Länsi-Suomen piirin seurat päättivät piirin purkamisesta

• Alueuutiset

SPL:n Länsi-Suomen piirin jäsenseurat kokoontuivat torstaina Turussa päättämään piirin purkamisesta. Seurojen Palloliitto -organisaatiomuutoksen myötä piirin toiminnan jatkamiselle ei enää ole perustetta eikä tarvetta. Jo keväällä seurojen hyväksymässä liikkeenluovutussopimuksessa on kirjattu, että kaikki jalkapallo- ja futsaltoiminta siirtyy jatkossa yhden, yhteisen järjestön, Suomen Palloliiton organisoimaksi. Länsi-Suomen piirin seurat tervehtivät uudistusta ilolla ja päätös olikin yksimielinen.

Länsi-Suomessa on oltu suomalaisen jalkapallon historian suurimman muutoshankkeen edelläkävijöitä. Vuoden 2017 alussa Turun ja Satakunnan piirit yhdistyivät Länsi-Suomen piiriksi, ja se oli jo alkusoittoa isommalle uudistukselle. Kahden yhdistyneen piirin kokemuksia hyödynnettiinkin koko Seurojen Palloliitto -uudistuksen valmistelun ajan.

Torstain purkamiskokous oli yksimielinen siitä, että piiri purkautuu 31.12.2019.

Kokous nimesi yhdistyslain 40§ mukaisesti yhdistyksen purkamisen selvitystoimista vastaaviksi selvitysmiehiksi nykyisen, ja tehtävässään vuoden loppuun jatkavan, piirihallituksen kokonaisuudessaan. Puheenjohtajana tässä ryhmässä toimii Ari Murtonen, varapuheenjohtajana Petri Salminen ja jäseninä Pasi Hyvätti, Mikko Högerman, Rami Koskinen, Jaana Kuusilehto, Harri Laaksonen, Mikko-Tapio Mattila, Olli Tuominen ja Noora Ylimys.

Piirin loppuselvitys vuoden 2019 tilinpäätös- ja toimintakertomustietoineen esitellään seuroille vuoden 2020 huhtikuun loppuun mennessä.

Varat Jalkapallo-Säätiön kautta seurojen haettavaksi

SPL Länsi-Suomen piirin jäljellä olevat varat siirretään piirin sääntöjen mukaan ”Jalkapallo-Säätiön erilliseen sidottuun rahastoon käytettäväksi entisen Suomen Palloliiton Länsi-Suomen piirin alueen jalkapallo- ja futsaltoiminnan kehittämiseen.”

Seurat hyväksyivät piirihallituksen valmisteleman rahastosäännön, jonka mukaan entisen Länsi-Suomen piirin alueella toimivat seurat voivat jatkossa vuosittain avusta Jalkapallo-Säätiöltä hakea.

Haettavien avustusten tulee kohdentua seurojen valmentajien osaamisen kehittämiseen, seurojen hallinto-osaamisen kehittämiseen ja/tai seurojen vähävaraisten lasten ja nuorten harrastustoiminnan tukemiseen.

Vuosittain avustuksia jaetaan n. 30 000 € ja ensimmäisen kerran avustukset ovat seurojen haettavina syksyllä 2020.

• Länsi-Suomi