Lasten valmennuksen laatu -blogi: "Se mistä puhutaan vahvistuu, puhutaan siis lasten valmennuksen laadusta"

Julkaistu

    Lasten valmennuksen laatu -viestintäsarjassa käsitellään Kehitämme lasten valmentamisen ydintaitoja seuraympäristössä -strategiaprojektia. Palloliiton lapsuusvaiheen valmennusosaamisen päällikkö Santeri Suvala kertoo blogissaan, mistä strategiaprojektissa on oikein kyse.

    Olen viime päivinä antanut alueellisissa juniori- ja valmennuspäällikköfoorumeissa seurojen edustajille tehtävän, jossa heidän tulee kuvailla, millaista unelmien lasten valmennus juuri heidän seurassaan olisi. Tähän meillä kaikilla tulee varmasti paljon ajatuksia. Niin tulee myös minulla ja ajatukseni eivät välttämättä edes katso seuraa. 

    ”Valmentajien määrä suhteessa pelaajien määrään on riittävä. Kentältä raikuu intohimosta ja innostuksesta kertovat äänet, ja valmentajan oikeanaikainen palaute pelaajille. Palaute on kannustavaa, joka ruokkii pelaajaa yrittämään yhä uudestaan. Toisaalta se on myös vaativaa, joka vie pelaajia juuri sopivalla tavalla epämukavuusalueelle, jotta oppimista urheilun ja jalkapallon saloihin tapahtuu. Kentällä toteutetaan lapsen kasvun ja kehityksen kannalta oikeanlaisia sisältöjä niin, että harjoituksen aktiivinen aika on korkea ja pelaajat kohtaavat teeman mukaisia ongelmia toistuvasti. Harjoitustapahtuma haastaa pelaajia monipuolisesti myös liikunnallisesti ja tekemisen intensiteetti sekä yrittämisen taso on korkea. Kaiken tämän jälkeen pelaajat ottavat pyörät tai muut lihasvoimaa vaativat menopelit alleen, ehkä jopa vanhempien kanssa yhdessä, ja palaavat kotiin sydän pakahtumaisillaan innosta ja syttyneestä rakkaudesta jalkapalloa kohtaan.” 

    Unelman määrittämisen jälkeen seuratoimijat ovat saaneet miettiä mihin kohtaa janaa yhdestä kymmeneen he asettaisivat oman seuran nykytilanteen. Janan numero kymmenen on vastannut heidän kuvailemaa unelmaa, johon he nykytilannetta vertaavat. Samalla on tullut käydä pohdintaa, mitkä ovat sellaisia vahvuuksia, joilla tähän kohtaa janaa on päästy? Mitkä taas ovat asioita, joita tulee kehittää, jotta siirrytään yksi, miksei kaksikin, askelta janalla eteenpäin? Vahvuuksia tunnistetaan, jotta niistä voidaan pitää huolta myös jatkossa ja tehdä niistä entistä vahvempia. Kehityskohteita taas siksi, että löydetään ne asiat, joiden tulee muuttua. Tämän jälkeen on valittu kaikkein tärkeimmät asiat kehitysaskeleen kannalta ja pohdittu toimenpiteitä niiden edistämiseksi. Työstön avulla seurojen valmennuksesta vastaavat ovat priorisoineet heille kaikkein tärkeimpiä asioita sekä konkreettisia toimenpiteitä tavoitteen toteuttamiseksi. 

    Miksi olemme tämänkaltaisen työstön oikein tehneet? Työstö liittyy Suomalaisen jalkapallon strategiaan vuosille 2020–2024. Tarkemmin sanottuna strategiaprojektiin ”Kehitämme lasten valmennuksen ydintaitoja seuraympäristössä”, jonka on tarkoitus vauhdittaa ja tehostaa tavoitteen ”koulutettu ja osaava valmentaja jokaisella” saavuttamista.  

    Mistä strategiaprojektissa sitten oikein on kyse ja miten mainitsemani työstö siihen liittyy? 

    Strategiaprojektin tavoitteena on edistää lasten valmentajien osaamista sellaisissa valmennuksen ydintaidoissa, jotka ovat lasten valmennuksen kehityksen kannalta merkittäviä. Merkittäviä erityisesti yhdessä valitun vision saavuttamisen kannalta. Ajatus on, että osaaminen kehittyy merkittävissä ydintaidoissa laajalla rintamalla askeleen eteenpäin, jolloin vaikuttavuus suomalaiselle jalkapallolle on suuri ja vision saavuttaminen mahdollista. 

    Strategiaprojektin ensimmäinen vaihe on käydä laajaa keskustelua lasten valmennuksesta ja erityisesti sen laadusta. Tavoitteena on nostaa lasten valmennus puheenaiheeksi ja näkyväksi monissa eri kanavissa. Keskustelulla on myös toinen tavoite. Löytää yhdessä seurojen kanssa yhteinen visio siitä, mikä olisi kaikkein tärkein asia, jota meidän tulisi lasten valmennuksessa kehittää, jotta sen laatu merkittävästi paranisi. Visio, joka on innostava ja kuvaa millaiseksi haluamme lasten valmennusta kehittää. Jos visio löytyy, löytyy varmasti myös ne keinot, joilla yhteistä polkua kohti visiota lähdemme kulkemaan. 

    Keinoista yksi tärkeimmistä on varmasti kehittää valmentajien osaamista. Ja jokin osaaminen on kaikkein tärkein onnistumisen kannalta. Etsitään se yhdessä asiantuntijoiden kanssa ja puretaan atomeiksi. Kun atomit ovat käsissämme, tiedämme, mitkä ovat ne tärkeimmät ydintaidot lasten valmennuksessa, joita meidän tulee kehittää kulkiessamme kohti visiota. 

    On selvää, että lasten valmennuksen laadun kehittyminen on tärkeää juuri seuroissa. Sillä siellä ne lapset ovat, joiden parissa valmentajat arvokasta työtään päivittäin tekevät. Siellä vaikuttavuus on myös kaikkein suurinta. Tämän vuoksi tulee ydintaitojenkin kehittäminen tapahtua nimenomaan seuraympäristöissä. Etsitään yhdessä valmentajakoulutuksen rinnalle uusia tai vanhoja, mutta vaikuttavia tapoja valmentajien osaamisen kehittämiseen. Keskitytään ja panostetaan niihin enemmän kuin olemme aiemmin panostaneet, jaetaan parhaita toimintatapoja toisillemme ja nostetaan onnistumiset esille kaikille. 

    Kaiken tämän johdosta uskon, että yksittäisen valmentajan osaaminen on ottanut pienen askeleen eteenpäin, mutta kun se on tapahtunut usealla tuhannella lasten valmentajalla, on vaikutus lasten valmennuksen laatuun valtakunnallisesti merkittävä. 

    Tästä on kyse strategiaprojektissa. 

    Keskustelu on nyt alkanut. Jatketaan sitä yhdessä. Sillä se mistä puhumme, alkaa väistämättä vahvistumaan. Vahvistetaan lasten valmennuksen laatua. 

    Jalkapallovanhemmat voivat osallistua keskusteluun muun muassa nopean Innoduel-pelin kautta. Osallistu ja kerro, mikä on lasten jalkapallovalmennuksessa kaikkein tärkeintä!

    Lue lisää Kehitämme lasten valmentamisen ydintaitoja seuraympäristössä -strategiaprojektista >>

    Lasten valmennuksen laatu -blogit:

    Teemu Eskola: Voisiko jokainen seura olla lasten huippuseura?
    Jesse Saarinen: Millaista tulevaisuuden lasten jalkapallotoiminta parhaimmillaan olisi?