Lähes kaikki poikien ja tyttöjen maaottelut syksyltä siirretty tai peruttu

• Maajoukkueet

Koronatilanne vaikuttaa syksyllä 2020 poikien ja tyttöjen maajoukkuetoimintaan edelleen vahvasti ja maaottelut on yhtä poikkeusta lukuun ottamatta siirretty ensi vuoden puolelle tai peruttu kokonaan.

Euroopan jalkapalloliitto UEFA ilmoitti jo kaikkien uusien ikäluokkien syksyn 2020 poikien ja tyttöjen EM-karsintaturnausten siirtämisestä alkuvuoteen, minkä jälkeen kauden 2020-21 kilpailut pyritään pelaamaan loppuun muuten alkuperäisen aikataulun mukaisesti.

Meneillään olevista EM-karsinnoista U19-poikien karsinnat muodostavat ainoan poikkeuksen. EM-jatkokarsintaturnaukset pyritään pelaamaan lokakuussa ja lopputurnaus Pohjois-Irlannissa kahdessa vaiheessa marraskuussa 2020 ja maaliskuussa 2021. Suomi selvitti tiensä jatkokarsintaan ja pelaa oman karsintaturnauksensa Hollannissa.

Samalla Palloliitossa on tehty päätös, jonka mukaan haastavan ja epävarman tilanteen takia myös muut syksylle sovitut maaottelut peruutetaan.

- On todella ikävää, että olemme joutuneet tällaiseen tilanteeseen. Tärkeintä on kuitenkin turvallisuus ja se, että estämme mahdollisimman hyvin epidemian leviämisen. Kotimaassa järjestettävissä tapahtumissa tulemme huolehtimaan vastuullisesti niiden sujuvuudesta viranomaisten turvallisuusohjeistuksia noudattaen, sanoo Palloliiton urheilutoimenjohtaja Hannu Tihinen.

Poikien ja tyttöjen maajoukkuetoiminta ei näin ollen ole kokonaan pysähdyksissä ja syksyn mittaan pyritään järjestämään sekä leirejä että pelaajakehitystapahtumia. Jo heti syyskuun alussa Eerikkilässä järjestetään useampia poikien ja tyttöjen maajoukkueleirejä.

Maajoukkueitten syksyn ohjelmia päivitetään kunkin joukkueen sivuille sitä mukaa kun tapahtumia varmistuu.

UEFA:n tiedote poikien ja tyttöjen EM-karsintojen pelaamiseen liittyen >>

• pojat