Lauri Ala-Myllymäki revanssihengessä Färsaarille

• Maajoukkueet

U21-maajoukkueen EM-karsinnat jatkuvat perjantaina vieraissa Färsaaria vastaan. Lauri Ala-Myllymäki haluaa kuitata viime syksyn kotipelin tasapelin aiheuttaman pettymyksen.

Lauri Ala-Myllymäki muistaa yhä U21-maajoukkueen syyskuun EM-karsinta-avauksen Färsaaria vastaan. Lahdessa pelatun ottelun lopputulos oli Pikkuhuuhkajien riveissä kaikkea muuta kuin tyydyttävä.

Kaan Kairinen oli siirtänyt isännät johtoon upealla tykityksellä toisella jaksolla. Johtoasema ei Suomen harmiksi kestänyt kauaa. Muutaman minuutin jälkeen, noin tunnin kohdalla Meinhard Olsen ohjasi lähitetäisyydeltä pallon maaliin ja tasoitti lukemat 1-1:een.

Nyt, yli kahdeksan kuukautta pettymyksen jälkeen, Suomi hakee Färsaarista revanssia perjantaina vieraskentällä.

- Luottavainen fiilis ja sellainen tietty revanssifiilis, että nyt halutaan se voitto saada. Samalla tiedetään se, ettei se ikinä ole helppo peli. Tiiviisti puolustavaa vastustajaa vastaan täytyy olla tosi kärsivällinen ja armoton siinä mielessä, että käyttää ne saumat hyväkseen. Ei turhauduta, oli sitten kuinka matala blokki tahansa vastassa, Ala-Myllymäki sanoo.

- Olemme käyneet kaikennäköisiä asioita läpi, kokonaisuutta. Kyllä nyt alkaa löytyä niitä vaihtoehtoja, miten me sen (tiiviin puolustuslinjan) murramme. Eilen treeneissä ja tänään vielä varmasti käymme läpi sitä, miten Färsaaret ja matala blokki ohitetaan.

Jos päävalmentaja Juha Malinen käskyttää Ala-Myllymäen kentälle, Ilveksen runkopelaaja aikoo osoittaa olevansa vastuun arvoinen.

- Odotan, että mihin pelipaikalle menenkin, pystyn tekemään sellaisen esityksen, että se auttaa joukkueen voittoon. Totta kai odottaa itseltä, että pelaa hyvin. Ei tarvitse mitään ihmeellistä tehdä. Kun pelaa hyvällä tasolla ja kymmenen muuta tekee saman, niin kyllä siitä hyvä tulee, keskikenttämies alleviivaa.

Ilves on Veikkausliigan sarjataulukossa maaottelutauolla viidentenä. 12 ottelusta on kertynyt 18 pistettä. Se ei täysin tyydytä joukkueen avainpelaajiin kuuluvaa Ala-Myllymäkeä.

- On sinänsä ihan hyvä tilanne, meillä on ihan hyvin pisteitä, mutta silti on sellainen fiilis, ettei olisi mennyt niin hyvin - joukkueella ja itsellään. Tuntuu, että vieläkin olisi otettavissa. Vielä ei ole ollut tullut sellaista hurmosta missään pelissä.

- Se mikä on hyvä, on se päivittäinen tekeminen. Kaikki tekevät koko ajan töitä ja ovat sitoutuneita siihen juttuun. Vaikka ei välttämättä tulisi sellaisia ihmeellisiä onnistumisia ja suorituksia pelissä, pystymme tukeutumaan aina siihen.

Pikkuhuuhkajat kohtaa Färsaaret perjantaina 8.6. klo 19 Suomen aikaa. Katso lisäksi Saku Savolaisen mietteet Huu-tv:n haastattelusta.

• U21-maajoukkue