LoG app – jalkapallosäännöt suomeksi suoraan puhelimeen

• Jalkapalloharrastus

Suomi on ensimmäisiä maita, joka ottaa sovelluksen käyttöön omalla kielellään. Latausohjeet löytyvät tekstin lopusta.

Käsivirhe vai ei? Saako vaihtoon lähtevä pelaaja poistua kentältä mitä kautta haluaa? Saavatko hyökkäävän joukkueen pelaajat olla kiinni puolustavan joukkueen muurissa?

Muun muassa tällaisia kysymyksiä voi herätä katsomoissa tai kotisohvalla. Vastaukseen pääsee jatkossa käsiksi erittäin kätevästi, sillä Palloliitto on tehnyt yhteistyössä puolalaisen Me & My Friends -yrityksen kanssa suomenkielisen sääntökirjasovelluksen.

Palloliiton erotuomaripäällikkö Jouni Hyytiä kertoo, että ajatus sovelluksesta syntyi UEFA:n kouluttajakurssilla vuonna 2018. IFAB:n (The International Football Association Board) tekemä LoG app esiteltiin kurssilaisille, ja Hyytiä näki vastaavalle suomenkieliselle sovellukselle tilausta.

– Aloin tutkimaan asiaa ja olin yhteydessä IFAB:iin. Monien mutkien kautta selvisi, että toteutus voisi olla mahdollista, ja aloimme työstämään asiaa. Koin, että meidän pitää päästä mukaan muutoksen junaan ja kehittää toimintaa, Hyytiä toteaa.

Yksi Palloliiton strategiakauden valinnoista on tuottaa tietoa jalkapalloyhteisön käyttöön ja hyödyksi käyttäjäystävällisten digitaalisten palveluiden avulla.

– Prosessi oli mielenkiintoinen, mutta aika työläs. Se vaati paljon työtunteja. Se johtui osittain siitä, että säännöissä on paljon spesiaalisanastoa, ja käännöstyö oli haastavaa. Entinen FIFA-tuomarimme Ville Koskiniemi on ollut isossa roolissa tässä, iso kiitos hänelle.

Hyytiä näkee, että sovelluksesta on iloa kaikille jalkapallon parissa toimiville. Viimeisen kolmen vuoden aikana on tullut yli 200 sääntömuutosta, ja päivittäin jalkapalloa pelaavienkin on vaikeaa pysyä perillä muutoksista.

– Pelaajat, valmentajat, joukkueenjohtajat, vanhemmat… Tämä sovellus on ihan kaikille. Nyt jokaisella on mahdollisuus hankkia tietoa todella nopeasti – jopa kentän reunalla ja pelin kuluessa.

Lataa Laws of the Game -sovellus App Storesta tai Google Playstä. HUOM! Lue asennusohjeet tarkasti:

Valitse ensin kieleksi "English".

Paina oikean alareunan kolmea pistettä.

Paina "Settings".

Paina "Edition"

Valitse "Edition 2019/20" ja "SAVE".

Palaa asetuksiin, valitse kieleksi suomi ja tallenna.

Tämän jälkeen pääset käyttämään sovellusta suomen kielellä.