Lukas Hradeckylla pyyhkii hyvin: ”Vielä pari peliä ja sitten tauko”

• Maajoukkueet

Huuhkajien ykkösmaalivahti Lukas Hradecky on tällä hetkellä tyytyväinen mies.

Tyytyväinen Hradecky on muutamastakin syystä: siksi, että Leverkusen on tällä hetkellä Bundesliigan kärjessä, Huuhkajilla on takanaan vahva syksy, Leverkusen voitti oman Eurooppa-liigan lohkonsa ja ennen muuta siksi, että tämän viikon jälkeen edessä on pieni tauko.

- Sitä olen kyllä odottanut. En edes osaa sanoa, miten monta peliä syksyllä on tullut pelattua. Ainakin 30. Aikamoista hotellielämää ja matkustelua koko syksy on ollut, Lukas Hradecky kertoi.

- Tämän viikon jälkeen edessä on viikon tauko harjoittelusta. Se tulee todella tarpeeseen. Vaikka johtuen nykyisestä tilanteesta, joulutauko jää lyhyemmäksi kuin yleensä. Pari peliä vielä ja sitten tauko.

Leverkusen on ollut koko syksyn vahva. Hradecky on ollut takalinjojen luottomies – vain yhteen otteluun, merkityksettömään Eurooppa-liigan lohkopeliin – on hänelle annettu huilivuoro.

- Se oli mielenkiintoinen kokemus. Katselin katsomosta ottelun ja täytyy myöntää, että pelin näki vähän uudesta kulmasta. Samalla tietysti tiesin, että viikonloppuna olen taas tutummassa paikassa ja tärkeässä ottelussa.

Se ottelu oli Hoffenheimia vastaan sunnuntaina. Leverkusen voitti pelin 4-1 ja tulos tarkoitti, että ”Werkself” on ensimmäistä kertaa Bundesliigan kärjessä kuuteen vuoteen! Kauden peleistä Leverkusen on voittanut Bundesliigassa seitsemän ja pelannut neljästi tasan.

- Viikonlopun aiemmat pelit päättyivät meille suotuisasti. Jotenkin sen kärkipaikkajutun tiedosti, mutta ei sillä sen enempää merkitystä ollut. Tärkeintä oli, että pelimme pysyi kasassa ja pystyimme hyödyntämään sen, että Hoffenheim avasi peliään turhan paljon. Sellainen kostautuu meitä vastaan, Hradecky arvioi.

- Tietysti on kiva olla sarjan kärjessä, mutta mitään ei olla voitettu. Jalkapallossa on usein niin, että jos alkaa luulla itsestään liikoja, huonosti käy. Siihen ei saa sortua. Kliseisesti voi sanoa, että peli kerrallaan mennään. Mutta se on selvää, että tappiottomien pelien putki nostaa itseluottamusta.

Paikallisderby keskiviikkona

Peli kerrallaan siis mennään eikä seuraavaa ottelua tarvitse odottaa kauaa. Se tulee vastaan jo keskiviikkona. Leverkusen ”matkustaa” Kölniin eli bussilla alle puolen tunnin päähän kotoaan.

- Meillä on aina ollut kovia ja tiukkoja pelejä Kölniä vastaan. Se on lähimpänä derby-peliä kuin meillä voi olla. Faneille se matsi merkitsee aina paljon, ”Luke” kertoi.

- Tällä kertaa peli on taas erilainen, kun faneja ei katsomossa ole. Tunnelma jää vähän vaisummaksi. Mutta se ei tarkoita sitä, etteikö kentällä anneta kaikki. Kumpikaan ei halua tätä ottelua hävitä.

Ennakolta Leverkusen on suuri suosikki. Köln ei ole aloittanut kauttaan hyvin ja joukkueen sijoitus on yhden pykälän karsijanviivan yläpuolella.

- Sarjataulukolla ei ole mitään merkitystä, kun pelaamme Kölniä vastaan, Leverkusenin ykkönen sanoi.

Lisää historiaa

Huuhkajien syksy meni tuloksellisesti hyvin. Joukkue näytti, että se kuuluu Nations Leaguen B-liigaan. Ottelun päässä oli jopa se, että joukkue olisi noussut A-liigaan. Tappio Walesille tarkoitti sitä, että Suomi on seuraavassakin Nations Leaguessa B-liigan joukkue.

- Tietysti harmittaa se, että pääsimme lähelle. Mutta kaiken kaikkiaan syksy oli meiltä hyvä. Neljä voittoa tuli plakkariin ja kaksi kertaa Wales oli pikkuisen terävämpi. Joka tapauksessa tämä oli hyvää valmistautumista EM-kisoihin ja MM-karsintoihin. Itseluottamus ei ainakaan vähentynyt.

Maaliskuussa alkavaan MM-karsintaan arpa heitti Suomen kanssa Ranskan, Ukrainan, Bosnia-Hertsegovinan ja Kazakstanin. Hradeckyn mielestä arpa oli kova, mutta ei mitenkään mahdoton.

- Ranska kaadettiin ja on varmaa, ettei siellä ainakaan sorruta aliarvioimaan meitä. Ukraina on vahvassa nousussa – se on kova joukkue, varmasti kovempi kuin yleisesti ymmärretään. Bosnia kaadettiin kotona, joten heidät tunnemme. Kazakstanista en sitten tiedä mitään, Hradecky arvioi.

- Harmi, että Bosnia tuli neljännestä korista. Se oli selvästi kovin joukkue sieltä. Tuo arpa söi tavallaan sen kolmoskorin edun, jonka peleillämme ansaitsimme. Arpa olisi voinut olla helpompi, mutta myös kovempi. Olemme joka tapauksessa siinä tilanteessa, että lähdemme voittamaan jokaista peliä.

Hradeckyn Palloliittoon lähettämät terveiset heti arvonnan jälkeen kertovat paljon hänen ja muun joukkueen asenteesta. Onko hän vielä samaa mieltä, noin viikko arvonnan jälkeen?

- Ilman muuta. Haluamme tehdä lisää historiaa, kuten viestitin arvonnan jälkeen. Uskomme omaan tekemiseemme ja siihen, että meillä on mahdollisuudet mihin vaan, Lukas Hradecky vakuutti.

• Huuhkajat