomasin, paljon meiltä Ilveksestä on mukana porukkaa. Se lämmitti mieltä, Urheilukoulusta piakkoin kotiutuva Almén kertoo.

Tamperelaisseurasta valittiin Pikkuhuuhkajiin Alménin lisäksi peräti viisi pelaajaa – Rasmus Leislahden, Doni Arifin, Kalle Katzin, Eetu Mömmön ja Momodou Sarrin myötä Ilves-väriä on usealla eri pelipaikalle.

– Tämä kertoo mielestäni siitä, että junnuihin on tällä hetkellä Ilveksessä tosi kova luotto. Seurassa halutaan kehittää nuoria ja puskea heitä eteenpäin – ”Naatti” (Naatan Skyttä) ja muutama muukin on jo lähtenyt ulkomaille, Almén kehuu.

– Leirille nimetty joukkue vaikuttaa todella mielenkiintoiselta, ja mukana on tosi hyviä pelaajia. Joukkueessa on entuudestaan tuttuja, mutta varmasti myös uusia kasvoja monelle.

Almén on yksi pelaajista, jotka tekivät debyyttinsä Pikkuhuuhkajissa jo viime syksynä. Puolustaja pääsi loppuhetkillä kentälle Pohjois-Irlanti-voitossa ja kellotti reilun tunnin tappiossa Tanskaa vastaan. Tanska-ottelussa hän muodosti puolustuslinjan Robin Tihin, Matias Vainionpään sekä Aapo Halmeen kanssa, joista kaksi ensiksi mainittua nimettiin niin ikään Eerikkilän leirille.

– Pelit Tanskan kaltaisia huippumaita vastaan ovat ehkä vielä intensiivisempiä kuin Veikkausliigassa. EM-karsintoja oli tosi hienoa päästä pelaamaan, ja se oli minulle hyvää kokemusta. Koin, että pysyin ihan hyvin vauhdissa – täytyy vain olla rauhallinen ja uskaltaa tehdä niitä juttuja, joita muissakin peleissä tehdään.

Asepalveluksesta huolimatta Almén on saanut pidettyä pelituntumaa yllä, ja hän kellotti täydet minuutit kaikissa Ilveksen Suomen Cupin otteluissa. Vaikka Ilves jäi lohkon hännille, puolustaja uskoo nuoreen joukkueeseen.

– Uskon, että pelimme lähtee rullaamaan, kun pelaajat tutustuvat toisiinsa paremmin. Cup oli meille hyvää valmistautumista kauteen, ja saimme enemmän tietoa toisistamme. Olemme paljon valmiimpia kuukauden päästä kuin ennen cupin pelejä.

Alménille tuleva liigakausi on uran kolmas. Hän debytoi pääsarjassa kaudella 2018, mutta seuraava kausi kului Ilves/2:ssa Kakkosessa. Viime vuonna liigapelejä kertyi 20, ja Almén esiintyi edukseen Ilveksen vasemmalla laidalla.

– Lähden kauteen tosi odottavaisilla fiiliksillä. Tulevalla kaudella on aina tavoitteena pelata paremmin kuin edellisellä – odotan itseltäni enemmän tasaisuutta. Koska meillä on nuori joukkue, jokaiselta pelaajalta odotetaan johtajuutta. Tavoitteenani on, että minusta löytyy sitä vielä entistä enemmän.

Pikkuhuuhkajat kokoontuu maajoukkueleirille maanantaina 22. maaliskuuta Eerikkilässä. Joukkue pelaa kahdeksan päivän aikana kaksi harjoitusottelua, joista kumpikin näkyy Palloliiton kotisivuilla suorana sekä selostettuna. Lisää leiristä voit lukea täältä

• Pikkuhuuhkajat