Läntisen alueen alueparlamentti kokoontui 25.10.

• Seuratoiminta
  • Alueuutiset

SPL:n Läntisen alueen alueparlamentin syksyn kokous järjestettiin 25.10. Teams-kokouksena. Alueparlamentit kuuluvat tärkeänä osana Seurojen Palloliiton hallintomalliin ja samalla viikolla kokoontuvat jokaisen neljän alueen alueparlamentit. Kokoukseen voivat osallistua kaikki alueen seurat. Seuraavan kerran alueparlamentit kokoontuvat huhti-toukokuussa Seurojen kokouksen jälkeen.

Läntisen alueen alueparlamentin puheenjohtaja Olli Tuomisen johtamassa syksyn kokouksessa pääteemana oli seuraavan vuoden toiminta- ja taloussuunnitelma. Ennakkoon lähetettyä laajaa TTS 2022 -aineistoa käsiteltiin kokouksessa apulaispääsihteeri Timo Huttusen alustuksen jälkeen lähinnä alueellisten kehitysryhmien kautta.

Urheilutoiminnan, seurapalvelujen sekä kilpailu- ja erotuomaritoiminnan kehitysryhmät ovat alkusyksyn kokouksissaan ottaneet kantaa toimintasuunnitelmiin ja kirjanneet niistä lausuntoja. Näitä lausuntoja esittelivät alueparlamentin kokouksessa kehitysryhmien puheenjohtajat.

Urheilutoiminnan kehitysryhmä nosti keskusteluun erityisesti uuden Huuhkaja- ja Helmaripolun haasteet sekä huolensa pienten seurojen potentiaalisten pelaajien tukemisesta. Kehitysryhmän lausunnossa todettiin, että valmennusosaamisen kehittäminen on organisoitava siten, että kehittäminen on aidosti mahdollista kaikilla seuroilla. Yhtä lailla myös pelaajakehitystä on voitava tukea ja mahdollistaa osallistuminen Huuhkaja- ja Helmaritapahtumiin pienemmillekin seuroille. Strategiaprojektin nostona kehitysryhmä huomioi tärkeänä asiana SPL:n tuen kaikille lapsuusvaiheen seuroille.

Seurapalveluissa kehitysryhmän puheenjohtaja Kari Pansio toi esiin osaamisen kehittämiseen, jatkuvaan seuradialogiin sekä seurapalveluiden viestintään liittyviä huomioita. Strategiaprojekteista seurapalvelujen kehitysryhmä nosti erityisesti keskusteluun seurojen kuntayhteistyön kehittämisen.

Kilpailu- ja erotuomaritoiminnan kehitysryhmä oli niin ikään käynyt toimintasuunnitelmia huolellisesti läpi omassa kokouksessaan. Olli Tuominen, kehitysryhmän (ja alueparlamentin) puheenjohtaja, alusti lasten ja nuorten kilpailutoiminnan kehitystyöstä nostaen esiin varsinkin kilpailutoiminnan vuosikalenteriin panostamisen. Erotuomaritoiminnan osalta kehitysryhmä halusi korostaa seurojen isompaa roolia uusien tuomarien rekrytoinnissa.

Puheenjohtajafoorumissa teemana laadukkaat pelaajapolut seurayhteistyönä

Totuttuun tapaan alueparlamentin päätyttyä tilaisuus jatkui puheenjohtajafoorumin osuudella. Tällä kerralla pääteemana oli ”laadukkaat pelaajapolut seurayhteistyönä.” Seurakehityspäällikkö Kalle Parviaisen alustama aihe sai aikaan vilkasta keskustelua. Puheenjohtajat pääsivät ottamaan asiaan kantaa ja kertomaan toiveitaan mm. Menti- ja Innoduel -työkalujen avulla.

Puheenjohtajafoorumin päätteeksi seurakehittäjä Mikko Tulonen ennakoi ja ohjeisti seuroja pian avautuvaan OKM:n seuratukihakuun.

Läntisen alueen alueparlamentin kokousmuistio.

Kokouksen esitysdiat.

Lisätiedot: