Lucas Bergström on hyvässä opissa Chelseassa – ”Yritän imeä kaiken mahdollisen informaation”

• Maajoukkueet

Pikkuhuuhkajien EM-karsinnat jatkuvat tiistaina Oulussa, kun Suomi ja Kroatia iskevät yhteen kello 18:00. Ottelu näkyy suorana Yle Areenassa – liput Raatin iltaan löydät täältä

Pikkuhuuhkajat kokoontui Helsinkiin viime maanantaina, ja takana on onnistunut leiriviikko. Vahvasti uudistuneella joukkueella oli vain muutama päivä aikaa valmistautua Viroa vastaan pelattavaan EM-karsinta-avaukseen, mutta se ei näkynyt kentällä – Suomi vei Pärnussa pelatun ottelun vakuuttavasti 3–0.

– Peliä oli tosi kiva katsoa. Näytimme yhtenäiseltä ja vaaralliselta joukkueelta. Totta kai aina löytyy parannettavaa, mutta se oli todella hyvä peli. Tuollainen esitys tuo luottoa tekemiseemme – voimme mennä pitkälle ja jopa voittaa lohkomme, Lucas Bergström toteaa.

Tänään sunnuntaina 19 vuotta täyttävä Bergström on yksi ryhmän ensikertalaisista. Maalivahti ei päässyt debytoimaan vielä Viro-ottelussa, mutta taistelee minuuteista tulevissa otteluissa.

– Minulla oli takana pitkä tauko maajoukkueen tapahtumista, ja on ollut mukavaa olla täällä. U17-EM-karsintojen olen saanut maajoukkuekutsuja, mutta olen ollut aina loukkaantuneena, kun leirejä tai pelejä on ollut, Bergström kertaa.

– Täällä on monta pelaajaa, jotka olivat mukana silloisessa U17-maajoukkueessa. Jätkät ovat kulkeneet omia polkujaan, ja sitä on ollut mielenkiintoista seurata. En ole ollut kaikkiin tiiviisti yhteydessä, ja on ollut hauska tavata heitä.

Maalivahtikollegat ovat Pargas IF:n ja TPS:n kasvatille täysin uusia tuttavuuksia. Aston Villaa edustava Viljami Sinisalo sekä Ilveksen Rasmus Leislahti muodostavat erinomaisen veskarikolmikon, joka on työskennellyt kuluneen viikon aikana maalivahtivalmentaja Mikko Kavénin kanssa. Bergström on nauttinut yhteistyöstä.

– Kaikki on mennyt tosi hyvin, ja meillä on hyvä porukka sekä yhteishenki. Minä ja Viljami olemme aika samanlaisissa tilanteissa, kun pyörimme seurojemme edustusjoukkueissa. Siirryimme kumpikin vuonna 2018 Englantiin, ja kummankin ura on edennyt aika samalla tavalla kohti edustusta, Bergström sanoo.

– Meillä on muutenkin paljon pelaajia, jotka ovat hyvissä seuroissa lähellä edustusjoukkueita. Osa on päässyt jo pelaamaan hyviä minuutteja kovissa sarjoissa, mikä on tärkeää.

Kovassa seurassa Lontoossa

Bergström on pelannut alkukaudella Chelsean U23-joukkueessa, mutta hän on harjoitellut kesästä asti ”The Bluesin” kivikovan edustusryhmän kanssa. Nuorukainen harjoitteli edustuksen kanssa ensimmäisen kerran jo kauden 2020–2021 alussa, mutta koronavirus hankaloitti murtautumista edustuksen rinkiin.

– Edustus, U23 ja muut joukkueet olivat omissa kuplissaan, joten pelaajaliikennettä oli todella vähän. Loppukaudesta kävin taas pari kertaa edarin harjoituksissa, ja olin varalla joukkueeseen viimeisten viikkojen aikana. Koska meneillään oli tärkeitä pelejä, he eivät kuitenkaan halunneet sekoittaa ryhmää liikaa.

Kesästä asti Bergström on harjoitellut yhdessä Edouard Mendyn, Kepa Arrizabalagan sekä Marcus Bettinellin kanssa. Mendy pelasi viime kaudella 31 Valioliiga-ottelussa pitäen maalinsa puhtaana peräti 16 kertaa, ja senegalilaista voi hyvin pitää yhtenä maailman parhaista veräjänvartijoista. Myös Kepa sekä Bettinelli ovat mainioita roolimalleja nuorelle maalivahdille.

– Meillä on tosi hyvä veskaritiimi, jossa on erilaisia maalivahteja. Mendy muistuttaa isona jätkänä ehkä eniten minua. Häneltä löytyy nopeutta, ja hänen mentaalinen puolensa on älyttömän vahva, Bergström kehuu.

– Kepa on niin teknisesti hyvä maalivahti kuin olla voi. Hän ajattelee kentällä tosi nopeasti ja löytää ratkaisuja tilanteisiin. Bettinelli on todella brittimäinen maalivahti, ja hän ollut hyvä lisäys joukkueeseen. Saan kaikilta paljon vinkkejä – yritän imeä kaiken mahdollisen informaation, mitä saan.

Bergström nousi muutama viikko sitten otsikoihin kotimaassa, kun hänet nimettiin Chelsean Super Cup -pelaajalistaan. Lopulta suomalainen katsoi kuitenkin kotisohvalta, kun Chelsea kaatoi Villarrealin rangaistuspotkuilla.

– On tietenkin kiva päästä listalle, mutta tiesin, että olen neljäs vaihtoehto. Jos joku maalivahdeistamme olisi loukkaantunut, olisin päässyt reissuun. Olin lähellä, mutta kaukana, enkä näe sitä suurempana saavutuksena. Minun pitää jatkaa kovaa duunia harjoituksissa samalla tavalla kuin ennenkin.

Bergströmillä on aikaa kehittyä Chelseassa, sillä hän solmi tammikuussa kesään 2024 ulottuvan jatkosopimuksen seuran kanssa. Jossain vaiheessa lainasiirto lienee ajankohtainen, mutta tämä kausi mennee U23-joukkueessa. Premier League 2 on alkanut Chelsealta yskien, mutta Bergströmillä on uskoa joukkueeseen.

– Olen pelannut parissa pelissä, joista ensimmäinen oli 2–2-tasapeli Tottenhamia vastaan. Se oli aika kiireinen matsi, ja torjuin yhden rankkarin. Viime viikonloppuna pelasin, kun hävisimme West Hamille 2–1. Kausi ei ole käynnistynyt toivomammalla tavalla, mutta pelimme on mennyt koko ajan eteenpäin. Heti maajoukkueleirin jälkeen edessä on vieraspeli Manchester Cityä vastaan, ja kurssi olisi tärkeää kääntää silloin.

Viron ja Kroatian lisäksi Suomen lohkossa pelaavat Norja, Itävalta sekä Azerbaidzhan. Romaniassa ja Georgiassa kesällä 2023 pelattavaan lopputurnaukseen pääsee suoraan lohkovoittajat sekä paras lohkokakkonen. Muut lohkon toiseksi sijoittuneet karsivat neljästä kisapaikasta syksyllä 2022. Isäntämaiden lisäksi lopputurnaukseen pääsee 14 maata.

• Pikkuhuuhkajat