LeKi-futis mukana Futisstartissa – ”Vapaaehtoisia tarvitaan”

• Jalkapalloharrastus
  • Seuratoiminta

LeKi-futis järjesti Futisstartti-koulutuksen seuran vuonna 2014 syntyneiden joukkueen vanhemmille torstaina 25.9.

Lempäälässä sijaitsevan liikuntahallin kahvio täyttyi uteliaista futisvanhemmista syksyisenä torstai-iltana. Käynnistymässä oli LeKi-futiksen järjestämä Futisstartti-koulutus, jossa käsiteltiin seuran toimintaa, vanhempien roolia lapsen jalkapalloharrastuksessa sekä vapaaehtoisuuden arvoa seuratoiminnassa ja yhteiskunnassa.

Futisstartti -koulutukset ovat seurojen Suomen Palloliiton tuella järjestämiä tapahtumia, joiden avulla aloitteleville lapsipelaajille varmistetaan hauska, turvallinen ja kehittävä jalkapalloharrastus, jossa vanhemmat ovat aktiivisesti mukana. Futisstartti toteutetaan yhteistyössä Suomen Palloliiton pääyhteistyökumppani LähiTapiolan kanssa.

Päätös Futisstartti-projektin pilottivaiheeseen lähtemisestä oli LeKi-futikselle helppo. Seura on satsannut aloittaviin ikäluokkiin muun muassa palkkaamalla työntekijän huolehtimaan nuorimpien lasten joukkueiden valmennuksesta. LeKi-futiksen koulutus järjestettiin seurassa aloittavan vuonna 2014 syntyneiden joukkueen pelaajien vanhemmille.

- Meillä on ollut seurassa painopisteenä aloittaviin ikäluokkiin panostaminen. Olemme halunneet saada hyvän startin kaikille aloittaville ikäluokille. Olemme palkanneet Toni Ryypön vetämään aloittavia ryhmiä, hän on loistava henkilö siihen. Palloliitosta otettiin yhteyttä ja kerrottiin, että tällainen pilotti on olemassa. Totta kai meitä kiinnosti lähteä mukaan. Tämä sopi meille hyvin tähän ajankohtaan, LeKi-futiksen junioripäällikkö Matti Tuominen kertoo.

”Jokaiselle löytyy meidän seurastamme paikka”

Yksi Futisstartin pääteemoista on vapaaehtoisuudesta ja sen arvosta kertominen. Vapaaehtoiset toimijat ovat suomalaisen urheilun elinehto. Vapaaehtoistyön vuosittainen arvo suomalaisessa jalkapallossa on 190 000 000 euroa. Arvon synnyttää 80 000 vapaaehtoista seuratoimijaa.

- Kyllä meillä, kuten varmaan monella muullakin suomalaisella futisseuralla, vapaaehtoisia tarvitaan. Haluamme heitä toimintaan mukaan, olemme täysin heidän varassaan. Ilman niitä loistavia vapaaehtoisia, joita meillä nyt on, tämä homma ei pyörisi. Mutta ei me tähän tyydytä, lisää tarvitaan. Toivon mukaan tällä Futisstartilla saadaan innostettua pelaajien vanhempia lähtemään touhuun mukaan, Tuominen sanoo.

Mihin kaikkeen vanhempia sitten tarvitaan? Vanhemmat voivat toimia esimerkiksi valmentajina, huoltajina, joukkueenjohtajina, taloudenhoitajina ja talkoovastaavina. Tärkeintä on olla aktiivisesti mukana ja kiinnostunut lapsen harrastuksesta.

- Esimerkiksi kioskille tarvitaan varainkeruumielessä aktiivisia vanhempia, jotka myyvät makkaraa, mokkapalaa ja kahvia. Totta kai myös ihan sen yleisen ilmapiirin luomiseksi tarvitaan kaikkia vanhempia. Että he olisivat aktiivisia tukijoita sille joukkueelle, pelaajille ja omalle lapselle.

- Rooleja on kyllä monia, ihan varmasti jokaiselle löytyy meidän seurastamme paikka. Siitä ei tarvitse pelätä ollenkaan, Tuominen toteaa.

Palloliitto toimittaa seuroille Futistarttiin materiaaleja, joita seurat pääsevät muokkaamaan itselleen parhaiten sopiviksi. LeKi-futiksen vetämä koulutus kesti hieman yli tunnin ja vanhemmilla riitti kysymyksiä ja kiinnostusta loppuun saakka.

- Tämä ei ole liian raskas paketti. Tässä on selkeästi mietitty, mitä tietoa aloittavan futaajan vanhempi tarvitsee sekä seurasta että tästä lajista ja sen rooleista. Tässä kerrotaan esimerkiksi mikä on pelaajan rooli ja mitä tukea hän tarvitsee vanhemmiltaan. Tämä on mielestäni materiaalin hyvä puoli.

- Toivon, ja olen ymmärtänyt, että materiaalia on tarkoitus vielä kehittää. Sitten me sekä muut seurat Suomessa saamme vanhempainpalavereihin räätälöityä ikäluokkakohtaisia materiaaleja ja nostoja siitä, miten hommia viedään eteenpäin, Tuominen päättää.

LeKi-futiksen vuonna 2014 syntyneiden joukkue harjoitteli viereisellä kentällä, kun vanhemmat olivat Futisstartti-koulutuksessa.

”On sellainen kaverifiilis myös aikuisten kesken”

Sini Teisala oli yksi koulutukseen osallistuneista vanhemmista. Hänellä oli jo aiempaa tietoa jalkapalloharrastuksesta, mutta Futisstartti toimi hyvänä muistutuksena seuratoiminnan perusteista.

- Koulutus oli mielestäni oikein hyvä ja informatiivinen. Toki itsellä on jo paljon käytännön kokemusta vanhempien lapsien joukkuetoiminnasta. Kyllä tuossa silti uuttakin tuli ja sellaisia asioita, mitä on aina hyvä kerrata. Pysyvät sitten aktiivisesti mielessä siellä kentän laidalla, Teisala kehuu.

Teisala lähtee mukaan vapaaehtoiseksi seuratoimijaksi tärkeään rooliin.

- Joukkueenjohtajaksi lupauduin, kun seura tiedusteli, että lähtisinkö. Sen verran olen ollut mukana vanhemmissa ikäluokissa, että ajattelin kokeilla, miten se lähtee sujumaan tässä 2014-syntyneissä. Tekiessä oppii, Teisala kertoo luottavaisesti.

Jokaisella ei ole mahdollisuutta lähteä vapaaehtoistoimijaksi, mutta Teisalan mukaan kaikkia vanhempia tarvitaan toimivan kokonaisuuden luomisessa. Aktiivinen osallistuminen voi näkyä myös harrastukseen liittyvissä maksuissa.

- Vanhemman rooli on mielestäni kannustaa ja tukea. Olla siellä kentän laidalla, olla kiinnostunut siitä lapsen tekemisestä ja luoda sitä positiivista fiilistä. Siten joukkuehenki pysyy hyvänä ja yhtenäisenä, ja kaikille vanhemmille on sitten mukava tuoda lapsia treeneihin. On sellainen kaverifiilis myös aikuisten kesken.

- Toki se tuo säästöjäkin, kun yhdessä tehdään ja talkoillaan. Se tarkoittaa sitä, että ei tarvitse laittaa euroja niin paljoa siihen harrastamiseen. Kyllä sekin on mielestäni ihan hyvä pointti. Kyllä aktiivisesti mukaan lähteminen ehdottomasti kannattaa, tuore joukkueenjohtaja päättää.

Katso video artikkelikuvaa klikkaamalla.

Lue lisää Futisstartista >>