Luonnonnurmikenttä käyttöön Eerikkilässä

Eerikkilän Urheiluopistolla tehdään tällä viikolla palanen suomalaisen jalkapalloilun historiaa. Eerikkilä avaa luonnonnurmikentän, joka on ollut lämmitettynä ensimmäistä kertaa tänä keväänä. Kentän avajaisia edeltää maassamme vain yksi kerta, jolloin on päästy yhtä aikaisin pelaamaan ottelu aidolla luonnonnurmella.
      Projekti saanut HatTrick-tukea

Eerikkilässä ollaan syystäkin tyytyväisiä. Viimekesäinen kenttäremontti sujui suunnitelmien mukaan ja investointi on osoittautunut onnistuneeksi. Syyskuun lopulla valmistunut pääkenttä sai remontissa 30 kilometriä lämmitysputkea alleen ja uuden ruohomaton pinnakseen.

Keskiviikkona 2.4. pelataan uuden kentän vihkiäisottelu. Silloin uudella kentällä kohtaavat Suomen ja Skotlannin alle 19-vuotiaat tytöt klo 18.00.

Kauden pidentäminen puhuttaa jalkapallopiireissä. Vertailukohtana on naapurimaa Ruotsi, jossa esimerkiksi Allsvenskan –sarja alkoi jo viime sunnuntaina.

- Nyt tiedämme kokemuksemme perusteella, mikä on tehdyn työmäärän ja siitä saatavan lopputuloksen suhde. Teemme konkreettisia toimenpiteitä ja nyt olemme ehkä vihdoin askeleen lähempänä suomalaisen jalkapallokauden pidentämistä, toteaa rehtori Göran Enckelman.

- Kauden pidentämiseen on tähdätty jo aiemmin jalkapallohallien ja lämmitettävien keinonurmikenttien rakentamisella. Eerikkilän kenttäprojekti on kokeilua, missä rajoissa voimme toimia. Vihdoin näemme, onko realistista tehdä suunnitelmia luonnonnurmen varaan olosuhteissamme, jotka ovat jalkapallon kannalta ehkäpä maailman haasteellisimmat, kertoo Suomen Palloliiton olosuhdepäällikkö Tero Auvinen.

Kulunut talvi oli säiden puolesta miltei huonoin mahdollinen nurmikentän talvehtimiselle. Ihannetilanne olisi, jos lunta olisi reippaasti suojaamassa viheriötä.

- Normaalisti nurmikentälle on Eerikkilässä päästy toukokuun viimeisellä viikolla, mutta jatkossa kenttä voidaan ottaa käyttöön jo huhtikuun alussa. Lämmitys pidentää käyttöaikaa myös toisesta päästä. Jatkossa kenttää on mahdollista käyttää syyskuun lopun sijasta jopa marraskuun loppuun asti, kertoo kiinteistöpäällikkö Petri Salo.

Eerikkilän lämmitettävän nurmikentän rakentamista on tuettu Suomen Palloliiton HatTrick- ohjelman kautta yli 100 000 eurolla.