Lasten jalkapallovalmentajien C+ erikoiskoulutusten haku avattu

• Jalkapalloharrastus

Palloliitto käynnisti 2016 erikoistumiskoulutuksen Eerikkilän Urheiluopiston kanssa lasten valmennukseen erikoistuville valmentajille. Eerikkilän lisäksi Palloliitto järjestää koulutuksen yhteistyössä Lapin Urheiluopiston kanssa.

Tavoitteena on saada seuratoimintaan lisää alle 12-vuotiaiden lasten jalkapallovalmennuksen erityisosaajia ja liikunnan ammattilaisia. Vuoden 2019 alussa käynnistyvät uudet ryhmät Eerikkilässä ja Roveniemellä. Haku on auki 9.12.2018 saakka.

Vuodelle 2019 edelleen kehittyvä koulutus valmistaa samalla liikunnan ja valmennuksen ammattitutkinnon osan suorittamiseen. C+ koulutusvuoden aikana suoritetaan valmennuksen osaamisalasta lasten valmentaminen tutkinnon osa (90osp). Koulutukseen tuleva valmentaja voi myöhemmin täydentää osaamistaan liikuntaneuvojan tai valmennuksen osaamisalalla aina kokotutkintoon saakka (150osp). Koulutuksesta voi rakentaa myös oppisopimuskoulutuksen.

Seuroissa tarvitaan lisää osaavia lasten jalkapallovalmentajia, valmennusryhmien tutoreita ja eri ikävaiheiden pelaajien kehittämiseen erikoistuneita henkilöitä.

- Noin vuoden kestävä prosessi auttaa valmentajaa syventämään osaamistaan lasten valmentajana. Koulutus tukee myös niiden valmentajien osaamista, jotka haluavat kehittyä lasten vaiheen valmentajien kouluttajina. Koulutusvuoden aikana on ollut hienoa havaita valmentajien oma kasvu ja sitä kautta lisääntynyt into ja varmuus toimia lasten valmennuksen ammattilaisena, toteaa Palloliiton koulutuksen kehittäjä Marko Viitanen.

Vuoden 2019 koulutukset järjestetään Eerikkilän Urheiluopistolla ja Lapin Urheiluopistolla Rovaniemellä. Koulutuksen osia on myös seuraympäristössä.

Koulutuksen pääteemat:
* lasten liikuntavalmiuksien monipuolinen kehitys
* jalkapallon teknis-taktisten valmiuksien kehittäminen ja pelin ymmärryksen opettamisprosessi lasten vaiheessa
* kokonaisvaltainen valmennus ja sen suunnitelmallinen käytännön toteutus
* pelaajien osallistaminen, motivointi ja kasvatusyhteistyö kodin ja eri toimijoiden kanssa
* valmentajan ja pelaajan välisen vuorovaikutuksen kehittäminen
* syvennettyä tietoa lapsen/nuoren kasvusta ja kehityksestä kokonaisvaltaisen valmennuksen näkökulmasta
* urheilevan lapsen terveys ja turvallisuus
* valmentajan itsensä kehittämisen taidot

Lisätietoa valmentajien koulutuksesta >>

Haku vuoden 2019 koulutuksiin on auki!
Eerikkilän Urheiluopiston hakutiedot >>
Lapin Urheiluopiston hakutiedot >>

Lisätietoja:
marko.viitanen(a)palloliitto.fi; - koulutuksen kokonaisuus
olli-pekka.hakala(a)eerikkila.fi - Eerikkilän Urheiluopiston tutkintoon liittyvät asiat ja oppisopimuskysymykset
santeri.suvala(a)palloliitto.fi ja vesa.tauriainen(a)santasport.fi – Lapin Urheiluopiston tutkintoon liittyvät asiat ja oppisopimuskysymykset

• Valmentajat
  • Valmentajakoulutus