Lääkintävaliokunta kokoontui vuoden ensimmäiseen kokoukseen

Palloliiton lääkintävaliokunnan vuoden 2018 ensimmäinen kokous järjestettiin 7. helmikuuta.

Kokouksessa keskusteltiin yhdessä Jalkapallon pelaajayhdistyksen toiminnanjohtajan Markus Juholan kanssa pelaajien vakuutusturvasta. Todettiin, että tahoilla on yhteinen intressi edistää jalkapalloperheen vakuutusturvaan liittyviä asioita. Monitahoiseen asiaan kuuluu mm. kaikkien pelaajien vakuutus tapaturmatapauksissa, mutta myös ammattipelaajien työterveys- ja eläkeasiat sekä rasitusperäisten vammojen hoitaminen.

Kokouksessa keskusteltiin myös pelaajien ja erotuomareiden terveystarkastuksien tekemisestä. Erotuomareilla on jo useamman vuoden ajan tullut pakolliset terveystarkastukset vuosittain ja syksystä 2018 alkaen tarkastukset ovat pakollisia kaikille UEFA:n kilpailuihin osallistuville pelaajille. Säännön piiriin kuuluvien pelaajien määrä on suuri, joten huolellinen kilpailutuksen tekeminen on olennaista. Pohdittiin myös voisiko tarkastuksia tehdä maajoukkueleirien yhteydessä sopimalla tarvittavan laitteiston ja henkilökunnan tomisesta Eerikkilän Urheiluopistolle sopivan yhteistyötahon kanssa.

Kokouksessa kuultiin myös terveiset tammi-helmikuun vaiheessa järjestetystä UEFA:n Medical Symposiumista. Symposiumissa käsiteltiin monipuolisesti jalkapallolääketieteen asioita, mm. ravintoa, antidopingia, sydänperäisten äkkikuolemien ehkäisyä ja hoitoa sekä UEFA Elite Club Injury Studyn monipuolisia tutkimuksia. Injury Studyn tutkimuksissa on mm. havaittu huipputason valmentajien johtamistyylin olevan yhdessä vammoihin. UEFA aloittaa myös naisjalkapalloilijoiden Injury Studyn tulevalla kaudella ja he ovat myös julkaisemassa jalkapalloilijoiden ravitsemukseen liittyvän ohjeistuksen.

Viime aikoina lehdistössä on pohdittu, onko pallon puskeminen vaarallista lapsilla ja esimerkiksi USA:ssa tämä on kielletty pientä lapsilta. Symposiumissa todettiin, että tällä hetkellä ei ole tarpeeksi tietoja asiasta, jotta sen suhteen voitaisiin tehdä suosituksia.  Jotta asiasta saataisiin tieteellistä tietoja, on UEFA käynnistänyt kaksi tutkimusta, joista ensimmäisiä tuloksia saadaan vuoden 2019 aikana. Valiokunnassa seurataan tutkimusten edistymistä ja sitä kautta tehtyjä havaintoja ja mahdollisia suosituksia.

Valiokunta kokoontuu seuraavan kerran huhtikuun lopulla.

• Palloliitto