Lapset ja nuoret syyttömiä sotaan - Harrastus ja arkirutiinit auttavat ylläpitämään lapsen ja nuoren turvallisuuden tunnetta

• Jalkapalloharrastus

Venäjän oikeudeton hyökkäys Ukrainaan on järkyttänyt ja vavisuttanut koko maailmaa, meitä kaikkia. Venäjän hyökkäys Ukrainaan on hyökkäys demokratiaa, ihmisoikeuksia ja koko avointa yhteiskuntaa vastaan.

Myös suomalainen jalkapalloyhteisö on ymmärrettävästi ymmällään ja osin neuvotonkin, että miten tilanteessa tulisi toimia ja onko sopivaa jatkaa omaa arkeaan, kun Ukrainan kansa kärsii.

- Tuomitsemme Venäjän järkyttävät sotatoimet Ukrainassa yksimielisesti. Ajatuksemme ovat ukrainalaisten luona. Eurooppalainen demokratia on uhattuna ja urheilumaailman tulee tehdä kaikkensa sen puolesta, Palloliiton puheenjohtaja Ari Lahti sanoo. Lue lisää >>

Suomessa asuu ja pelaa jalkapalloa sekä ukrainalais- että venäläistaustaisia lapsia ja nuoria.

- Vapaa-ajan harrastuksissa aikuisten tehtävä on huolehtia ja varmistaa, että lapsilla ja nuorilla on turvallinen ympäristö jatkaa harrastusta. Harrastus voi parhaimmillaan lieventää lapsen ja nuoren pelkoa ja ahdistusta epävarmassa maailmantilanteessa. Lapset ja nuoret ovat täysin syyttömiä sotaan. He ovat tämän sodan uhreja kaikkialla maailmassa, Palloliiton seurapalvelujohtaja Timo Huttunen sanoo.

Asiantuntijoiden mukaan lasten ja nuorten kannattaa pitää arjessa kiinni turvallisista arkirutiineista ja koulun ohella harrastus voi tuoda lapselle turvaa. Lapsia ja nuoria ei voi eikä kannata uutispimennossa pitää, mutta asiaa on hyvä käsitellä heidän kanssaan ikätasoon sopivalla tavalla. Sosiaalisen median kanavista esimerkiksi Tiktok voi nyt olla asiantuntijoiden mukaan hyvin haitallinen lapsille. Materiaali sodasta voi hypätä lapsen silmille suoraan ja varoittamatta.

Lasten pelot voivat käsittelemättöminä purkautua esimerkiksi kiusaamisena tai rasistisena käytöksenä venäläistaustaisia lapsia kohtaan. Kaikkia lapsia tulee suojata ja suojella.

Pidetään yhdessä lapsista nuorista huolta. #westandwithukraine

Kokosimme tähän vinkkejä, joita myös seurat ja seuratoimijat voivat hyödyntää omassa työssään ja asian käsittelyssä lasten ja nuorten kanssa:

Voit tukea sodan uhreja:

Lähteet: mll.fi, punainenristi.fi ja mieli.fi