Läntisen alueen jalkapallokauden alkaminen

• Alueuutiset
  • Jalkapallosarjat

(Text på svenska nedan)

Valtioneuvosto on tiistaina 20.4.2021 julkaissut suunnitelmansa Covid-19-epidemiaan liittyvien rajoitustoimien ja -suositusten hallitulle purkamiselle. Asiakirjassa on kerrottu valtakunnalliset periaatteet ja suuntaviivat koronaepidemian hillintään asetettujen rajoitustoimien ja annettujen suositusten asteittaisesta lieventämisestä ja purkamisesta. Asiakirja löytyy Valtioneuvoston verkkosivuilta >>

Julkaistut suunnitelmat tulevat jatkossa ohjaamaan alueellista ja paikallista päätöksentekoa sairaanhoitopiireissä ja kunnissa, ja sitä kautta vaikuttamaan merkittävästi myös jalkapallotoimintaan koko Suomessa. Kilpailutoiminnan suunnittelua hankaloittaa se, että tautitilanne ja voimassa olevat rajoitteet ovat kovin eritasoisia eri alueilla, ja tehtävien päätösten ennakointi on vaikeaa ja osin täysin mahdotonta.

Palloliiton Läntinen alue yhdessä Palloliiton keskustoimiston ja muiden alueiden kilpailutoimintojen kanssa on luonut alla esitettävän ennusteen oman alueensa sarjojen käynnistymisestä. Ennusteen toteutuminen on kuitenkin täysin riippuvainen alueellisesta ja paikallisesta tautitilanteesta sekä sen mukaisista viranomaispäätöksistä. Palloliitto käy tiiviisti keskustelua tilanteesta sairaanhoitopiirien kanssa, ja pyrimme vaikuttamaan tulkintojen yhdenmukaisuuteen ja sarjatoiminnan käynnistämiseen mahdollisimman aikaisilla aikatauluilla.

Alueelliset aikuisten sarjat:
Aikuisten sarjat alkavat aikaisintaan kesäkuussa.

Muutos sarjoihin:
- aikuisten sarjat, joissa nyt kaksinkertainen sarja muokataan niin, että pelataan yksinkertainen sarja + ala- ja yläloppusarjat
- muita aikuisten sarjoja muokataan niin, että niistä saadaan koronatilanteeseen nähden mahdollisimman mielekkäitä.

14–20-vuotiaiden alueelliset nuorten sarjat:
Sarjat alkavat aikaisintaan 29.5 (C-lohkot mahdollisesti aikaisemmin).

Muutos sarjoihin:
- kevään lohkot pienemmiksi niin, että sarjat loppuvat viimeistään 4.7, syksy alkuperäisen suunnitelman mukaan.

12–13-vuotiaiden alueelliset sarjat:
Sarjat alkavat aikaisintaan 29.5 (C-lohkot mahdollisesti aikaisemmin).

Muutos sarjoihin:

Lasten (11 v ja nuor.) alueelliset sarjat:
Sarjat alkavat heti, kun alueelliset rajoitukset tämän sallivat.

Muutos sarjoihin:
- kevään pelejä, jotka poistuvat rajoituksien takia, ei pelata. Syksy alkuperäisen suunnitelman mukaan.

Till lagfunktionärer inom Västra regionen.

Tisdagen den 20.4.2021 publicerade regeringen sin plan för kontrollerad upphävande av restriktionerna och rekommendationer relaterade till Covid-19-epidemin. Dokumentet innehåller nationella principer och riktlinjer för lättnande av restriktioner och rekommendationer. Dokumentet finns på regeringens webbplats >> https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/163030/VN_2021_42.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Publikationen kommer att vägleda regionalt och lokalt beslutsfattande i sjukvårdsdistrikten och kommunerna och därmed också ha en betydande inverkan på fotbollsverksamheten i hela Finland. Planeringen av tävlingsverksamheten kompliceras av det faktum att sjukdomssituationen och gällande begränsningar är mycket olika i olika regioner, och det är svårt och delvis omöjligt att förutse de beslut som ska fattas.

Bollförbundets Västra region har tillsammans med Bollförbundets centralkontor och övriga regioners tävlingsfunktionär gjort planerna nedan för hur vi skall komma igång med serierna i respektive region. Förverkligandet av planen beror dock helt på den regionala och lokala sjukdomssituationen och myndigheternas beslut. Bollförbundet för diskussioner med sjukvårdsdistrikten och vi strävar efter att påverka tolkningar så att de är konsekventa och därmed ge oss en möjlighet att starta tävlingsverksamheten så snart som möjligt.

Regionala serier för vuxna:

• Serierna för vuxna börjar tidigast i juni.
  • Ändring i serierna:
    • I serier för vuxna var det nu är planerat att spela dubbel serie kommer dessa att göras om så att det blir en enkel serie med övre och nedre slutserie.
    • Övriga serier för vuxna kommer att göras om så att de fås så meningsfulla som möjligt i förhållande till situationen.

14–20-åringars regionala serier:

• Serierna startar tidigast 29.5 (C zonerna eventuellt tidigare)
  • Ändring i serierna:
  • vårens zoner görs mindre så att serierna kan sluta senast den 4.7, hösten enligt den ursprungliga planen.

12–13- åringars regionala serier:

• Serierna startar tidigast 29.5 (C zonerna eventuellt tidigare)
  • Ändring i serierna:

Regionala serier för barn (11 år och yngre):

• Serierna startar så snart regionala begränsningarna tillåter matcher.
  • Ändring i serierna:
  • vårens matcher som faller bort pga begränsningarna spelas inte. Hösten enligt ursprungliga planen.