Liittohallitus antoi esityksen Palloliiton 2020 talous- ja toimintasuunnitelmasta

Palloliiton liittohallitus kokoontui maanantaina 21.10. Helsingissä.

Hallitus viimeisteli talous- ja toimintasuunnitelmaesityksen toimintavuodelle 2020 käsiteltäväksi ja vahvistettavaksi marraskuun 22.-23. päivinä kokoontuvalle seuraparlamentille. Budjetin loppusumma tulee esityksen mukaan vuonna 2020 olemaan noin 30,5 miljoonaa euroa.

Liittohallitus käsitteli lisäksi rangaistusmääräyksiin esitettyjä muutoksia vuodelle 2020. Muutoksia on runsaasti, sillä piirien toimielimiä on korvattu alueellisilla toimielimillä. Lisäksi määräyksiin on tehty tarvittavia tarkennuksia, mm. epäasiallinen käytös kilpailutoiminnassa ja uhkaava käytös erotuomaristoa kohtaan on määritelty rangaistaviksi teoiksi sekä seksuaalinen häirintä ja sukupuolista suuntautuneisuutta koskevat loukkaukset on selkeästi merkitty sääntöihin kielletyiksi. Päätösvallan delegaatiota koskevat määräykset on lisäksi kirjoitettu aikaisempaa tarkemmin. Myös rangaistusmääräykset päätetään lopullisesti marraskuun seuraparlamentissa.

Edelleen hallitus käsitteli seuroille vuosina 2020-2021 jaettavien valmennustukien kriteerejä sekä syksyn hakuprosessia. Esityksen mukaan vuosittaisia 25 000 euron Seurayhteisön valmennusosaamisen kehittämistukia jaetaan jo käynnissä olevien pilottien lisäksi vähintään kahdelle uudelle seuralle, joiden tulee olla laatujärjestelmässä tasolla 4. Lisäksi jaetaan Tutor-tukina 20 seuralle 7500 euroa per vuosi ja 16 seuralle 5000 euroa per vuosi. Tutor-tukiseurojen osalta laatujärjestelmäluokituksen tulee olla vähintään tasolla 2. Haku avataan seuroille 25.10. ja haku päättyy 4.11. Tarkemmat hakuohjeet ilmoitetaan erikseen. Liittohallitus tekee päätökset Seurayhteisön valmennusosaamisen tukiseuroista ja Tutor-tukiseuroista kokouksessaan 22.11.

Hallitukselle esiteltiin myös UEFA:n rahoittamaa ja ohjaamaa UEFA Elite Youth Academy -ohjelmaa, joka alkaa kahdessa maantieteellisesti erillään olevassa toimipisteessä syksyllä. Lisätietoa UEFA Elite Youth Academysta >>

Hallitus sai kokouksessa yleiskatsauksen Seurojen Palloliiton organisaatiouudistuksen etenemiseen sekä alkaneeseen vuosien 2020-2024 strategian valmisteluprosessiin. Hallitus hyväksyi lisäksi alueilta tulleet esitykset alueellisten kurinpitoelinten kokoonpanoiksi.

• Palloliitto