Länsi-Suomen syyskokous valitsi edustajia ja suunnitteli tulevaa

• Alueuutiset

Pallo-Iiroille ensimmäinen Vuoden Seura – Heikki Grönlund –palkinto

SPL:n Länsi-Suomen piirin syyskokous järjestettiin Eurassa tiistaina. Kokouksessa oli paikalla 22 jäsenseuraa.

Kokouksen aluksi palkittiin Rauman Pallo-Iirot Vuoden Seura – Heikki Grönlund –palkinnolla. Palkinto jaettiin nyt ensimmäisen kerran ja se kantaa piirin kunniapuheenjohtaja Heikki Grönlundin työtä kunnioittaen hänen nimeään.

Pelaajamäärältään Länsi-Suomen jättiläisiin lukeutuva Pallo-Iirot on viimeisinä vuosina luonut nahkansa useaan kertaan ja kehittää seuraa kovalla sykkeellä. Pelaajamäärä luo mahdollisuuksia, mutta tuo myös haasteita. Pallo-Iiroissa on tämä haaste otettu hienolla tavalla vastaan ja pystytty luomaan monia erilaisia toimintoja, joilla vastataan alati kasvavaan jalkapallon ja urheilun kysyntään.

Vahvat perinteet omaava seura on pystynyt myös vastaamaan nykyajan haasteisiin ja tarjoaa nykyään hyvän mahdollisuuden pelaajalle ponnistaa omalle huipulle tai vain pitää hauskaa jalkapallon parissa. Iiro-perheen nuorimmille tarjotaan mm. valtakunnallista tunnustusta saavuttanut Iirolandia, jossa leikinomaisesti pääsee harjoittamaan liikunnallisia taitoja. Perinteet ovat vahvasti läsnä myös Iiro-vaareissa ja Höntsijöissä, joissa entiset pelimiehet pääsevät pitämään kuntoa yllä sekä tarjotaan erilaisia virikkeitä varttuneimmille Iiro-perheen jäsenille.

Sami Hyypiä akatemian seurana Pallo-Iirojen valmennuslinja ja valmennus ovat kehittyneet myös merkittävästi.

Seuran viestintä ja avoimuus toimivat hyvänä mallina kaikille alueen seuroille. Seurassa hallitaan hyvin eri viestinnän kanavat ja seuran tarinat omasta toiminnastaan ovat nousseet hyvin koko suomalaisen jalkapalloyhteisön tietoisuuteen.

Seura on upealla tavalla pystynyt rakentamaan koko toimintansa kaikki huomioiden ja osaa tuoda sen myös esiin mielenkiintoisilla tavoilla.

Palkinnon noutanut Pallo-Iirojen puheenjohtaja Jarmo Savikurki (sivun yläosan kuvassa) kiitti koko seurayhteisöä ja Iirojen toimiston väkeä hienosta työstä.

Piirin toimintasuunnitelma ja talousarvio hyväksyttiin

Piirikokous hyväksyi esitetyn toimintasuunnitelman ja talousarvion vuodelle 2018. Pelaajan laadukas arki –strategian osa-alueella huomio keskittyy erityisesti koulutettujen valmentajien määrän kasvattamiseen sekä Huuhkaja- ja Helmaripäiväkonseptiin sen kaikissa muodoissa valmentajakoulutuksineen ja seuravierailuineen.

Elinvoimainen seura –asioissa panostus on laatujärjestelmäseurojen tukemisessa sekä seurojen yhteistyön juurruttamisessa. Seuratoimijoiden osaamisen kehittäminen ja verkostoituminen ja pelaajamäärän kasvattamiseen tähtäävät toimet ovat niin ikään vahvasti agendalla vuoden 2018 toiminnassa.

Mielenkiintoiset kilpailut –suunnitelmissa painopiste tulee olemaan erityisesti 11v. ja nuorempien pelitoiminnan uudistamisessa yhdessä seurojen kanssa. Strategian osa-alueella ”viestintä ja vaikuttaminen” halutaan kehittää seurojen viestintäosaamista, ollaan vahvasti mukana #kannustamua –kampanjassa ja järjestetään kuntavaikuttajille vaikuttajafoorumi.

Piirin budjetin loppusumma on n. 1,3 miljoonaa euroa ja talousarvio päätyy n. 40 000 € miinusmerkkiseksi. Alijäämäinen arvio perustuu tyttöjalkapallon kehitystoimien panostuksen jatkumiseen.

Piirin syyskokouksessa oli edustettuna 22 jäsenseuraa.

Valintoja piirihallitukseen ja liittokokoukseen

Piirihallituksen erovuoroisten tilalle valittiin osin uusia jäseniä. Äänestyksen jälkeen piirihallitukseen tulivat valituiksi:

Jaana Kuusilehto, EuPa (jatkaa)
Harri Laaksonen, KaaNa (uusi jäsen)
Olli Tuominen, KaaPo (jatkaa)
Noora Ylimys, FC Ulvila (uusi jäsen).

Länsi-Suomen piirin syyskokouksessa valittiin myös piirin edustajat 20.1.2018 Helsingissä järjestettävään SPL:n liittokokoukseen. Valituiksi ehdollepanotoimikunnan esityksen mukaan tulivat:

Olli Dahl

Peimari United